توانمندی های صنعتی ومعدنی سبزوار ، ضامن توسعه حمل و نقل استان خراسان رضوی


خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) اخیراً با انتشار گزارشی مفصل ، به نقش محوری استان خراسان رضوی در حمل ونقل داخلی و ترانزیتی کشور پرداخته است.
در این گزارش جامع ، نویسنده به صورتی موشکافانه ، عوامل گسترش صنعت حمل و نقل در استان خراسان رضوی را برشمرده است که در میان عوامل نام برده وجود کارخانه سیمان سبزوار (منبع) با نام سابق سیمان لار ، و نیز کارخانه سیمان جوین(منبع) که به لحاظ جغرافیایی در شهرستان جغتای در شمال خطه سربداران ، قرار دارد ، از جمله صنایع مهم مادر در استان خراسان رضوی محسوب شده اند که حمل ونقل محصولات این کارخانه ها به دیگر نقاط خراسان و ایران و حتی صدور آنها به خارج از کشور ، موجبات گسترش حمل و نقل داخلی و ترانزیتی کشور را فراهم آورده است.
گزارش مورد ذکر در کنار توجه به صنایع مادر در منطقه سبزوار ، از صنایع با اهمیت دیگری نظیر پالایشگاه گاز خانگیران در شهرستان سرخس ، کارخانه ایران خودرو خراسان در شهرستان مشهد و تحت مالکیت صنعتی مشهدمقدس (منبع)، کارخانه فولاد در شهرستان نیشابور ، کارخانه سیمان زاوه و کارخانه سیمان مشهد نیز نام برده است.
همچنین علاوه وجود کارخانجات صنعتی در شهرستان های مشهد ، سبزوار ، جوین ، سرخس ، نیشابور ، زاوه و ... وجود برخی توانمندی های معدنی در استان خراسان رضوی نیز مورد اشاره قرار گرفته وگفته شده است : «خرسان رضوی همچنین معادن بسیار غنی در بسیاری از شهرستانها دارد كه از جمله آنها سنگ آهن سنگان خواف، سنگ گچ رباط سفید، خاك صنعتی در شهرهای سبزوار و گناباد است».
برای مطالعه متن کامل این گزارش ایرنا به پیوند زیر مراجعه نمایید :
نگاهی به نقش محوری خراسان رضوی در حمل و نقل داخلی وترانزیتی کشور

گفتنی است سبزوار در حال حاضر قطب تولید سیمان در خراسان رضوی و در کل منطقه شمال شرق کشور است
.(منبع1)(منبع2)
این درحالی است که تا حدود یک دهه گذشته صنعت سبزوار بسیار ضعیف بود و حتی دراستان خراسان رضوی نیز هیچ حرفی برای گفتن نداشت.
لیکن در چندسال اخیر با همت و تلاش ضربتی مردم ومسوولان و نمایندگان کوشای خطه سربداران ، به تدریج تمام زمینه های لازم برای رشدصنعتی این شهرستان فراهم شد به طوری که سبزوار اینک به راحتی توان رقابت با سایر قطب های صنعتی خراسان رضوی را به دست آورده است.
وجود فرودگاه بین المللی ، دانشگاه های معتبر و شناخته شده ملی ، عبور آزادراه حرم تاحرم از محدوده شهر سبزوار ، تأسیس منطقه ویژه اقتصادی و ... از جمله زیرساخت های منحصر به فرد و کم نظیری است که به رشد و توسعه جهشی صنعت سبزوار یاری رسانده است.
لازم به ذکر است ، هم اکنون در بخش کاغذ کاهی این وبسایت یادداشتی تحلیلی درخصوص وضعیت صنعت خراسان و به ویژه رشدو توسعه صنعتی سبزوار در مقطع کنونی منتشر شده است. شما مخاطبان گرامی می توانید برای مطالعه این مطلب روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
شرایط لازم برای توسعه صنعتی سبزوار فراهم آمده است.

نظرت را بنویس
comments

اصغر

هرچه گشتم در باره این نوشته شما با ان گزارش ایرنا زیاد مطابقتی نداشت.بعدم نوشته شما مبنی بر((به تدریج تمام زمینه های لازم برای رشدصنعتی این شهرستان فراهم شد به طوری که سبزوار اینک به راحتی توان رقابت با سایر قطب های صنعتی خراسان رضوی را به دست آورده است.)) می شه گفت به غیر سیمان سبزوار چه صنعتی در سبزوار وجود دارد .پتروشیمی منتظر سرمایه گذار(گفته نماینده مجلس).فولاد سبزوار که بهتر است بگوییم فولاد جوین رفته چین برای روئیت قرار دادگفته نماینده مجلس.هنوز فولاد در شهرستان جوین قرار دارد.در آمار خراسان رضوی چیزی روئیت نمی شه پس منظور شما کدام صنعت???????????????????????????????????????????????????????????
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما