دکتر بسکی پدر سبزواری طبیعت ایران 84 ساله شد

دکتر بسکی پدر سبزواری طبیعت ایران در روزهای اخیر وارد هشتاد و چهارمین سال زندگی خود شده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در همین راستا تشکل های محیط زیستی گنبد کاووس شهر محل اقامت دکتر بسکی مراسمی برگزار کرده اند که خبرگزاری ایرنا خبر این مراسم را به شرح زیر منتشر کرده است:
 
مدیرکل آموزش سازمان محیط زیست:
محیط زیست قابل معامله نیست؛ مردم از منابع طبیعی و خدادادی دفاع کنند
 
 مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از منابع طبیعی و خدادادی را وظیفه ای همگانی دانست و گفت: مردم باید بدانند که محیط زیست قابل معامله نیست.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد درویش جمعه شب در دومین جشنواره دوستداران محیط زیست استان گلستان و هشتاد و چهارمین سال تولد دکتر 'غلامعلی بسکی' پدر طبیعت ایران که در گنبدکاووس برگزار شد، گفت: امروز حفظ محیط زیست باید در شمار ارزش های زندگی انسان قرار گیرد و نباید بر سر آن معامله کرد.
 
وی با بسیار حساس و نگران کننده دانستن شرایط محیط زیست امروز کشور، افزود: اگر نسل امروز جامعه به فکر محیط زیست نباشد و حفاظت از منابع طبیعی و خدادادی را به نسل آینده آموزش ندهد، از این پس باید تنها به مشاهده عکس های محیط زیست بسنده کنیم. 
 
درویش، نگاه به محیط زیست را همچون نگاه به پدر و مادر و خانواده مهم دانست و اضافه کرد: مسائل محیط زیستی باید به درون خانواده ها و مدارس برود و باید تلاش کرد تا عشق به طبیعت و محیط زیست در افراد جامعه بویژه نسل آینده ماندگار شود.
 
وی با تقدیر از تلاش های چند دهه ای دکتر غلامعلی بسکی درحفظ و توسعه محیط زیست، تصریح کرد: دکتر بسکی از سلحشوران حفاظت از منابع آب و خاک این مرز و بوم است که همه باید برای ادامه راه ایشان و تربیت دکتر بسکی های دیگر تلاش کنند.
 
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین ترویج فرهنگ وقف درحوزه محیط زیست را از دیگر راهکارهای حفظ و ماندگاری منابع طبیعی کشور دانست و گفت: با حفظ محیط زیست از بسیاری بیمارهای تنفسی جلوگیری می شود.
 
درویش، از مدیران و مسئولان مختلف کشور نیز خواست در حفاظت و صیانت از محیط زیست اهتمام ویژه ای داشته باشند و شجاعانه دراین راه قدم بردارند.
 
وی همچنین با اشاره به پارک ملی گلستان و اهمیت آن افزود: اگر همه منابع طبیعی کشور را در یک کفه ترازو و پارک ملی گلستان را در کفه دیگر بگذاریم، کفه این پارک زیبا و منحصربفرد سنگین تر خواهد بود و مردم گلستان باید قدر این نعمت و موهبت الهی را همچون موزه ای بسیار با ارزش بدانند. 
 
درویش به تعداد تشکل های مردمی حوزه محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر 768 تشکل زیست محیطی درسراسر کشور فعال است که 40 درصد این تشکل ها در دو سال اخیر راه اندازی شده اند.
 
به گفته وی، هر یک از این تشکل ها از 20 تا چند هزار نفر عضو دارد و فعالیت های فرهنگی و آموزشی خوبی درحوزه حفاظت از محیط زیست انجام می دهند.
 
دراین مراسم که به همت موسسه سبزگامان دکتر بسکی برگزار شد، مدیرکل محیط زیست گلستان، مدیرکل امور اجتماعی استانداری، فرماندار ویژه گنبدکاووس و جمع کثیری از اقشار مختلف مردم و تشکل های زیست محیطی و نیز اعضای خانواده دکتر بسکی حضور داشتند.
 
در بخشی از این مراسم که با اجرای برنامه های هنری و فرهنگی همراه بود، دکتر غلامعلی بسکی که هم اکنون به دلیل بیماری با مشکلات تکلمی و حرکتی مواجه است، برای دقایقی با ویلچر در مراسم حاضر شد.
 
هم اکنون دراستان گلستان با افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت، 38 تشکل فعال زیست محیطی و 54 تشکل نیمه فعال وجود دارد.
 
*     *      *
 
دکتر بسکی متولد اوایل بهمن 1310 در شهرستان سبزوار است. 
 
 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما