رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی سبزوار:

سهم اقتصاد گردشگری سبزوار متناسب با جایگاه تاریخی این شهرستان نیست

سبزوار- ایرنا- رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: سهم اقتصاد گردشگری این شهرستان تناسبی با جایگاه تاریخی و فرهنگی این خطه ندارد.
 
مسعود پسندیده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ظرفیت های خوبی در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و جاذبه های طبیعی در این شهرستان وجود دارد که باید معرفی و به عنوان یک قابلیت اقتصادی از آنها بهره برداری شود. 
 
وی با بیان اینکه سالانه بیش از 20 میلیون زائر از محورهای این شهرستان تردد می کنند افزود: متاسفانه ما از نظر اقتصاد و درآمد گردشگری سهم ناچیزی داریم و باید زمینه جذب مسافران و زائران را در این شهرستان فراهم کنیم. 
 
وی وجود صدها اثر تاریخی و باستانی، بقاع متبرکه، جاذبه های طبیعی، صنایع دستی متنوع و قابلبت کویرنوردی را بخشی از ظرفیت های گردشگری این شهرستان برشمرد.
 
پسندیده، ایجاد بازارچه های سوغات سرا و صنایع دستی و برپایی نمایشگاههای دائمی مرتبط با گردشگری را در این خطه ضروری دانست و افزود: توسعه گردشگری در این شهرستان سبب ایجاد فرصت شغلی برای جوانان می شود. 
 
وی به برخی از اقدامات دو ساله شهرداری و شورای اسلامی این شهر برای توسعه گردشگری اشاره و گفت: شهرداری در اجرای طرح کاوش تپه تاریخی، توسعه موزه، ایجاد نمایشگاه های موقت سوغات و صنایع دستی با متولیان این بخش همکاری داشته است. 
 
پسندیده با اشاره به نزدیکی سال جدید بر لزوم تقویت زیرساخت های موجود گردشگری نظیر ایجاد ایستگاه های جذب گردشگر، تغییر کاربری خانه های تاریخی در اختیار شهرداری، راه اندازی بازار غذاهای سنتی و ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در این شهرستان تاکید کرد. 
 
وی اظهار کرد: در این مورد نشست های متعددی با مسئولان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سبزوار برگزار شده تا بتوانیم زمینه توقف مسافران را در این شهرستان فراهم کنیم. 
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین اهداف مهم ما در حوزه توجه به میراث، فرهنگی و گردشگری شهرستان، تبدیل سبزوار از یک شهر معبر و گذرگاه به مقصدی برای زائران و گردشگران است.
 
محمودرضا سلیمانی با بیان اینکه سبزوار از ظرفیت خوبی در بخش گردشگری تاریخی و صنایع دستی بهره مند است، افزود: ما برای رونق گردشگری و جذب گردشگر نیاز به توسعه و تقویت زیرساخت های این بخش داریم.
وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته توجه جدی به گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان نشده و همین امر سبب شده تا ما نسبت به برخی شهرستان های همجوار از یک عقب ماندگی جدی برخوردار باشیم.
 
وی ادامه داد: در همین راستا برای معرفی و تغییر بناهای تاریخی این شهرستان اقداماتی انجام و اخیرا جلساتی با مسئولان کشوری و استانی برگزار شده است. 
 
سلیمانی با بیان اینکه با هماهنگی شورای شهر و شهرداری شاهد تغییرات جدی در حوزه گردشگری سبزوار هستیم، تصریح کرد: راه اندازی موزه شهر و کاوش های باستان شناسی تپه تاریخی دامغانی های سبزوار از این موارد است. 
 
وی با اشاره به سفر اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سبزوار گفت: در این سفر راههای تقویت زیرساخت ها، توجه به مرمت آثار تاریخی و ایجاد فضای مناسب برای جذب مسافران و گردشگران مورد بررسی قرار گرفت. 
 
سلیمانی گفت: برای احیاء و رونق گردشگری این شهرستان تقویت بنیادهای پژوهش و ایجاد پایگاه ملی جاده ابریشم با همکاری سازمان میراث فرهنگی و معرفی پایگاه پشته باستانی، پایگاه قلمرو حکومت سربداران و تهیه ساختار و زیربنای کمپین کویر مورد توجه است.
 
وی برای ایجاد بازارچه های سوغات و صنایع دستی سبزوار هم افزود: در این زمینه برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته تا بتوانیم در آینده نزدیک با ایجاد این بازارچه ها به صورت دائمی با کمک هنرمندان مربوطه، شاهد تحول مهمی در این بخش باشیم. 
 
وی با اشاره به برنامه های میراث فرهنگی سبزوار برای نوروز 95 گفت: عمده برنامه ما برای نوروز آینده، تمرکز بر روی جذب گردشگر است. 
 
در شهرستان سبزوار حدود 900 اثر تاریخی و باستانی شناسایی شده وجود دارد که حدود 250 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 
 
مساجد جامع و پامنار، مصلای تاریخی، کاروانسراهای بین راهی، منار خسروگرد، خانه ها و یخدانهای قدیمی، تپه تاریخی، آرامگاههای حاج ملاهادی سبزواری و کاشفی بخشی از آثار برجسته تاریخی سبزوار است. 
 
سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما