گزارشی از روند طولانی احداث موزه طب و تاریخ پزشکی در سبزوار

(نقدی بر مدیریت اجرایی شهرستان درعرصه مسائل فرهنگی تاریخی و گردشگری)
موضوع راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشکی در سبزوار ، یکی از پروژه های فرهنگی و تاریخی در این شهر کهن خراسان است که چندسالی است مورد توجه مسوولان و رسانه ها قرار گرفته است.
اما متأسفانه اجرای این پروژه کوچک در سبزوار ، به طور غیرقابل انتظاری به طول انجامیده و وجهه ناخوشایندی برای سیمای مدیریتی و اجرایی شهرستان ایجاد کرده است. به طوری که حتی برخی افراد این موضوع را دلیلی برای اثبات ناکارآمدی سیستم دولتی و بروکراسی عریض و طویل موجود در دستگاه های اجرایی سبزوار می دانند.
این در حالی است که می دانیم در همه سالهای گذشته مردم مومن و هوشمند سبزوار با همت و سرمایه شخصی خود اقدام به انجام چندین کار بزرگ کرده اند که بعضی از این کارها در کشور بی نظیر است.
ساخت فرودگاه بین المللی با هزینه بخش خصوصی ، احداث کارخانه سیمان لار سبزوار در منطقه پروند روداب ، ساخت هتل کاملیا ، بزرگترین هتل شهرستان های خراسان بعد از هتل های مشهد  در سبزوار (منبع1) ، (منبع2) که این هتل در حال حاضر 4 ستاره است (منبع) ، دست یافتن به موفقیت های ورزشی متعدد در سطح کشور و حتی آسیا بازهم با همت سرمایه و برنامه ریزی موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج به ریاست دکتر میرعلی فرزند خلف خطه سربداران ، اقدامات خوب شهرداری به عنوان یک نهاد نیمه خصوصی در اکثر حوزه های مدیریت شهری ، فقط تعدادی از مهمترین کارهایی است که مردم سبزوار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با اتکا به ثروت و هوشمندی خود ، در سال های گذشته انجام داده اند.
اما در نقطه مقابل متأسفانه به نظر می رسد ، عملکرد دستگاه های اجرایی شهرستان بیشتر در پرداختن به یک سری امور روزمره  و پیش پا افتاده خلاصه شده است . و متأسفانه شرایط به شکلی پیش رفته است که حتی یک پروژه کوچک نظیر موزه طب و تاریخ پزشکی در محل آرامگاه بقراط چندین سال به طول می انجامد و چندین دستگاه اجرایی و مسوول مربوطه را با خود درگیر می کند ، اما کمتر به نتیجه می رسد.
البته وقتی راه اندازی موزه طب در سبزوار را به عنوان یک کار کوچک معرفی می کنیم ، منظورمان کم اهمیت جلوه دادن آن نیست. اما چیزی که مشخص است این است که راه اندازی یک موزه در بنایی با مساحت اندک  نظیر آرامگاه بقراط در مقابل اجرای پروژه هایی نظیر ساخت فرودگاه ، احداث صنایع مادر ، موفقیت های ورزشی در عرصه ملی و فراتر از آن و ...قطعاً کار کم هزینه تر و راحت تری است. اما افسوس که مردم سبزوار و تمام هم استانی هایی که مسائل سبزوار مادرشهر فرهنگی خراسان را پیگیری می کنند و علاقه نشان می دهند ، باید شاهد آن باشند که راه اندازی موزه طب در این شهر دیرینه های پایدار کم کم دارد به پروژه ای دیرینه تبدیل می شود که اجرای آن نفس دستگاه های اجرایی شهرستان را بریده است.
بررسی های اسرارنامه نشان می دهد ، از سال 87 تا 91 حدود 8 مسوول و مدیر ارشد شهری در سبزوار در خصوص موزه طب وتاریخ پزشکی اظهار نظر کرده و حتی بعضی از آنها زمانی را برای افتتاح این موزه در نظر گرفته اند که تا کنون تحقق نیافته است.
بعضی از این شخصیت ها عبارتند از : قاسم شعبانی عطار معاون استاندار خراسان و فرماندار ویژه سبزوار ، علی دلقندی معاون اسبق سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار ، رضا مدرسی پور معاون فعلی سیاسی و اجتماعی فرمانداری سبزوار ، حشمت الله متین فر رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار ، دکتر محمود فاضل رئیس نظام پزشکی سبزوار ، محمود عیدی شهردار سابق سبزوار و ... از آن جمله اند.
اینک مجله اینترنتی اسرارنامه در بخش کاغذکاهی همین وبسایت طی انتشار گزارشی مفصل به روند وعده های داده شده در خصوص راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشکی در سبزوار نگاهی انداخته و تاریخچه این پرونده را مورد بررسی قرار داده است.
شما مخاطبان گرامی می توانید برای مشاهده این گزارش به پیوند زیر مراجعه نمایید :
نقدی بر مدیریت اجرایی سبزوار در عرصه مسائل فرهنگی ، تاریخی و گردشگری
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما