موزه طب سبزوار در وقت اضافه! / معاون محترم فرماندار لطفاً سریعتر ، ما منتظریم


بعضی از پروژه های عمرانی یا خدماتی ، فرهنگی ، صنعتی و ... که در شهرها و کشورهای مختلف انجام می شوند ، آنقدر بزرگ و اساسی هستند و نیاز به بودجه های چندین میلیاردی دارند ، که تأخیر چندساله در اجرا  و افتتاح آنها موضوعی طبیعی و اجتناب ناپذیر است. درنتیجه اگر در اعلام زمان افتتاح آنها از جانب مسوولان مختلف گفته های ضد و نقیضی مطرح شود هیچ کس تعجب نمی کند.
اما بعضی دیگر از پروژه ها واقعاً کوچک و کم خرج هستند. و اجرای آنها بیش از آنکه نیاز به بودجه های کلان یا استفاده از تخصص های پیچیده علمی داشته باشد ، بیشتر نیاز به مدیریت صحیح و عزم جدی وکمی وفای به عهد از جانب مسوولان مربوطه دارد.
لیکن گاهی همین پروژه های کوچک آنقدر طولانی می شوند که موجب سررفتن حوصله مردم و شاید حتی سوژه طنز و و ریشخند در برخی محافل بشوند.
یکی از این پروژه ها در شهر سبزوار پروژه راه اندازی موزه طب درمحل آرامگاه بقراط التولیه حکیم و پزشک حاذق سبزواری در دوران قاجاریه است.
طبق بررسی های مجله اینترنتی اسرارنامه اولین وعده وعیدها در مورد تبدیل بنای تاریخی آرامگاه بقراط به موزه طب در سال 87 از زبان تعدادی از مسوولان وقت شهرستان مطرح شد(منبع) که در آن زمان قرار بود این موزه یکی از اولین موزه های طب و تاریخ پزشکی در کشور باشد.
از آن زمان به بعد این موضوع همین طور به صورت دوره ای هر دو سه ماه یک بار از زبان یکی از مسوولان مربوطه مطرح شده و بعضی اوقات یک بازه زمانی هم برای به ثمر رسیدن این پروژه عنوان شده و در رسانه های محلی یا ملی مطرح می شود ، اما شهروندان سبزواری مدتی بعد در کمال ناباوری مشاهده می کنند که این پروژه همچنان به حال خود باقی مانده و اگر هم پیشرفتی داشته ، بسیار لاک پشتی و غیرقابل قبول بوده است.
براساس یک بررسی که اسرارنامه انجام داده است از سال 87 تا کنون حداقل 8 نفر از مدیران ارشد و چهره های شناخته شده سبزوار در رابطه با راه اندازی موزه طب اظهار نظر کرده اند و بعضی از آنها حتی چندین مرتبه در این زمینه به مصاحبه پرداخته اند که اسرارنامه در روزهای آینده به انتشار گزارشی کامل از این موضوع، با ذکر نام اشخاص و سمت مدیریتی آنها خواهد پرداخت.
آخرین مسوولی که درروزهای اخیر مجدداً در مورد راه اندازی موزه طب در سبزوار اظهار نظر کرده است ، آقای رضا مدرسی پور یکی از معاونان فرمانداری سبزوار است.
مدرسی پور یکی از مسوولان ارشد فرمانداری سبزوار است که هرچند در مقایسه با همکار خود محمد کلاته معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری سبزوار ،  اخبار کمتری از وی در رسانه های شهرستان منتشر می شود، اما تا کنون حضور متعددی در برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهرستان داشته است.
دو مورد از آخرین فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مدرسی پور ، براساس اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه برعهده گرفتن ریاست کمیته اجرایی و پشتیبانی نکوداشت شاعرآرامان گرای انقلاب استاد حمید سبزواری (منبع) و نیز همکاری در برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم بود (منبع) که هر دو برنامه با شکوه وموفقیت خوبی برگزار شد.
وی روزهای گذشته  در یک گفتگو که با وبسایت خبری – تحلیلی سبزوار نیوز انجام داده است ، وعده کرده موزه طب سبزوار تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.(منبع)
 اما همین مسوول چند ماه گذشته نیز در یک گفتگو با خبرگزاری ایرنا وعده دیگری را مطرح کرده بود ، که به موجب آن ، موزه طب در آرامگاه بقراط می بایست تا پایان آبان ماهی که گذشت به بهره برداری می رسید و هم اکنون برای عموم قابل بازدید می بود.(منبع)
بدین ترتیب راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشکی سبزوار که از مدت ها قبل در وقت اضافه خود قرار گرفته بود دیگر
به دلیل ادامه روند تأخیرهای مکرر واقعاً در حال تبدیل به یک نقطه منفی بزرگ درکارنامه مدیران شهرستان است.
هرشهروند سبزواری که فقط یک بار از مقابل محل آرامگاه بقراط پزشک حاذق سبزواری عبور کرده باشد ، به راحتی می تواند به این موضوع پی ببرد که حجم این پروژه آنقدر بزرگ و سنگین نیست که مسوولان ارشد شهرستان این همه سال از به ثمر رساندن آن عاجز باشند.
در واقع آرامگاه بقراط به لحاظ ساختمانی در حد یک بقعه کوچک با مساحتی درحدود100 مترمربع است و محوطه پیرامونی آن یک فضای باز است که شاید در مجموع مساحت آن به بیش از 1000 متر یا نهایتاً 2000 هزار متر نرسد.
حتی در همین مساحت اندک اصلاً قرار نیست بنای جدیدی ساخته شود ، چون بنای آرامگاه از قدیم وجود دارد و فقط نیاز به یک مرمت کوچک ، نورپردازی ، ایجاد فضای سبز وخرید تجهیزات موزه ... است که مجموعه این عملیات روی هم رفته نمی تواند هزینه و زحمت چندان زیادی به همراه داشته باشد.
خصوصاً اینکه وقتی بدانیم طبق برنامه ریزی های انجام گرفته و وعده های داده شده ، موزه طب و تاریخ پزشکی سبزوار درمحل آرامگاه بقراط تنها قرار است یکی از بخش های پروژه فرهنگی بزرگتری در خطه سربداران باشد.
به طوری که طبق اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه مجموعه تاریخی و فرهنگی میدان کارگر سبزوار به دلیل تعدد وجود بناهای تاریخی دراین منطقه ، قرار بوده است پس از ساماندهی به یک مجموعه فرهنگی وگردشگری درخور توجه برای سبزوار و تمام مسافران و گردشگران بی شماری که سالانه از این شهر عبور می کنند ، تبدیل شود.(منبع)
در صورت انجام چنین پروژه ای موزه طب در مجاورت بناهای تاریخی دیگری نظیر کاروانسرای تاریخی فرامرزخان ، موزه مردمشناسی ، آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزواری ، آرامگاه امین التّجار ، یخدان قدیمی موجود در نزدیکی میدان کارگر و ... بخش های مختلف این مجموعه فرهنگی - گردشگری آن را تشکیل خواهد داد.
بدین ترتیب به نظر می رسد باید جداً از مجموعه معاونت استانداری و فرمانداری ویژه سبزوار ، اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری و البته اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان  که بسیاری از بناهای تاریخی سبزوار جزء موقوفات تحت مدیریت این اداره هستند ، درخواست کرد ، از این به بعد با دقت و جدیت بیشتری نسبت به توانمندی های مهم سبزوار در زمینه تاریخی ، فرهنگی و گردشگری بیاندیشند و تدابیر لازم را در زمان کوتاه تری اتخاذ نمایند. و اجازه ندهند در چنین موضوع با اهمیتی زمان بیش از این به درازا بکشد.
البته انتقاد مطرح شده در این متن به معنای نادیده گرفتن خدمات متعددی که دستگاه های نام برده در همه مدت های گذشته  نسبت به شهر سبزوار ارائه داده اند نیست. اما مسئله این جاست که مدیریت شهری چون سبزوار با توانمندی های بالایی که در بسیاری از زمینه ها دارد و با وجود نیازمندی های خاص این شهر به عزمی راسخ ،  نگاهی خلاقانه ، ریسک پذیری بالا و توأم با اعتماد و استفاده از توان بالای بخش خصوصی نیاز دارد.
ضرورت خلاقیت داشتن مدیران شهری سبزوار و حرکت عملی آنان در عرصه های مختلف ، پیش از این طی انتشار یک یادداشت تحلیلی در تعدادی از رسانه های محلی شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
برای مطالعه این یادداشت می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید :
لزوم انسجام و خلاقیت مدیران در امور فرهنگی خطه سربداران

در پایان مجله اینترنتی اسرارنامه اعلام می کند در روزهای آینده گزارشی مفصل از وعده ها و یا اظهار نظرهای  متعدد و بدون فایده ، مسوولان شهرستان سبزوار در 4 سال گذشته ، برای راه اندازی موزه طب درمحل آرامگاه بقراط التولیه منتشر خواهد کرد.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
مسوولان پاسخگو باشند / در شناخت و معرفی تاریخ و فرهنگ سبزوار کوتاهی شده است.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما