رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد؛

حل بحران آب عزم ملی می طلبد/میوه شب عید ۲۳ اسفند توزیع می شود

سبزوار- رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بحران آب ناشی از بی توجهی به سرمایه گذاری در بخش آب های تحت الارضی و برداشت بی رویه است و برای عبور از این بحران نیازمند عزم ملی هستیم.
به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مزروعی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان سبزوار در محل هتل کاملیا اظهار کرد: موضوع آب، حیات و غذا متاثر از یکدیگر است.
 
وی ادامه داد: حوزه کشاورزی متاثر از بحران آب است و از آنجا که طی سال های گذشته عمده اعتبارات کشور در آب های سطحی هزینه شده لذا انتظار ما از وزارت نیرو این است که در کنار جهاد کشاورزی گام بردارد.
 
وی با بیان اینکه توسعه کشت های گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: به لحاظ محدودیت منابع آبی نوع کشت های کشاورزی بایستی از حالت مرتعی خارج و به سمت کشت های گلخانه ای سوق پیدا کند.
 
وی افزود: امسال مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای این نوع کشت تخصیص داده شد چرا که با اجرای کشت های گلخانه ای مصرف آب تا  یک ۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد.
 
 مزروعی بیان کرد:  با این وجود مجموعه سازمان جهاد کشاورزی توجه ویزه ای به این بخش دارد و برای آبیاری تحت فشار با ۸۵ درصد اعتبار بلاعوض در سال گذشته بیش از ۱۴ هزار هکتار اجرا در سطح مزارع استان اجرا شد که امسال این رقم به ۲۰ هزار هکتار اجرا خواهد رسید.
 
رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: همچنین در بحث انتقال آب با لوله ۱۶۰ میلیارد تومان به استان تخصیص اعتبار داده شد که مرحله نخست مناقصه ان برگزار و ادامه خواهد داشت امیدواریم که در سال جاری بتوانیم دو هزار کیلومتر انتقال آب با لوله در سطح اراضی داشته باشیم.
 
مزروعی اظهار کرد: در بحث افزایش ضریب تکنولوژی نیز سال گذشته بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات به این بخش اختصاص داده شد که با این مبلغ هزار دستگاه تراکتور و دو هزار ادوات کشاورزی در اختیار بهره برداران این بخش قرار گرفت این روند در سال جاری نیز ادامه دار است.
 
موتور محرکه تولید ایجاد صنایع تبدیلی است
 
مزروعی در ادامه با بیان اینکه موتور محرکه تولید ما صنایع تبدیلی است گفت: این حوزه در تمامی بخش ها از جمله فراورده های لبنی، پرئتینی، زراعی و باغی یک ثروث ویژه است و به همان میزان که به تولید توجه می شود باید برای صنایع تبدیلی  نیز ارزش قائل شویم .
 
وی بیان کرد: طی سال های گذشته با محدودیت های مالی که کشور با ان مواجه بود در این امر غفلت هایی صورت گرفت و لذا تلاش می کنیم تا با تخصیص اعتبارات عقب ماندگی در این بخش را جبران کنیم.
 
میوه شب عید از ۲۳ اسفندماه توزیع می شود
 
رئیس جهاد کشاورزی استان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به بحث تنظیم بازار  گفت: هیچ کمبودی به لحاظ ذخیره سازی گوشت قرمز و سفید در استان نداریم.
 
وی افزود: در خصوص میوه شب عید نیز سهم استان یک هزار و ۵۰۰ تن سیب و ۳۵۰۰ تن پرتغال است که این محموله از ۲۰ اسفندماه به همه شهرستان ها ارسال می شود و ۲۳ اسفند نیز با قیمت تعادلی توزیع خواهد شد.
 
گفتنی است در پایان این مراسم از ۳۰ بهره بردار در بخش کشاورزی شهرستان سبزوار تجلیل شد.
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما