با مصوبه تخفیف به جرایم ساختمانی در شهرداری سبزوار:

شهروندان خوش حساب تنبیه و شارلاتان ها تشویق می شوند

یکی از اعضای شورای شهر سبزوار در مصاحبه ای با پایگاه خبری تحلیلی سبزوارآنلاین از عملکرد شهرداری شدیداً انتقاد کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه وبسایت سبزوارآنلاین که از رسانه های قدیمی سبزوار در حوزه خبر، گزارش و تحلیل های خبری است و توسط رضا قدیریان از خبرنگاران مطرح سال های اخیر دیار سربداران مدیریت می شود، به تازگی بعد از مدت ها توقف فعالیت خود را از سر گرفته و در یکی از جدیدترین مطالبش با مهدی مقصودی درباره عملکرد شهرداری سبزوار مصاحبه کرده است.

مهدی مقصودی که در طول دو سال گذشته و از زمان روی کار آمدن دکتر طالبی در شهرداری سبزوار معمولا در اکثر موضع گیری های خود حامی اقدامات شهرداری بوده است، این بار از تغییر شدیدی خبر داده که در مواضع دکتر طالبی به وجود آمده ، طوری که گویا این شهردار با تجربه که پیش از این قرار بود اقدامات خود را تماماً بر مدار قانون و در اتاقی شیشه ای و به صورتی کاملا شفاف برای اصحاب رسانه و سایر مردم پیش ببرد، این روزها به بعضی از اقدامات خلاف قانون و یا حداقل خلاف شعارهای اولیه خود تن داده است، که نارضایتی هایی را در میان اعضای شورا و مردم بر می انگیزد.

شاید مهمترین زنگ خطر مصاحبه اخیر مهدی مقصودی مربوط به آن قسمتی باشد که گفته است تصویب لایحه 30 درصد تخفیف به جرایم ساختمانی، «افرادی که طی حدود یکسال و اندی قبل, منظم، قانون مند و قانون مدار بودند و به موقع جرایم خود را تسویه کردند با تصویب این لایحه به جای تشویق شدن تنبیه می شوند و متاسفانه هرکس "شارلاتان تر" بوده و جریمه خود را در این مدت پرداخت نکرده  از تخفیف  بهره مند خواهد شد. »

به نظر می رسد این انتقاد مهدی مقصودی واقعا جای درنگ و تأمل بیشتری برای مجموعه شهرداری سبزوار دارد، چرا که اگر واقعا چنین سیاستی به اجرا در بیاید به سرعت باعث سلب اعتماد و قطع یا کاهش همکاری های مردم در موقعیت های ضروری با شهرداری می شود و این خود بزرگترین خسارتی است که ممکن است به این ارگان مهم در مدیریت شهری وارد آید.

اسرارنامه در ادامه متن کامل مصاحبه مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار را به نقل از وبسایت سبزوارآنلاین منتشر می کند:

انتقاد شدید مقصودی به مصوبات کذایی و خلاف قانونِ شورا

اخبار سبزوار یک عضو شورای اسلامی شهر سبزوار در اعتراض به چهار مصوبه اخیر شورا که به ادعای وی غیر قانونی بود گفت: در اعتراض به مصوبه تخفیف 30 درصدی به جرایم ساختمانی و مصوبات کذایی دیگری که در آن جلسه تصویب شد جلسه را ترک کردم .

مهدی مقصودی در گفت و گوی اختصاصی با سبزوارآنلاین, مصوبات خلاف قانون این جلسه را شامل تخفیف 30 درصدی به جرایم ساختمانی, تخفیف به چک های وصول شده جرایم ساختمانی, اعطای اجازه به شهردار برای هزینه پنج میلیارد ریال بدون گرفتن مصوبه شورا و افزایش 20 درصدی پاداش و حق الزحمه  مدیران عضو در شورا و هیئت مدیره سازمان ها، کارگروه ها و کمیسیون ها نسبت به سال قبل عنوان کرد.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: مصوبه تخفیف 30 درصدی به جرایم ساختمانی خیانت به مردم, خلاف وعده های شهردار و خلاف تبصره های بودجه می باشد و همین موارد سبب شد تا در اعتراض به آن جلسه شورا را ترک کنم.

وی اضافه کرد: بنده مخالف تصویب لایحه 30 درصد تخفیف به جرایم ساختمانی هستم چرا که شورا فقط در چارچوب قانون می تواند مصوبه داشته باشه و این مصوبه در مرحله اول خلاف تبصره های بودجه است.

وی تصویب این لایحه را خلاف شعارهای طالبی, شهردار سبزوار هم دانست و تصریح کرد: این خلاف شعارها و سیاست های حال حاضر شهردار و زمان اعلام برنامه های وی در زمان کاندیداتوری شهرداری بود و در حالی که ما به سیاست ها و برنامه های طالبی رای دادیم وی دقیقا خلاف همان سیاست ها وبرنامه ها عمل می کند.

 

مصوبه تخفیف به جرایم ساختمانی, تنبیه شهروندان خوش حساب است

مقصودی تصویب این لایحه را ظلم به افراد خوش حساب در پرداخت جرایم ساختمانی عنوان کرد و گفت: افرادی که طی حدود یکسال و اندی قبل, منظم، قانون مند و قانون مدار بودند و به موقع جرایم خود را تسویه کردند با تصویب این لایحه به جای تشویق شدن تنبیه می شوند و متاسفانه هرکس "شارلاتان تر" بوده و جریمه خود را در این مدت پرداخت نکرده  از تخفیف  بهره مند خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی باید نگاهی عدالت مدارانه نسبت به تمام مردم داشته باشد, اضافه کرد: اما این مصوبه منافع تعداد خاص و انگشت شماری را تامین می کند و اگر هم قرار بر تصویب آن است باید این تخفیف شامل افرادی که جرایم خود را طی یک سال گذشته پرداخت کرده اند هم بشود و بقیه پول این افراد به آنها برگردانده شود.

 

برخی لوایح شهرداری و مصوبات شورا تاسف برانگیز است

این عضو شورای اسلامی شهر سبزوار به شدت از طرح این موضوعات و تصویب این مصوبات در شورای اسلامی شهر سبزوار ابراز گلایه کرد و گفت: مایه تأسف است که اولا این موارد در شورا وارد و طرح می شود چرا که شهرداری نباید به خود اجازه ارسال چنین لوایحی را بدهد و از طرف دیگر از بابت همکارانم متاسفم که آن را مصوب می کنند.

وی با بیان اینکه بهانه تصویب این لایحه, مشکل شهرداری برای پرداخت حقوق نیروها است که واقعا هم درست نیست, اظهار کرد: این در حالی است که یکی از مواردی که دکتر طالبی از همان ابتدا مطرح کردند این بود که از بابت حقوق نیروها اطمینان خاطر دادند این در حالی است که اکنون خلاف این مساله اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه فرد باید برای زمان های بحرانی برنامه داشته باشد, ادامه داد: یک سال 12 ماه دارد و سوال این است که آقایان چرا یکباره در دی ماه به فکر حقوق شب عید پرسنل افتاده اند و بنده بعید می دانم کارمندان شهرداری هم راضی به تامین حقوق خود به این شکل و با چنین مصوباتی باشند.

 

با این وضعیت اگر شورا تعطیل شود بهتر است

این عضو شورای اسلامی شهر سبزوار در مورد سایر مصوبات این جلسه گفت: اینکه به شهردار اجازه داده می شود پنج میلیارد ریال را بدون مصوبه شورا اهزینه کند این هم بر خلاف نقش نظارتی شوراست.

 وی با تصریح بر اینکه شورا با این وضعیت اگر تعطیل شود بهتر است, ادامه داد: شاید حرف دوستان شورا این باشد که ما در این حوزه نظارت داریم اما همین باز گذاشتن دست شهردار تا پنج میلیارد ریال هم خلاف تبصره های بودجه است.

مقصودی با اظهار اینکه معیار ما برای کار در شورا قوانین کلی و کلان کشور و همچنین بودجه ای است که در ابتدای سال توسط شهرداری ارائه می شود, با انتقاد از عدم توجه به بودجه شورا, ادامه داد: اگر قرار است بودجه ای ارائه شود و بعد بدون در نظر گرفتن آن هرکاری که می خواهند انجام دهند بهتر است همان بودجه را هم ارائه نکنند چرا که از طرفی برای بحث ارائه بودجه برنامه با حضور فرماندار برگزار می کنیم و از طرف دیگر مسائل را به راحتی زیر پا می گذاریم.

 

هنوز هم برخی عملکردهای شهردار قابل دفاع است

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که شما مدافع شهردار فعلی بودید و در نطقی به رأی خود به دکتر طالبی ابراز افتخار کردید و از طرف دیگر شاید شهردار به ناچار, به دلیل وجود شایعاتی مبنی بر استضاح وی این لوایح را ارائه کرده, گفت: به هیچ عنوان بحث ناچاری نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمان انتخاب شهردار بحث حمایت از وی را مطرح کرده ام و این مربوط به زمان خودش بوده, گفت: هنوز هم بعضی از عملکردهای شهردار قابل دفاع است البته به بسیاری از کارهایش هم انتقاد وارد است.

وی با انتقاد از گریزان بودن شهردار از اصحاب رسانه, اضافه کرد: به عنوان مثال شهردار قرار بود در اتاق شیشه ای باشد اما متاسفانه از خبرنگاران گریزان است و طبق روال گذشته شهرداری که ماهی یک بار نشست مطبوعاتی داشته شهردار فعلی چندین ماه است که نشستی با خبرنگاران نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث بودجه ما همیشه مدافع شهرداران بوده و خواهیم بود, گفت: این دفاع در چارچوب قانون خواهد بود و ولی مصوبات فعلی و مذکور خلاف قانون است و در حال حاضر هم مکاتبه ای با  رئیس شورای شهرستان بعنوان شورای فرادست داشته ام که این مصوبات خلاف قانون است.

 

برخی اقدامات آبروی شورا را به حراج می گذارد

وی درباره تخفیف به چک های مودیان جرائم ساختمانی نیز گفت: تعدادی از شهروندان در بحث پرداخت جرایم ساختمانی مقداری را نقدی تسویه کرده و بقیه مبلغ را با سپردن چک طی 36 ماه تسویه می کنند.

 وی با بیان اینکه با تصویب لایحه ای به این افراد هم 30درصدتخفیف داده می شود, ادامه داد: به این افراد اعلام می شود که چک های 36 ماهه خود را باز پس بگیرند و با بهره مندی از تخفیف 30 درصدی بدهی خود را به صورت نقدی تسویه کنند.

وی با مضحک خواندن این مساله, آن را بر خلاف بودجه هم دانست و گفت: از نظر من دوستان با اینکار  آبرو و حیثیت شهرداری را به حراج می گذارند.

وی دیگر مصوبه خلاف قانون شورا را افزایش 20 درصدی پاداش و حق الزحمه مدیران عضو در شوراها و هیئت مدیره های سازمان ها، کمیسیون ها و کارگروه ها نسبت به سال قبل عنوان کرد و گفت: این دوستان چه کار بزرگی انجام داده و چه مصوبات آنچنانی آورده یا چه جلساتی تشکیل داده و گرهی از مشکلات شهرداری باز کرده اند که ما برای آنها افزایش حقوق در نظر بگیریم.

وی این افزایش پاداش و حق الزحمه این دسته از افراد را در این اوضاع اقتصادی اقدامی غیر موجه دانست و افزود: در سالی که ما مدت چهار ماه است که هزینه بیمه پرسنل سازمان فضای سبز را پرداخت نکرده ایم و همچنین بدون استثنا در همه قسمت های شهرداری حقوق معوقه داریم این20درصد افزایش دور از عقل و منطق است.

وی همچنین این افزایش حق الزحمه و پاداش برای عده خاصی از مدیران را در حالی عنوان کرد که به بهانه نبود پول، لایحه 30درصد تخفیف به جرایم ساختمانی در شورا مصوب می شود.

وی اظهار کرد: گاه یک نفر فقط عضو یک هیئت مدیره یا شورای سازمان است اما ما افرادی داریم که در چندین مورد از هیئت مدیره ها حضور دارند و بیش از 300 میلیون ریال پاداش در پایان سال می گیرند و این افزایش 20درصدی حق الزحمه ظلم به بقیه پرسنل و واقعا مضحک است.

وی با بیان اینکه بایستی سقفی برای دریافت حق الزحمه این مدیران و اعضا تعیین شود, ادامه داد: البته بنده در در زمان تصویب این مصوبه حضور نداشتم و بعد از سه مصوبه اول که همه چیز را خلاف روال وقانون دیدم جلسه را ترک کردم .

 

نظرت را بنویس
comments

شهروند

حالا شاید مهدی مقصودی یا اون زمان که قوم و خویش خودش حسین مقصودی شهردار سبزوار بود یا جایگاه قانونی امروزشو نداشته که به عنوان یک عضو شورا بتونه اعتراض کنه یا اصلا اون موقع اشتباه کرده و نخواسته علیه فامیل خودشون حرف بزنه. ولی کسایی که با پیش کشیدن این حرفا میخوان اصل انتقاد به عملکرد این روزهای شهرداری رو تحت ا لشعاع قرار بدن بدونن غلط بودن رفتار اون موقع مهدی مقصودی به درست بودن حرفای الانش ربطی نداره اقای طالبی ازتون داریم واقعا ناامید میشیم.پس چی شد اون چندین صفحه برنامه های دور و درازی که اول موقع انتخاب شدنتون توی شورا ارائه دادید؟ این همه هم که ازمردم توی طرح های شهر زندگی یا جاهای دیگه پول میگیرید چرا یک اقدام مدیریتی درست و حسابی نکردید توی این دو سال گذشته؟ حالا شهردارای قبلی میگیم خیلی جوون و بی تجربه بودن شماکه قبلا هم تجربه داشتید؟

حسن یادمان نرفته که عده ای از این شارلاتانها زمان شهرداری اقای مقصودی با تخلفات و بساز و بفروشهای ان موقع شارلاتان شدند چرا ان موقع که شما هم در شهرداری بودید صدای تان در نیامد. ان موقع که ماه عیل شارلاتانها بود چرا ساکت بودید؟

باز فدائیان شهردار تو سایتها ریختند.

سلام شاید این حرفها درست باشد اما ای کاش جناب مقصودی زمان حسین خان هم از این حرفها می زد. ون موقع اقای مقصودی مدیر اداره فرهنگی و هنری سهرداری بود و ان تخلفات و بریز و بپاش ها و پاداشهای عجیب و غریب را در شهرداری می دید چرا چیزی نمی گفت؟ جناب مقصودی چرا ان موقع شدایز از شما در نمی اند؟ و اعتراض نمی کردین. شاید نیت شما هم درست باشد اما ما به شما به خاطر این عملکرد دوگانه شدیدا مشکوکیم و دلمان به شما صاف نیست
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما