علی همتی:

فرودگاه سبزوار ظرفیت های بیشتری برای بهره برداری دارد

 رئیس فرودگاه سبزوار گفت: تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی ظرفیت برقراری چند پرواز نشست و برخاست در طول شبانه روز را دارد، اما در حال حاضر از همه ظرفیت این فرودگاه در سبزوار استفاده کامل نمی شود.
 
علی همتی در گفتگویی با خبرنگار اسرارنامه افزود: سبزوار در حال حاضر فقط میزبان 4 پرواز رفت و برگشت برنامه ای در مسیر هوایی تهران در دو روز هفته است، که این رقم از ظرفیت اسمی فرودگاه این شهر بسیار پایین تر است زیرا این فرودگاه می تواند در هر دو یا سه ساعت میزبان نشست و برخاست پروازهایی با ظرفیت 200 نفر باشد.
 
وی اظهار داشت: این وضعیت فقط مختص فرودگاه سبزوار نیست بلکه بسیاری از فرودگاه های کشور دروضعیتی مشابه به سبزوار هستند و یکی از دلایل این موضوع کم بودن تعداد ناوگان هواپیمایی در شرکت های حمل و نقل هوایی کشور است.
 
همتی ابراز امیدواری کرد در شرایط پسا تحریم با توجه به نگاه خوبی که دولتمردان نسبت به صنعت حمل و نقل هوایی دارند و آن را در دستور کار خود قرار داده اند، تعداد هواپیماهای شرکت های هواپیمایی کشور افزایش یابد و متعاقبا شاهد رونق بیشتر در فعالیت فرودگاه های کشور باشیم.
 
وی با بیان اینکه فرودگاه سبزوار علاوه بر مسیر هوایی تهران می تواند به بعضی مسیرهای زیارتی و سیاحتی درداخل و خارج از کشور نیز پرواز داشته باشد، گفت: پیگیر آن هستیم که حداقل یک پرواز روزانه در مسیر هوایی تهران داشته باشیم.
 
وی افزود: براساس رصدی که از بافت اجتماعی و روابط مردم سبزوار داشته ایم، شهرهایی مانند کیش، شیراز، اصفهان و گرگان می توانند مقاصد مناسبی برای برقراری مسیرهای پروازی بعدی در داخل کشور از فرودگاه سبزوار باشند.
 
این مسئول همچنین گفت: یکی از پر رونق ترین دوره های کاری فرودگاه سبزوار مربوط به سال 91 بوده است که 611 پرواز داخلی و 38 پرواز خارجی در مسیرهوایی عتبات عالیات از این فرودگاه برقرار شده ، اما همان زمان نیز که اوج فعالیت های فرودگاه بود، از همه ظرفیت اسمی آن به طور کامل استفاده نمی شد.
 
همتی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا فرودگاه سبزوار همچنان به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد است، گفت: در حال حاضر ساعات عملیاتی این فرودگاه از 7 صبح تا 14 بعد از ظهر است و پروازهایی که به دلایل مختلف از فرودگاه مشهد بازگردند فقط در این ساعات می توانند در فرودگاه سبزوار فرود بیایند.
 
وی درباره تعیین ساعات عملیاتی بودن فرودگاه ها گفت: این موضوع از سوی شرکت فرودگاه های کشور تعیین می شود و برای فرودگاه هایی که تعداد کمی پرواز در هفته دارند، عملیاتی نگاه داشتن 24 ساعته آن ها توجیه اقتصادی ندارد.
 
همتی با اشاره به اینکه درهفته گذشته به خاطر شرایط نامساعد جوی دو پرواز فرودگاه سبزوار لغو شده است، بیان کرد: در چنین شرایطی طبیعتاً اگر هواپیمایی نتواند در فرودگاه مشهد به زمین بنشیند در سبزوارنیز امکان پشتیبانی از آن نیست و به فرودگاه های دیگری منتقل می شود.
 
وی همچنین درباره نقش مهمی که فرودگاه سبزوار می تواند در تسهیل فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی این شهر داشته باشد گفت: با توجه به اینکه فرودگاه سبزوار به عنوان مرز مجاز هوایی است و دفتر گمرک این فرودگاه نیز افتتاح شده است به خوبی می تواند پل ارتباطی مناسبی برای انتقال و صادرات بار و کالا به دیگر شهرها و کشورهای خارجی باشد.
 
گفتنی است فرودگاه سبزوار از سال 1382 افتتاح شده است و از سال 1385 به عنوان مرز مجاز هوایی شناخته شد.
 
این فرودگاه در فاصله 8 کیلومتری جنوب غربی شهر سبزوار با مساحتی حدود 328 هکتار واقع شده است. 
 
 

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما