رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان:

تمدن سبزوار با کشف تپه باستانی تا بیش از 6500 سال افزایش یافت

 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار:
 
تغییر در حوزه گردشگری سبزوار با اجرای طرح شش مکان و شصت رویداد
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: برای تغییر در حوزه گردشگری شهرستان طرح شش مکان و شصت رویداد برای نخستین بار در سبزوار اجرایی خواهد شد.
 
علیرضا سلیمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سبزوار، در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج در سبزوار اظهار کرد: این طرح از داورزن، خوشاب، روداب، سبزوار، پشته تاریخی و زعفرانیه اجرایی خواهد شد؛ در این طرح اهالی روستاها ظرفیت و توانمندی های خود را در امر صنایع دستی، گردشگری و میراثی در معرض دید توریست های داخلی و خارجی قرار خواهند داد.
 
وی با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار وارد جریان گردشگری سبزوار خواهد شد تصریح کرد: طرح در شش مکان کاهک، سوئیز، بهمن آباد، مزینان، روستای سبری، باشتین، برآباد، سبزوار و روستای زعفرانیه اجرا می شود در این بخش ها باید تلاش کرد تا ظرفیت شهرستان ها را با بهترین کیفیت به گردشگران معرفی کنیم.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار خاطرنشان کرد: در نوروز امسال این طرح به صورت میان مدت در محورهای اصلی عملیاتی می شود تا با اجرای آن گردشگران وارد حوزه روستاها شوند؛ اما اینکه روستاییان در شناساندن ظرفیت های فرهنگی و تاریخی شان چگونه عمل کنند باعث افزایش گردشگر در این مناطق خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه سبزوار باید از حالت گذر به مقصد تغییر جهت دهد رهنمود شود عنوان کرد: این شهرستان به دلیل قرار گرفتن بین دو شهر بزرگ مشهد و تهران از دید مسافرین به راحتی می گذرد؛ بایستی تلاش کرد تا سبزوار به مقصد سوم و چهارم گردشگری استان تبدیل شود.
 
سلیمانی با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری در سبزوار گمنام است، گفت: این شهرستان با داشتن ظرفیت ها، ارزش های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و از همه مهمتر تمدن 6 هزار ساله هنوز از صنعت بزرگ گردشگری ایران بی بهره  مانده است.
 
وی در خصوص زیر ساخت های لازم برای  اجرای طرح شش مکان شش رویداد در سبزوار فراهم است، گفت: این موضوع بهانه ای شده تا موضوع گردشگری در ایران و خراسان در هاله ای از ابهام قرار گیرد؛ اصلی ترین زیرساخت تغییر رویکرد مردم از مبحث غیر گردشگری به گردشگری است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار از حوزه گردشگری به عنوان اساسی ترین موضوع تاثیر گذار در بحث اقتصاد یاد کرد و گفت: این مهم تنها صنعتی است که با وجود تنگناهای اقتصاد مقاومتی می توان از آن بهره برداری کرد مردم مناطق باید درک کنند که چطور می توانند از این حوزه به نفع خود استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: مردم نسبت به میراث فرهنگی و گردشگری توجیه نیستند تا زمانی که آگاهی مردم نسبت به اهمیت میراث ارتقا پیدا نکند؛ به تنهایی نمی توانیم برای حفظ و نگهداری این آثار که هویت و شناسنامه تمدنی سبزوار هستند، اقدام کنیم.
 
این مقام مسوول با تاکید بر اینکه مکانیزم های دولتی جوابگوی نیاز آثار تاریخی این مملکت نیست، افزود: اگر چشم انتظار اعتبارات دولتی باشیم هیچ تغییری در وضعیت میراث این مملکت رخ نخواهد داد فقط با ورود مردم و تقویت انجمن ها  آثار کهن این سرزمین احیا خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه باید از طریق گفتمان های محلی، میراث را به اهالی بخش ها و روستاها دارای اثر معرفی کرد، گفت: اگر میلیارد ها تومان اعتبار در حوزه میراث فرهنگی هزینه  شود به دلیل اینکه تعداد آثار میراثی در سطح کشور فراوان است موقتی عمل خواهد کرد مگر اینکه مردم آن مکان به اهمیت راهبردی میراث آشنا شوند تا به فرایند گردشگری ایمان آورند.
 
سیلمانی تمدن شهرستان سبزوار را با کشف تپه باستانی تا بیش از 6500 سال افزایش یافت است، گفت: این منطقه دارای بیش از 90 اثر تاریخی ثبت شده می باشد البته صدها اثر نیز ناشناخته باقی مانده داریم ؛جاذبه های گردشگری این شهر بسیار ویژه است که باید با راه اندازی تورهای گردشگری این جاذبه ها را به جهانیان معرفی کرد.
 
رئیس میراث فرهنگی سبزوار تصریح کرد: ورود هر گردشگر یک سرمایه است هنگامی که روستاها به این دیدگاه برسند که گردشگری وضعیت اقتصادی آن ها را متحول خواهد ساخت قطعا توانمندی های خود را به بهترین نحو به نمایش خواهند گذاشت.
 
وی افزود: تا این نگاه حاکم شود هیچ تغییری در حوزه گردشگری حاصل نخواهد شد. دهیاری ها، شوراها نوک پیکان طرح هستند باید به یک جمع بندی برسند که می توانند در کنار دامداری و یا کشاورزی خود از بحث گردشگری نیز ذی نفع شوند.
 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام - اقاي سليماني هي از تپه باستاني سبزوار و قدمت آن صحبت مي کند اما ما که هيچ اثار نديديم آقاي سليماني هم هيچ گزارشي نداد که از اين تپه چه آثاري کشف شد؟ چقدر بود؟ اين آثار چه شد؟ الان کجا هستند و کلا چه بلايي سرشان امد؟ کاوش کردند و اثار را پيدا و فرستاده رفت مشهد و تهران و خود به سبزوار هيچ نرسيد. اصلا يک گزارشي جمع بندي از اين کاوش و آثار به مردم بدهند؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما