یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی محیطی:

سیمای عمومی شهر سبزوار رشد عمودی را نمی پذیرد

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی محیطی گفت: سیمای عمومی شهرسبزوار به لحاظ تاریخی و جغرافیایی رشد عمودی را نمی پذیرد. 
 
سید یوسف آزاد در گفتگویی با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: مسافران و گردشگران هنگام سفر به سبزوار انتظار دیدن شهری با معماری سنتی را دارند نه شهری با توسعه ناهمگون و ساختمان های چند طبقه، هرچند این بلند مرتبه سازی در بافت تاریخی صورت نگرفته باشد.
 
وی ادامه داد: بلند مرتبه سازی هر چند هزینه های خدمات رسانی شهرداری را کاهش می دهد، ولی نباید فراموش کرد که شهروندان در ساختمان‌های کوتاه ‌مرتبه احساس راحتی و امنیت بیشتری دارند، و بافت شهری به دلیل عدم اشراف ساختمانها به یکدیگر انسان‌‌مدارانه‌تر خواهد بود.
 
مدیر وبلاگ اکوتوریسم سبزوار بزرگ همچنین اظهار داشت: به هر حال با توجه به ترافیک و ازدحام فعلی جمعیت در هسته مرکزی سبزوار و خطرات ناشی از احتمال وقوع زلزله ای ویرانگر در آینده راهکاری جز توسعه افقی شهر نداریم که این مسئله نیاز به برنامه ریزی جامع و دقیق و کارشناسی شده دارد تا این توسعه در سمت و جهتی صورت پذیرد که از کیفیت سکونتگاهی مناسبی تری برخوردار باشد.
 
وی بیان کرد: بدون شک ساخت و ساز بناهای بلند موجب افزایش تراکم جمعیت در محله مورد استقرار خود شده که فشار زیادی را به خدمات زیربنایی از جمله پارک ها ، فضای سبز، مدرسه و مراکز درمانی تحمیل می کند.
 
آزاد افزود: شهر یزد که از جمله شهرهای تاریخی مشابه با سبزوار است همین رویکرد رشد افقی به جای رشد عمودی را در پی گرفته است.
 
گفتنی است شهر سبزوار در سال های اخیر به صورت فزاینده ای به سمت بلندمرتبه سازی در ساختمان های اداری و تجاری رفته است.
 
ساختمان های بلندمرتبه حتی در نواحی نزدیک به بافت تاریخی شهر سبزوار نیز به فراوانی دیده می شود. 

 

برای مطالعه مطالب بیشتر از سید یوسف آزاد هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

در زیر نمایی از شمال شهر سبزوار (محدوده بولوار پاسداران) را می بیند که ساختمان های بلند سیمای کاملا مدرن و غیر سنتی به آن داده اند.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

برای کاهش ترافیک سرسام آور رشد افقی سبزوار بهتر از رشد عمودی است  

نظرت را بنویس
comments

سمانه

این هم چند مورد از فواید رشد افقی شهرها: 1- کاهش تصادفات رانندگی به دلیل تعدد خیابان ها و قدرت مانور و انتقال وسایل نقلیه به مسیرهای متنوع 2-کاهش تنش و بیماری های روانی و در نتیجه کاهش جرم و جنایت 3-داشتن فضای بیشتر و آزادانه تر برای سکونت و افزایش فعالیت های بدنی 4- ایجاد هویت محله ای و افزایش تعاملات اجتماعی 5- توسعه ارگانیک فضای شهری و خروج از پدیده موتوریزه شدن شهرها که احساس لطیف انسانی را به چالش می کشد.

مهدی

به جز کار شناسان فنی! شهر داری تقریبا همه ی مردم به این نتیجه رسیده اند اما گوش شنوا کو؟!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما