در آستانه کنگره بین المللی سربداران مطرح شد

ویژگی های نشان عالی سربداران / تلفیق اسلیمی وخط نماد همگرایی هنر و تفکر

در آستانه برگزاری کنگره بین المللی هفتصدمین سال قیام سربداران مطرح، چهارشنبه شب طی آیینی از نشان عالی سربداران رونمایی شد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار و یکی از اعضای ستاد اجرایی کنگره بین المللی سربداران درباره نشان عالی طراحی شده گفت: در طراحی نشان عالی سربداران سعی شده است به تناسب های تاریخ ملی ایران و سبزوار توجه شود.
 
محمودرضا سلیمانی افزود: این نشان ابتدا قرار بود در تهران یا مشهد ساخته شود، اما درنهایت توسط یکی از هنرمندان سبزواری آقای حمید حیطه به روش ریخته گری کاملا سنتی بدون هیچ استفاده ای از ابزارهای تکنولوژی ساخته شد.
 
وی افزود: این نشان از جنس آلیاژ مس و روی است که کاملا در مقابل  زنگ زدگی مقاومت دارد و رنگ آن تا مدت های زیادی غیرقابل تغییر است.
 
سلیمانی همچنین گفت: هریک از نشان های عالی سربداران وزن خاصی دارد که به هر شخصیتی که اهدا شود، آن وزن مشخصه ذاتی نشان خواهد بود به طوری که کاملا مشخص خواهد بود که هر کدام از نشان ها متعلق به کدام شخصیت است، از این رو هیچ کس نمی تواند آن را کپی کند و کاملا منحصر به فرد و مخصوص است.
 
وی در ادامه به تعدادی ازمهم ترین مشخصه های نشان عالی سربداران اشاره کرد و گفت: در این نشان از نماد سرو به عنوان نماد پایداری ایران استفاده شده است، همچنین خط نستعلیق به عنوان یک خط اصیل ایرانی در این نشان  نمودکامل پیدا کرده است.
 
سلیمانی افزود: فیگور و حجم فشرده این نشان بیانگر استواری و ستبری کار است و حرکت رو به جلویی که در این نشان  دیده می شود،  به صورت آشکارا تحرک  و توسعه را بیان می کند.
 
وی همچنین تلفیق اسلیمی و خط را به مثابه بهترین همگرایی هنر و تفکر از دیگر ویژگی های این نشان بر شمرد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار درادامه گفت: نشان عالی سربداران دو طرفه است که یک طرف آن منقش به نقش طرح اصلی است و طرف دیگر آن در بر دارند آرم و نام دانشگاه حکیم سبزواری و عبارت نشان عالی سربداران است.
 
مشخصه ذاتی این نشان است که این نشان با این وزن متعلق به کدام شخصیت است. از این رو هیچ کس نمی توانداین نشان راکپی کند و کاملا منحصر به فردو مخصوص است.
 
گفتنی است پس از این توضیحات، رونمایی از نشان عالی سربداران با حضور محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد و اولین نشان عالی سربداران به این نماینده مجلس اهداء شد.
 

 
نظرت را بنویس
comments

سلام - خيلي خوب است اما لااقل شعار سربداران "سر به دار مي دهيم تن به ذلت نمي دهيم" را هم دور نشان حک مي کرديد که مشخص باشه مال چيه و کيه. به گوش مسئولان برسانيد الان هم دير نشده و مي توانند اضافه کنند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما