در آستانه برگزاری کنگره بین المللی سربداران در سبزوار

نگاهی به فیلمنامه سربداران به قلم استاد محمود دولت آبادی

استاد محمود دولت آبادی که از وی به عنوان بزرگترین نویسنده معاصر کشور (منبع) و نیز با لقب آقای رمان ایران (منبع) نیز یاد می شود، تا کنون آثار بسیار زیادی را به چاپ رسانیده است؛ که از آن میان کتاب‌های کلیدر، زوال کلنل، روزگار سپری شده مردم کهنسال، جای خالی سلوچ، اتوبوس و … از شهرتی بیشتر از بقیه آثارش دست یافته اند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اما در میان مجموعه نوشته‌های محمود دولت آبادی، به چند فیلم نامه و نمایش نامه نیز بر می‌خوریم که هر چند به شهرتی به اندازه رمان‌ها و آثار داستانی وی پیدا نکرده اند، اما به نوبه خود حائز اهمیتند.
 
از جمله آثار کمتر مشهور، اما با اهمیت دولت آبادی می‌توان به فیلم نامه «سربداران» اشاره کرد.
 
در فیلم نامه سربداران مانند بسیاری از آثار دولت آبادی، زادگاهش سبزوار و شهرها و روستاهای اطرافش بستر جغرافیایی داستان را تشکیل می‌دهند.محموددولت آبادی در این فیلم نامه که داستانی تاریخی دارد، سعی کرده است گوشه ای از ظلم متجاوزان مغول و زندگی آشفته و غمبار مردم ایران در قرن هشتم هجری را به تصویر بکشد.
 
یکی از شخصیت‌های نامداری که دولت آبادی در این فیلم نامه از وی بهره گرفته است، امیرشاهی شاعر برجسته سبزواری است که اصالتاً متعلق به خاندان امرای سربداری و تقریبا از معاصران همان حکومت بوده است.
 
فیلم نامه سربداران که توسط دولت آبادی نوشته شد با وجود همه ارزش‌های داستانی، ادبی و تاریخی، متأسفانه هیچگاه به فیلم تبدیل نشد. دولت آبادی خود در این رابطه در کتاب «نون نوشتن» گفته است :
روی فیلمنامه سربداران هم کار کرده‌ام که سیمای تلویزیون ملی ایران آن را قبول نکرده است و البته سیمای جمهوری اسلامی‌هم آن را قبول نکرد و به جایش واگذار کرد به نویسنده سریال شهر من شیراز! (نون نوشتن)
 
با این حال ارزش‌های این اثر ادبی و تاریخی از چشم متخصصین و خبرگان عرصه ادبیات و تاریخ ایران، پنهان باقی نماند. به طوری که  احمدشاملو شاعر صاحب سبک، نویسنده توانمند، پژوهشگر و روزنامه نگار نامی‌معاصر، برای انتشار بخش‌هایی از این فیلم نامه، بیشترین دستمزد دولت آبادی را به او داده است. (مبلغ ۲هزارتومان که در آن زمان مبلغ بسیار زیادی محسوب می‌شد)(منبع)
 
گفتنی است سربداران یکی از بزرگترین نهضت‌های ملی مذهبی ایرانیان است که در قرن هشتم هجری در ناحیه خراسان روی داد. و به مدت نیم قرن منجر با اقتدار در مقابل ظلم و تجاوز مغولان ایستاد تا به کوتاه شدن دست آنان از ناحیه خراسان و سایر بخش‌های ایران منجر شد.
 
نهضت سربداران همچنین نخستین حکومت شیعه دوازده امامی‌ایران را به پایتختی دارالمومنین سبزوار پایه گذاری کردند. تأثیرات فراوانی که سربرداران بر تاریخی حرکت‌های شیعی و سیاسی ایران بزرگ برجای گذاشت امروز آن را به نمادی از غیرتمندی و آزادگی ایرانیان تبدیل کرده است.
 
محمود دولت آبادی که خود زاده سبزوار است، با الهام از این رویدادتاریخی زادگاهش، در سال‌های جوانی فیلم نامه سربداران را خلق کرد، اما متأسفانه این فیلم نامه بنا به دلایلی در مهجوریت باقی ماند.
 
اینک در آستانه برگزاری کنگره بین المللی هفتصدمین سال قیام سربداران اسرارنامه فیلمنامه سربداران به قلم استاد محمود دولت آبادی را در چند قسمت منتشر می کند.
 
شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه فیلمنامه سربداران به کتابخانه اسرارنامه در بخش حوض هشت پایه همین مجله مراجعه کنید.
 
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما