مراسم رونمايي از کتاب «زندان موصل»

سرهنگي: جنگ هيچ گاه تمام نمي‌شود/ بارها هنگام خواندن کتاب گريستم!

رئيس حوزه هنري گفت: اميدوارم کساني که اين روزها تصميم گرفتند نماينده مردم در مجلس باشند، بدانند که قرار است نماينده چه ملتي شوند.
 
خبرگزاري فارس: توصيه رئيس حوزه هنري به نامزدهاي انتخابات/ سرهنگي: جنگ هيچ گاه تمام نمي‌شود
 
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبيات خبرگزاري فارس، مراسم رونمايي از کتاب «زندان موصل» شامل خاطرات علي اصغر رباط جزي از اسارت که به قلم جواد کامور بخشايش تاليف و از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شده است، عصر امروز در فرهنگسراي انديشه برگزار شد.
 
* سرهنگي: جنگ هيچ گاه تمام نمي شود ولي شکل آن عوض مي شود
 
مرتضي فرهنگي مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري در اين مراسم ادبيات بازداشتگاهي يا اردوگاهي را يکي از گونه هاي شناخته شده ادبيات جنگ و انساني ترين گونه داسنت و خاطرنشان کرد: يک سرباز اسير، ديگر سرباز نيست، بلکه انسان بي دفاعي است که نياز به کمک دارد و چنين انساني در ادبيات اردوگاهي به تصوير کشيده مي شود. اما آيا ايراني هاي اسير در اردوگاههاي عراق هم در اين تعارف صدق مي کردند؟
 
وي با بيان اينکه بنده در سال 61 به اردوگاههاي اسراي عراقي در ايران رفت و آمد داشتم بعدها شنيديم که نزديک به 6 ميليون نامه از سوي آنها و در دوران اسارت به خانواده هايشان ارسال شده است گفت: با اين وجود آيا يک سازمان وجود دارد که بگويد اين نامه ها در حال حاضر کجا است، مگر جز اين است که هر چه از اسارت بخواهيم در اين دست از متون مي توانيم بيابيم.
 
مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري ضمن اشاره به اينکه بيشترين حجم از کتابهاي مرتبط با ادبيات جنگ در دنيا را خاطرات اسرا شکل مي دهند و با تاکيد بر اينکه همه مردم دوست دارند بدانند که يک اسير در جنگ چگونه تاب آورده است عنوان کرد: اين موارد بايد ثبت و منعکس شود.
 
سرهنگي به موضوع مصوبات کميسيون ارتش اشاره کرد و ضمن بيان اينکه در ايران و در ايام دفاع مقدس، کميسيوني با عنوان کميسيون نگهداري از اسراي عراقي در ارتش داشتيم که به وضع قوانين مي‌پرداخت گفت: در اين مصوبات آمده بود که بايد با اسراي عراقي در طول جنگ چگونه رفتار شود.
 
اين مسئول ضمن بيان اين مطلب که يک اسير عراقي با سرباز ايراني تفاوتي در نوع غذا نداشت توضيح داد: ما قانوني داريم که وقتي ارتش نياز داشته باشد که کالايي را تهيه کند بايد درجه يک ترين کالا براي ارتش خريداري شود. در تمام اردوگاههاي اسراي عراقي در ايران تنها يک آشپزخانه وجود داشت. آنها از همان غذاهايي مي خوردند که سربازان و فرماندهان ايراني مي خوردند. حتي گاهي شده بود که اسراي عراقي براي من که به صورت معمول به ديدارش مي رفتم غذا نگه مي داشتند و آن غذا حتي بهتر از غذايي بود که براي من در دفتر روزنامه نگه مي داشتند. ما در دوران جنگ، قانوني تصويب کرديم که پيشرفته تر از قانون کنوانسيون ژنو براي نگهداري اسرا بود و بر اساس آن افزايش حقوق اسرا پيشنهاد شد حتي ايران در کنار ايجاد زمينه براي ملاقات خانواده اسراي عراقي با آنها اتاقي جداگانه براي ديدار اسراي متاهل با همسرانشان فراهم ديده بود.
 
اين نويسنده جنگ را تمام شدني ندانست و بيان کرد: جنگ هيچ گاه تمام نمي شود ولي شکل آن عوض مي شود. اردوگاههاي اسراي جنگ نيز به معناي واقعي يک ميدان نبرد به حساب مي آيند که در آنها تلاش اصلي بر سر چگونه زنده ماندن است. به ياد دارم که از مرحوم ابوترابي فرد نقل شده بود که ايشان فنون زنده ماندن را به اسراي ايراني در اردوگاهها ياد مي داد.
 
* سنگري: ملتي که خاطره مي گويد نشان داده که ملتي زنده است
 
محمدرضا سنگري با بيان اينکه بايد سلام به انقلاب داد چرا که زايا و پويا است و نسل‌ها را سيراب مي‌کند گفت: ما گذشته نابارور و ناباوري داشته‌ايم و راهي فرا روي ما گشوده شد تا خود را باور کرديم دفينه‌هاي عقلي ما آشکار شد بايد پاسداشت اين ارزش‌ها را و يکي از امور سترگ در حفظ اين ارزش‌ها سبز و نگارش خاطرات است.
 
وي با بيان اينکه ملتي که گذشته خود را مي‌ستايد معلوم است گذشته بزرگي داشته توضيح داد: رسم نيست در مراسم رونمايي کتاب بحث بسيار صورت گيرد و ظرايف عنوان شود. اما پيش ازاين کتاب، کتاب زندان الرشيد و يا پاي که جا ماند منتشر شده و به نسلي مي‌پردازد که با خطرهايي مواجه بود اما نسل امروز نبايد با گذشته گسست داشته باشد پس به اين زوايا نياز دارد.
 
وي با تشکر از خانواده رباط‌جزي توضيح داد: بارها با صداي بلند هنگام خوانش اين اثر براي همسر آقاي رباط‌جزي صلوات فرستادم.
 
سنگري به چند نکته در حوزه نگارش خاطرات رزمندگان و آزادگان اشاره کرد و گفت: پيوند ميان سينما و اينگونه تاليفات هنري مي‌تواند در آينده فراهم شود.
 
به گفته اين نويسنده در عصر ما و ادبيات عصر انقلاب اتفاقي در حال رخ دادن است که تلفيق نام دارد هم در عرصه شعر و ادبيات داستاني و خاطره‌نگاري ديده مي‌شود ولي بايد عنوان کرد که هيچ ژانري به پاي خاطره نمي‌رسد.
 
سنگري در ادامه با بيان اينکه جامعه پيوند خود را با ارزش‌ها، عظمت‌ها و نسل حماسه‌ساز حفظ کرده و اين موضوع از استقبال مردم از کتاب‌هاي دفاع مقدس نمودار است بيان کرد: تلفيق چند گونه دارد ابتدا زندگي‌نامه که خود گونه‌اي ادبي است عنصر دوم داستان است که گاهي وقت‌ها شاهد زندگي‌نامه‌هاي داستاني هستيم و برخي از آن با عنوان داستان مستند ياد مي‌کنند. عنصر سوم خاطره است که گاهي نويسنده وزن اصلي خود موضوع را ممکن است در اين ميانه گم کند.
 
وي با بيان اينکه عنوان اين کتاب زندان موصل است و انتظار مي‌رود سهم اين زندان در اين اثر بيشتر باشد آن را مهم خواند و گفت: سغل و سنگيني کار بايد همان موضوعي باشد که کتاب حول محور آن مي‌چرخد.
 
وي از مستند کردن کتاب به اسناد و تصوير اشاره و آن را مهم خواند و گفت: رباط‌جزي خود شاعر است و اميدوارم خودش نيز شروع به تاليف کند زيرا توانمندي‌هاي کافي براي نگارش را دارد و کاهش آقاي کامور قسمت‌هايي از متن را به خودش اختصاص مي‌داد.
 
سنگري ضمن بيان اينکه اين اثر از ويرايش بسيار خوبي بهره برده و در نگارش غلط‌هاي کمي داشت گفت: نثر فوق‌العاده روان آقاي کامور بخشايش به خوبي در هنگام مطالعه کتاب حس مي‌شود.
 
* کامور بخشايش و درخواستي از رسانه‌ها: 4 شهيد مطلوم را معرفي کنيد
 
جواد کامور بخشايش تدوينگر کتاب زندان موصل در اين مراسم با بيان اينکه زندان موصل حاصل 50 ساعت مصاحبه با راوي و 25 جلسه مصاحبه با دوستان او است که در دو بخش زندگي راوي قبل از انقلاب و زندگي او بعد از انقلاب و در ايام دفاع مقدس تدوين شده است، اظهار داشت: اين کتاب همانگونه که از نامش پيداست خاطرات رباط جزي در دوران هشت سال و اندي اسارت است.
 
وي ادامه داد: او يک شخصيت مبارز و از فعالان سياسي سال‌هاي قبل از انقلاب هم بوده است. با 25 جلسه مصاحبه با دوستان وي مجموعا 75 جلسه اين کتاب زمان صرف شد. اما شهر به شهر و منطقه به منطقه براي مصاحبه راه طي کرديم.
 
وي همچنين با اشاره به حضور 8 بخش با نام «دروازه» به جاي فصول کتاب گفت: اين عدد 8 هم تداعي 8 سال دفاع مقدس است و هم به آزادي و آزادگي اشاره دارد. از سويي عبارت دروازه نيز يادآور محل ورود يا گذر از بهشت است. البته کتاب، فصلي هم با نام «نوري تازه» دارد که تداعي کننده زندگي امروزي راوي است.
 
کامور با تاکيد بر اينکه بايد در کتاب‌ها نوشته شود که ايران چگونه با اسرا برخورد مي‌کرد افزود: براي اينکه به کنه مطالب برسيم علاقه‌مند بودم تمام آنچه راوي ياد کرده و نام برده شناسايي کنم، حاصل اين تحقيقات در کتاب زندان موصل آمد و در انتهاي هر فصل گنجانده شد. که به نظر کار جديدي است.
 
وي با بيان اين مطلب که تا جايي که در توان داشتم سبک کتاب را روايي داستاني ارائه کردم گفت: اين امر به اين دليل بود که کتاب و روايت براي خوانندگان ملموس باشد.
 
اين نويسنده و محقق همچنين گفت: کتاب زندان موصل دو رويه دارد. رويه نخست خاطرات آقاي رباط جزي است و رويه دوم کوشش ها و تحقيقاتي که پيرامون اين خاطرات صورت گرفته است.
 
وي همچنين در ادامه اين مراسم از رسانه ها خواست تا نام و ياد 4 شهيد دفاع مقدس به ترتيب شامل شهيد احمد امجدي منش، شهيد محمد ضياء بشرحق، شهيد منصور زارتشت و شهيد علي قوچي بيگ را گرامي داشته و در معرفي بيشتر آنها بکوشند چرا که اين شهدا مظلوم هستند توضيح داد: اين کتاب مزين به نام ده ها و صدها مبارز و شهيدي است که براي اعتلاي نظام جمهوري اسلامي جانفشاني کرده اند.بايد اين مبارزان قدر دانسته شوند.
 
اجراي اين برنامه بر عهده سعيد بيابانکي بود که در ميان دعوت از سخنرانان به مطالعه کتاب اشاره کرد و گفت: بارها در ميانه خواندن گريستم.
 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما