رئیس خانه صنعت و معدن سبزوار:

طرح ایجاد پارک علم و فناوری سبزوار تدوین شده است

رئیس خانه صنعت و معدن سبزوار گفت: طرح ایجاد پارک علم و فناوری سبزوار توسط خانه صنعت و معدن این شهرستان تهیه شده که امیدواریم با همکاری دانشگاه فناوری نوین و دیگر مراکز گامی مهمی در این زمینه برداریم.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، حسن محرابی ظهر امروز در حاشیه مراسم اختتامیه نمایشگاه عرضه توانمندی‌های شرکت‌های صنعتی و دانش بنیان سبزوار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه طرح ایجاد پارک علم و فناوری سبزوار توسط خانه صنعت و معدن این شهرستان تهیه شده که امیدواریم با همکاری دانشگاه فناوری نوین و دیگر مراکز گامی مهمی در این زمینه برداریم.
 
وی با بیان اینکه چالش‌های زیادی در زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین این چالش‌ها ابهامات مربوط به محیط دانشگاه و بخش صنعت است.
 
محرابی افزود: متاسفانه ما شاهد هستیم که تناسب خوبی بین رشته‌های تحصیلی و اشتغال موجود در جامعه وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه عدم آموزش مهارت و نبود محیطی برای مهارت آموزی دانشجویان از دیگر چالش‌های موجود بین این دو بخش است، خاطرنشان کرد: متاسفانه عملکرد نامطلوب دولت‌های گذشته در زمینه بستر سازی مناسب اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در این زمینه نیز موثر بوده است.
 
محرابی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات این بخش عدم تناسب مطالب رشته‌ها با فضای حقیقی حاکم بر بخش صنعت است عنوان کرد: متاسفانه دانشجویان اطلاعات مناسبی از شغل‌های موجود در جامعه ندارند و این موضوع آسیب جدی در این بخش محسوب می‌شود.
 
وی فقدان برنامه ریزی استراتژیک در حوزه صنعت را از دیگر دلایل آسیب پذیری این حوزه دانست و گفت: یکی از مهمترین چالش‌های مهم ما در این بخش عدم تقویت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به عنوان مهمترین ارکان توسعه صنعتی بر مبنای دانش است.
 
محرابی با گلایه از برخی از دانشگاه‌های شهرستان ادامه داد: متاسفانه امروز برخی از دانشگاه‌ها در شهرستان براساس انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان اقدام به جذب رشته می‌کنند این موضوع در دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر است.
 
وی با تاکید بر اینکه این سیاست نادرست ضربه بزرگی به بخش صنعت در آینده وارد می‌کند گفت: متاسفانه بی توجهی به موضوع تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی از دیگر عواملی است که این بخش را آسیب پذیر کرده است.
 
محرابی غیر رقابتی بودن و انحصار برخی از صنایع را از دیگر چالش‌های بخش صنعت و ارتباط موثر با دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه‌ها در حوزه سخت افزاری شامل همکاری در اجرای پروژه‌های صنعتی،کار آموزی و ارائه برنامه و در حوزه نرم افزاری در بخش‌های شناسایی، تعریف، تحقیق و توسعه اجرا و آمایش صنعت می‌توانند به ما کمک کنند.
 
رئیس خانه صنعت و معدن سبزوار با اشاره به برخی راهکارها در حوزه ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه یادآور شد: همراهی بانک‌ها با بخش صنعت و دانشگاه، تهیه طرح کلی آمایش صنعتی کشور با نگاه دانشگاهی و علمی براساس ظرفیت‌های هر منطقه، تهیه شناسنامه صنعت کشور و ارائه آن توسط دانشگاه‌ها،گنجانده شدن موضوعاتی با عنوان مشکلات بخش صنعت و ارائه راهکارها در پایان نامه‌های دانشجویی و بکارگیری نیروهای دانشگاهی در بخش توسعه و تحقیق و برگزاری کلاس‌های آموزشی در کارخانه جات شهرستان و حمایت همه جانبه از بخش صنعت از اقداماتی است که در این زمینه موثر خواهد بود.
 

 

نظرت را بنویس
comments

ماشالله ما از بیکاری دهنمون آسفالت شده ایشون چند تا چند تا شغل داره اونم پست های مدیریتیه

نمي دانم آقاي محرابي يادداشت آقاي نورآبادي درباره ايجاد کتابخانه و پژوهشگاه علم و فناوري در سبزوار را ديدند يا نه؟ پيشنهادات خوبي در آن بود اگر پيگيري کنند تا عملي شود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما