همزمان با امضاي قرارداد برقي کردن راه آهن تهران- مشهد

آيا ظلم 50 سال پيش تکرار خواهد شد؟/ آيا باز هم دومين شهر استان از راه آهن محروم خواهد ماند؟

* علي نورآبادي / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در خبرها داشتيم که استاندار خراسان رضوي گفته: "قرارداد برقي‌شدن قطار مشهد ــ تهران در سفر رئيس‌جمهور چين به ايران با محوريت حرکت از مشهد قطعي شده است و در مرحله اول اين طرح قطار مشهد به نيشابور و سبزوار عملياتي مي‌شود و در نهايت به تهران متصل خواهد شد."
 
1- اما اين خبر کمي مبهم است؛ منظور از جمله "مرحله اول اين طرح قطار مشهد به نيشابور و سبزوار عملياتي مي‌شود"، چيست؟ آيا منظور آن است که همين خط موجود برقي مي شود؟‌ اگر منظور اين است که به سبزوار ارتباطي نخواهد داشت و سبزوار باز هم مانند گذشته از قطار محروم خواهد بود. احتمال ديگر آن است که خط جديدي کشيده خواهد شد که البته اين احتمال بعيد به نظر مي رسد چون هيچ مقدماتي براي ساختن خط جديد تا کنون نداشته ايم. در هر حال مسئولان (فرماندار، نمايندگان، اداره راه و شهرسازي، شوراي شهر و ديگران) اول بايد بپرسند تا اين ابهام برطرف شود. و مهم تر آن که پيگيري جدي کنند تا هر طور شده سبزوار هم در مسير اين خط قرار گيرد. 
 
2- راه آهن تهران - مشهد مستقيم مي آمد، به سبزوار که رسيد با يک انحراف کوچک 80 کيلومتر از شهر دور شد و به اين ترتيب دومين شهر استان خراسان بزرگ از نعمت راه آهن محروم ماند. آن موقع سر بزنگاه کوتاهي و غفلت کرديم و پنجاه سال است که براي ساختن راه آهن دست و پا مي زنيم اما هنوز به جايي نرسيديم. دست کم سه دهه است که مسئولان شهري وعده و وعيد مي دهند و 9 دوره هم نمايندگان با قول کشيدن راه آهن به مجلس رفته اند اما هنوز نه راه آهني ديديم و نه قطاري. کوتاهي و غفلت سر بزنگاه معمولا جبران ناپذير است و اگر جبراني داشته باشد بسيار وقت گير و پرهزينه است؛ همچنان که در اين چند دهه شاهدش بوديم. 
 
3- از چند سال پيش صحبت هايي درباره برقي کردن راه آهن تهران - مشهد مي شد؛ حتي برقي کردن اين خط جلوتر از خطر تهران - اصفهان بود. به هر حال قرارداد برقي کردن اين خط در سفر رئيس جمهور چين به ايران امضا شده است. آيا سبزوار هم در مسير راه آهن برقي تهران - مشهد هست؟‌ هر طور شده بايد کاري کنيم سبزوار هم در مسير اين خط قرار بگيرد. هر چه در توان داريم و هر کاري مي توانيم بکنيم بايد الان انجام دهيم. هر کسي (مسئول و غير مسئول،‌فرماندار و نماينده، شوراي شهر و ديگران) هر کاري از دستش برمي آيد الان بايد بکند. الان سر بزنگاه هستيم، اگر خداي نکرده کوچکترين کوتاهي و غفلتي داشته باشيم، هم به کل منطقه سبزوار ظلم کرديم و هم بايد به مردم شهرستان پاسخگو باشيم. چون کوتاهي و غفلت ما موجب مي شود که سبزوار پنجاه سال ديگر و بلکه براي هميشه از قطار رشد و پيشرفت عقب بماند. ما پنجاه سال پيش يک بار اين اشتباه را داشته ايم آيا مي خواهيم دوباره اين تجربه تلخ را تکرار کنيم؟‌ آيا مي خواهيم دوباره از همان سوراخ قبلي گزيده شويم؟ 
 
4- آزاد راه حرم تا حرم حدود 15 کيلومتر از نيشابور فاصله داشت. مسئولان اين شهر آنقدر پيگيري کردند تا همه نقشه ها را عوض کردند و آزادراه را به 5 کيلومتري شهر آوردند. به گفته فرماندار نيشابور، بيش از 13 جلسه با مسئولان استاني و کشوري برگزار کردند تا اين اتفاق افتاد. چون مي دانستند اگر الان کوتاهي کنند ديگر جبراني در کار نخواهد بود. چون مي دانستند که اگر الان بايد 13 جلسه برگزار کنند تا اين اتفاق بيفتد، فردا که آزادراه ساخته شد اگر 300 جلسه هم برگزار کنند ديگر اين کار امکان نخواهد داشت. آيا مديريت شهري ما هم اين کار را خواهد کرد؟ مسئولان مطمئن باشند الان که هنوز راه آهن ساخته نشده است احيانا تغيير و جابجايي مسير قطعا آسان تر از فردا خواهد بود. مطمئن باشند هر چه الان وقت بگذارند و هزينه کنند راحت تر از فردا خواهد بود. مطمئن باشند اگر الان بايد بارها مثلا به تهران يا مشهد رفت و آمد کنند آسان تر از فردا خواهد بود. مطمئن باشند اگر الان چندين جلسه بايد با مسئولان استاني يا کشوري بگذارند کارسازتر از فردا که راه آهن ساخته شد، خواهد بود. وقتي راه آهن ساخته شد تغيير آن امکان نخواهد داشت.
 
5- اي کاش مسئولان موقعيت شناس باشند و اين فرصت را از دست ندهند. اي کاش هياهو و جنجال زودگذر انتخابات، مديريت شهري را از اين مساله حياتي براي منطقه سبزوار غافل نکند. آيا چهار سال نمايندگي مجلس (حتي در صورت راي آوردن) ارزش بيشتر دارد يا آوردن راه آهني که عمري موجب رونق و پيشرفت منطقه خواهد شد؟ کوتاهي و غفلت در چنين موقعيت حساسي، ظلم بزرگي در حق مردم شهرستان خواهد بود. اي کاش مسئولان منافع و مصالح منطقه و شهرستان را بر منافع فردي و گروهي خود ترجيح دهند و نگذارند بار ديگر در حق مردم دومين شهر استان ظلم شود. هر کس (مسئول و غير مسئول) که کاري از دستش برمي آيد و نکند در اين ظلم دخيل خواهد بود و مردم از او نخواهند گذشت. نگذاريم "قصه پر غصه"‌ پنجاه ساله راه آهن قبلي تکرار شود. 
 
6- پيشرفت و رونق منطقه سبزوار در بخش‌هاي تجاري، صنعتي، کشاورزي، گردشگري و حتي شهري بدون خط راه‌آهن غيرممکن است. راه‌آهن از اولويت‌ها و ضروري‌ترين زيرساخت‌ها براي رونق و پيشرفت منطقه سبزوار است؛ بنابراين پيگري براي عبور اين خط از سبزوار از هر کاري واجب‌تر و ضروري تر است. 
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم علی نورآبادی روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments

همشعری

برقی کردن ربطی به احداث خط جدید ندارد و همین خط موجود از تهران تا مشهد طی قرارداد با طرف چینی برقی میگردد و بجای استفاده از لوکوموتیو های کششی از واگن های خود کششی استفاده میشود و قابلیت افزایش سرعت ناوگان در این خطوط بدون تغییر ساختاری تا 240 کیلومتر برای واگنهای مسافری خودکششی پیش بینی میگردد و احداث خط جدید مقوله دیگری است که سبزوار در نقشه آن واقع شده ولی فعلا بحثی از آن نیست

ناشناس

منظور از نام سبزوار در این خبر, ایستگاه سبزوار است که نام یکی از ایستگاههای مسیر راه اهن است, نه شهر سبزوتر...

سلام - بايد هر چه زودتر بجنبيم و تا دير نشده و اين خط را نکشيدند، کاري کنيم که سبزوار هم حتما در مسير اين خط قرار بگيرد. به نظرم فرمانداري بايد يک کارگروه ويژه تشکيل دهد و به طور ويژه اين مساله را شبانه روزي پيگيري کنند. مبادا غفلت کنيم و آن اشتباه تاريخي 50 سال پيش را تکرار کنيم که اگر اين اتفاق بيفتد سبزوار براي هميشه از شبکه سراسري ريلي کشور جا مي ماند و براي هميشه از قطار پيشرفت عقب خواهد ماند. نبايد بگذاريم اين بار سبزوار را از قطار رشد و پيشرفت پياده کنند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما