هزار حرف نگفته در عکسی تاریخی از مجسمه محمدرضا شاه پهلوی در سبزوار

حمیدرضا امیری ثانی یکی از هنرمندان پیشکسوت نقاشی و عکاسی سبزوار، چندی قبل مجموعه ای از عکس های مستند روزهای وقوع انقلاب اسلامی در سبزوار را در اختیار مجله اینترنتی اسرارنامه قرار داد که  مشاهده همه این عکس های تاریخی از آن جهت که روایتی تصویری از یک دوره سرنوشت ساز کشور است، جذابیت خود را دارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در میان این عکس ها که قبلا توسط مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر شده است، تصویری مربوط به مجسمه محمدرضا شاه پهلوی مشاهده می شود، که در روزهای اوج گرفتن حرکت انقلابی مردم در سراسر ایران و از جمله در سبزوار، یادداشتی سئوال برانگیز بر پایه آن مجسمه نصب شده است.

یادداشتی که با لحنی کنایه آمیز روی یک تکه کاغذ با خطی نسبتاً درشت چنین نوشته شده است:

همشهریان عزیز بت محمد رضا شاه (روی کلمه شاه به صورت ضربدری خط کشیده شده است) موقتاً به دلایلی از طرف مردم سبزوار محافظت می گردد. (20/9/57)

این یادداشت عجیب نصب شده بر پایه مجسمه شاه سابق ایران در واپسین روزهای حکومت شاهنشاهی می تواند تفسیرهای مختلفی داشته باشد که شاید تحلیلگران مسائل سیاسی، جامعه شناسان و سایر اقشار آگاه بتوانند به رمزگشایی آن بپردازند.

در واقع اینکه چه دلایلی وجود داشته که مردم انقلابی سبزوار در اواخر آذر 57 علی رغم مبارزه با شاه و علی رغم لحن اعتراضی در کلامشان باز هم متقاعد شده اند که بت محمدرضا شاه پهلوی را محافظت کنند، خود موضوعی است که می تواند برداشت های مختلفی را به ذهن تماشاکنندگان این عکس تاریخی بیاورد.

البته شاید یک دلیل این تصمیم این باشد که در آن تاریخ هنوز سلطنت پهلوی روی کار بوده و بنابراین نیروهای رژیم اجازه پایین کشیدن مجسمه محمدرضا را نمی داده اند. اما از طرف دیگر این سئوال پیش می آید که پس انقلابیون چگونه توانسته اند چنین یادداشتی را بر پایه مجسمه نصب کنند؟ 

گفتنی است مجسمه محمدرضا شاه پهلوی در محل میدان حکیم کنونی قرار داشته و اکنون به جای مجسمه شاه سابق تندیسی زیبا از حکیم حاج ملاهادی سبزوار در این میدان نصب شده است.

لازم به ذکر است نام و معرفی حمیدرضا امیری ثانی عکاس این اثر که مدتی قبل نگارخانه سپنج را برای مدتی در سبزوار راه اندازی کرد، در فهرست هنرمندان سبزوار که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه در حال گردآوری است، درج شده است:

فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ (کلیک کنید) 

اگر می خواهید عکس های مستند بیشتری از روزهای انقلاب در سبزوار را مشاهده کنید هم اکنون به آدرس زیر مراجعه نمایید:

عکس هایی مستند از انقلاب اسلامی ایران در سبزوار (کلیک کنید) 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما