حکیم سبزواری نبوت را از دید عقلانی اثبات کرده است

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی:
۳ عنصری که انسان نمی‌تواند از آن فرار کند
 
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: «ثروت، شهرت و شهوت» سه عنصری است که انسان نمی‌تواند از آن فرار کند، اینها عقل را به خطا می‌برند و تنها انبیاء برای راهنمایی انسان در این مسیر گزینه‌های مناسب‌اند.
 
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه اخیر معرفت در شبکه چهارم سیما عنوان کرد: مسئله نبوت از اصول دین و مباحث عقلانی است، حکیم سبزواری به حکم فیلسوفی از دید عقلانی نبوت را اثبات کرده است.
 
وی در ادامه افزود: بر اساس نظر او، اثبات نبوت دارای دو نوبت عام و خاص است. نوبت خاص که پرداختن به یکی از پیغمبران است، اما نوبت عام یا مطلقه این است که چرا ما نیاز به پیغمبر داریم؟ حکیم سبزواری برای نبوت مطلقه چندین طریق نام برده و برای هر گروه یکسان صحبت نکرده است.
 
دینانی با اشاره به اینکه گروه اول متکلمان هستند که درباره قاعده لطف صحبت کرده‌اند، افزود: بر این اساس خداوند به حکم حکیم علی الاطلاق، لطفش شامل حال همه می‌شود، او خوبی بندگان را می‌خواهد و براساس قاعده اصلح پیغمبری را مستقیم از جانب خدا می‌فرستد که انسان‌ها را اصلاح کند.
 
چهره ماندگار فلسفه ایران در ادامه افزود: آیا بر خداوند رعایت اصلح کردن واجب است؟ متکلمین معتقدند که بله، رعایت اصلح بهترین طریق است که خداوند پیغمبران را برای هدایت مردم می‌فرستد. اما برخی معتقدند که بر خداوند واجب نیست که رعایت اصلح کند و این محل اختلاف است.
 
وی با بیان اینکه حکام طریقه دیگری دارند و معتقدند ما به قاعده لطف نمی‌توانیم استناد کنیم و خدا آگاهی مطلق، فیاض و رحمت مطلقه است، افزود: فضل و لطف دائم خدا اقتضا می‌کند که به همه جا برسد.
 
دینانی همچنین گفت: انسان در کنار عقل، شهوت، خواسته‌ها و نفسانیات نیز دارد بنابراین عقل محض نیست، خداوند برای جبران نقصان او پیغمبران را می‌فرستد که راه درست را نشانش دهند، انبیا پاک هستند و گرفتار شهوات نمی‌شوند. ثروت، شهرت و شهوت سه عنصری است که انسان نمی‌تواند از آن فرار کند بنابراین عقل را به خطا می‌برد و اینجا انبیاء هستند که برای راهنمایی انسان وارد مسیر می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه انبیا در مسیر معرفت افزایی انسان گام برمی‌دارند، گفت: انسان تنها موجودی است که می‌تواند فضیلت داشته باشد یک حیوان بدنبال فضیلت نیست اما انسان به دنبال فضیلت است افرادی که در مسائل طبیعی غرق هستند به خصوص در دنیای امروز باید توجه کنند که در طبیعت هم فضیلت هست اما علوم طبیعی دل‌ها را به هم نزدیک نمی‌کند.
 
چهره ماندگار فلسفه در پایان اظهار داشت: فضیلت است که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند برای تحصیل فضیلت باید ما به سمت آن برویم و این فضیلت هم دستورات انبیا و مرسلین است.

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما