گزارشی کامل از کنگره بین المللی سربداران در سبزوار

کنگره بین المللی بزرگداشت هفتصدمین سال قیام سربداران درحالی طی روزهای 26 و 27 آذرماه 94 در سبزوار برگزار شد که گفته می شود یکی از بزگترین کنگره های علمی و فرهنگی غرب خراسان رضوی تا کنون بوده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، سبزوار پیش از این نیز میزبان کنگره های بین المللی دیگری نظیر بزرگداشت آیت الله حاج سیدعبدالاعلی سبزواری و حکیم حاج ملاهادی سبزواری بوده است که هر یک در نوع خود با شکوه و عظمت چشمگیری برگزار شده اند، اما این بارکنگره سربدارن نه برای بزرگداشت یک شخصیت برجسته علمی ، مذهبی یا فرهنگی بلکه برای بزرگداشت یکی از انقلاب های مهم و تأثیرگذار تاریخ ایران و به عبارتی دیگر برای بزرگداشت تاریخ سبزوار و خراسان و بخش پردرخششی از تاریخ ایران اسلامی در قرن هشتم هجری برگزار شد.
 
در واقع می توان  گفت کنگره بین المللی سربداران که با حضور شمار چشمگیری از میهمانان برجسته از خارج و داخل کشور در سبزوار برپا شد و ریاست آن را دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی برعهده داشت، بزرگداشت شهر سبزوار و مردم این شهر بود که که انعکاس مناسبی نیز در رسانه های کشور پیدا کرد.
 
ارسال پیام های متعدد از سوی مقامات بلندپایه و نیز از سوی شخصیت های برجسته علمی و مذهبی کشور به کنگره سربداران خود شاهدی بر این مدعاست که کنگره بین المللی سربداران در سطح قابل قبولی به اجرا در آمد و توانست بار دیگر نام پرافتخار سبزوار را در رسانه های ملی واحتمالا برخی رسانه های بین المللی مطرح کند.
 
در ادامه تعدادی از مهمترین پیام های ارسال شده و یا سخنرانی های انجام شده در کنگره بین المللی سربداران از نظر خواهد گذشت.
 
برای مطالعه متن کامل مطالب روی پیوندهای زیر کلیک کنید:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
پیام ریاست جمهوری به کنگره سربداران سبزوار در بسیاری از رسانه های دیگر از جمله در وبسایت وزارت امور خارجه و پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نیز بازتاب یافت:
 
 
 
 
البته کنگره سربداران بدون پیام مقام معظم رهبری برگزار شد، زیرا طبق آنچه مسئولان برگزاری کنگره به خبرنگار اسرارنامه گفتند، معظم له از سال 92 دیگر به هیچ همایش و کنگره ای پیام نداده اند، اما مدتی پس از برگزاری کنگره، اعضای ستاد اجرایی را برای یک جلسه دیدار حضوری، دعوت خواهند کرد.
 
رونمایی از تمبر یادبود هفتصدمین سال قیام سربداران، اجرای چند برنامه موسیقی آیینی وحماسی توسط گروه موسیقی داروگ به سرپرستی حمیدرضا سیدنیا، اجرای میان برنامه های تئاتری، برپایی نمایشگاه های جانبی و ... از جمله برنامه های جذاب این کنگره دو روزه بود.
 
اجرای موسیقی کنگره بین المللی سربداران توسط دو گروه کوبه ای و سنتی داروگ مانندهمه اجراهای پیشین این گروه خوشنام موسیقی سبزوار، به شکل فاخری برگزار شد.
در اولین برنامه موسیقی، گروه کوبه ای داروگ به سرپرست حمید رضا سیدنیا اجرای حماسی طنین فریاد رستم در آوا و نما به روی صحنه رفت که اطلاعات این اجرا هم اکنون در پیوند زیر قابل مشاهده است.
در دومین برنامه موسیقی، در مراسم اختتامیه گروه سنتی داروگ به سرپرستی سعید سیدنیا روی صحنه رفت و هنرمندان این گروه آقایان سعید سیدنیا، حمیدرضا سیدنیا، مجید نقیب زاده ، صادق امیرخانی، مهدی ذوالجلالی، میلاد سیدنیا و امین بهمن صفار به اجرای تصنیفی ویژه سربداران پرداختند که شعر آن توسط مرحوم سید حسن حسینی از شعرای معاصر کشور و دکتر حسن دلبری شاعر سبزواری سروده شده بود.
 
مراسم اختتامیه کنگره بین المللی سربداران نیز که با حضور محمدعلی نجفی کارگردان و افسانه بایگان بازیگر سریال سربداران برگزار شد، به تقدیر از 3 هنرمند پیشکسوت و فرهیخته سبزواری در میان تشویق های گرم حضار سالن انجامید.
 
آقایان حسین ماستیانی سازنده مجسمه 7 پیکر سربداران، حسین خسروجردی نویسنده رمان تگرگ تاتار و عبدالحسین کارگری کارگردان نمایش آیینی اسب چوبی این سه فرهیخته سبزواری بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
قرائت قطعنامه پایانی کنگره بین المللی سربداران از دیگر بخش های مهم برنامه اختتامیه بود که توسط  سید نورالله رضوی دبیر هنری کنگره و به صورت پخش مستقیم ویدئو کنفرانسی اجرا شد.
 
هرچند متن قطعنامه و درخواست هایی که در آن مطرح شده بود، وزانت بالایی داشت، اما در عین حال این نگرانی را در میان مخاطبان ایجاد می کرد که مطالبات مطرح شده در این قطعنامه یادآور سنگ سنگینی باشد که نشانه نزدن است و پس از پایان کنگره کسی به طور جد پیگیر این مطالبات نباشد.
 
در واقع شاید از نظر بسیاری از کسانی که متن این قطعنامه فاخر و سنگین را بخوانند، بهتر آن بود که دو یا سه مورد از درخواست ها بیان می شد، اما همه منجر به نتایج عملی می گردید ، اما در حال حاضر عملیاتی شدن بسیاری از بندهای این قطعنامه با تردیدهای جدی مواجه است.
 
متن کامل قطعنامه و یا به عبارتی بیانیه کنگره بین المللی سربداران در پیوند زیر قابل مشاهده است:
 
 
پس از قرائت قطعنامه و اجرای چند بخش هنری ، نوبت به تقدیر از محمدعلی نجفی  و افسانه بایگان دو هنرمند برجسته سینما و تلویزیون ایران رسید که تقدیرنامه های خود را دریافت کردند و در نهایت اولین نشان عالی سربداران در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی سربداران برای افراد غیر سبزواری به دست دکتر جواد حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری به محمدعلی نجفی کارگردان سریال سربداران اهدا شد.
 
پایان کنگره بین المللی سربداران یکی از زیباترین حسن ختام هایی را داشت که تا کنون در همایش ها و کنگره های برگزار شده در سبزوار مشاهده شده بود.
 
تقریبا 20 دقیقه پایانی مراسم را همه میهمانان با دعوت مجری سرپا ایستادند و با تشویق های ممتد خود برای میهمانان تقدیر شونده و نیز ستاد اجرایی کنگره و در نهایت با بالابردن دست ها وگرفتن دست یکدیگر توسط همه حاضران سالن و خواندن سرود زیبای ای ایران به نشانه اتحاد سربداران، اختتامیه کنگره بین المللی سربداران در اوج جذابیت و شورانگیزی حماسی برگزار شد.
 
 
دکتر جواد حدادنیا دبیر کنگره بین المللی سربداران و رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در حاشیه این مراسم در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا از تلاش مجموعه دانشگاه و شهرستان سبزوار برای ماندگار کردن سربداران در حافظه تاریخ خبر داد:
 
 
 
بعضی ازحواشی:
 
- از حاشیه های این مراسم می توان به دلخوری تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه از دبیرکنگره بین المللی سربداران اشاره کرد که در سخنرانی مراسم اختتامیه، هنگام تقدیر و تشکر از کسانی که در برگزاری کنگره زحمت کشیده اند، هیچ نامی از خبرنگاران و اصحاب رسانه نبرد.
 
دکتر حدادنیا در گفتگویی با خبرنگار اسرارنامه در این زمینه ضمن عذرخواهی از جامعه خبری سبزوار گفت: یکی از برگه هایی که برای سخنرانی اختتامیه آماده کرده بود در آخرین لحظات ناپدید شده است و دست برقضا تعداد زیادی از اسامی افراد یا نهادهایی که باید مورد تقدیر قرار می گرفتند از جمله اصحاب  رسانه در آن برگه بوده است که وی هنگام سخنرانی از حضور ذهن کافی برای یادآوری همه موارد گفته شده و ناگفته برخوردار نبوده است.
 
- حضور 4 نفر از هنرمندان شهرستان که به شکل مجسمه های سربداران گریم شده بودند، یکی از جذابیت های این مراسم بود که بسیاری از حاضران مراسم تمایل داشتند با این انسان های مجسمه نما عکس یادگاری بگیرند.
 
این مجسمه ها در بعضی لحظات برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه در جایگاه دکور روی صحنه قرار می گرفتند.
 
این هنرمندان با گریم مجسمه در بعضی قسمت های مراسم به میان حضار سالن می رفتند و با حرکات نمایشی خود تداعی گر دوران حمله مغول به سبزوار و مقاومت سربداران می شدند که این بخش ها بسیار مورد توجه میهمانان قرار می گرفت.
 
- از دیگر حواشی کنگره بین المللی سربداران می توان به این نکته اشاره کرد که یک شب قبل از آیین افتتاح کنگره توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برخی رسانه های محلی سبزوار یادداشتی سراسر انتقادی و منفی، منتشر شد که به طور کل برگزاری کنگره بین المللی سربداران را اقدامی سیاسی و غیر مردمی عنوان کرده بود و همچنین از قول برخی شخصیت های شهرستان نیز اظهاراتی علیه این مهمترین رویداد فرهنگی و علمی سبزوار در چند سال اخیر مطرح کرده بود.
 
هرچند کنگره بین المللی سربداران مانند هر برنامه عظیم دیگری دراین سطح قطعاً خالی از ایراد و انتقاد نبوده است، اما انتشار چنان متن سرشار از نقدهای تندی آن هم درست در یک شب مانده به برگزاری مراسم که دیگر عملا هیچ امکانی برای تغییر و یا اصلاح روندهای مورد نقد قرار گرفته وجود نداشت، چندان کار حرفه ای و پسندیده ای نبود و نمی توانست نقد سازنده محسوب شود.
 
جالب تر اینجاست، که دکتر محمودرضا سلیمانی کوشکی رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار و یکی از اعضای ستاد اجرایی کنگره بین المللی سربداران در گفتگویی که روز کنگره با خبرنگار اسرارنامه داشت: گفت آنچه از قول او بیان شده ، به درستی منعکس نشده است، زیرا چگونه ممکن است کسی که خودش در ستاد اجرایی کنگره نقش فعال دارد، برگزاری این مراسم را از اساس زیر سئوال ببرد؟
 
سلیمانی کوشکی همچنین افزود: پیشنهاد اعطای نشان عالی سربداران در این کنگره توسط بنده مطرح شد و خودم پیگیر اجرایی کردن آن بودم و در نشست های تخصصی کنگره نیز سخنرانی دارم و جهت گرفتن پیام رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور برای کنگره سربدارن تلاش کرده ام، پس مخالف این کنگره نبوده ام، اما به دلیل برداشت اشتباه یکی از خبرنگاران شهرستان، از اظهاراتم در یک جلسه، منظورم وارونه منعکس شده است.
 
مسعود پسندیده یکی از اعضای شورای شهر سبزوار نیز که اظهاراتی انتقادی از وی درباره کنگره سربداران منتشر شده بود، در هر دو روز برگزاری کنگره در مراسم حضور داشت و حتی هنگام بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه های جانبی کنگره، به معرفی یکی از غرفه ها پرداخت.
 
وی در گفتگویی که با خبرنگار اسرارنامه داشت، ضمن تأیید اظهاراتی که از وی منتشر شده بود، گفت: معتقدم دانشگاه باید طبق قرار اولیه فقط بخش علمی کنگره را برعهده می گرفت و بخش های فرهنگی و هنری باید به دیگرنهادهای مرتبط شهرستان واگذار می شد و بهترین زمان هم برای اجرای این برنامه ها اردیبهشت سال آینده است.
 
این عضوشورای شهر در ادامه مدعی برگزاری بخش های فرهنگی وهنری کنگره سربداران در اردیبهشت سال آینده از سوی شورا و شهرداری شد و گفت: حتما هم مجبور نیستیم برنامه را در تالارهای اجتماعات شهرستان که ظرفیت کمی دارند برگزار کنیم، بلکه حتی می توان در فضاهای باز که بتوانند جمعیت چند هزارنفری از مردم سبزوار را در بر بگیرند، همایش هایی را برگزار کنیم.
 
حسین کارگری یکی دیگر از اعضای شورای شهر سبزوارکه اظهارات تند او درباره نحوه برگزاری کنگره سربداران در یک گزارش انتقادی پیش از مراسم منتشر شده بود، در مراسم کنگره حضور یافت و در برنامه اختتامیه به خاطر کارگردانی نمایش آیینی اسب چوبی که از آیین های مرتبط با فرهنگ سربداران است، مورد تقدیر قرار گرفت. 
 
به هرحال کنگره بین المللی سربداران در ازدحامی که از حضور مسئولان بلندپایه کشوری و استانی و نیز برخی شخصیت های علمی، فرهنگی و هنری و همچنین مردم و دانشجویان علاقه مند در سالن های محل برگزاری کنگره وجود داشت، با شکوه قابل توجهی در سبزوار برگزار شد و اکثر رسانه های کشوری نظیر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) ، دفتر خبر صدا وسیما، خبرگزاری های ایسنا ، فارس، تسنیم، ایکنا، روزنامه خراسان و ... نقش پررنگی در پوشش خبری کنگره بین المللی سربداران داشتند که اخبار وگزارش های آن ها بعدا توسط برخی رسانه های دیگر نیز بازنشر داده شد.
 
در ادامه مروری می اندازیم به تعدادی از مصاحبه های اختصاصی که طی دو روز برگزاری کنگره بین المللی سربداران توسط خبرگزاری ایرنا با میهمانان علمی و هنری این کنگره در سبزوار انجام شده است:
 
 
 
 
 
 
گزارش های تصویری:
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

mohamad

جای تقدیر وتشکر دارد از همه دست اندر کاران بر گزار کننده گنگر بینالمللیسربداران درشهرستان سبزوار .چه خوب است که نماد قیام این نهضت بزرگ دراولین نقطه ورودی استان خراسان زضوی یعنی روستای کاهک زده شود وهمچنین مجسمه دکتر شریعتی درروستای زادگاه این ایشمند ز ده شود تا خانه زادگاه او معنیی حقیقی پیدا کند محمد کاهه

سلام پیشنهادات جالبی رو تو قطعنامه اوردند اما برخی از اینها رو باید خودمان همت کنیم و استین ها رو بالا بزنیم و بسازیم مثل موزه سربداران تو باشتین و یا نماد سربداران در ابتدای شهر. اما متاسفانه کارنامه خوبی نداریم میدان و نماد سربداران رو نگاه کنید چتد ساله خراب کردیم رها شده است تازه این ورودی شهر است و مایه آبرو ریزی جلو میلیونها مسافر.

سلام گزارش خوبي بود استفاده کرديم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما