ادامه ابهامات بر سر خروج اشیاء باستانی از سبزوار / در انتظار پاسخگويي شفاف و قانع کننده مسئولان ميراث فرهنگي

در چند روز اخیر موضوع اشیاء باستانی  کشف شده در محوطه پیش از تاریخ سبزوار و سرنوشت نامعلوم و احتمال خروجشان از این شهر در تعدادی از رسانه های غرب خراسان رضوی مطرح شد. (منبع)

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر محمودرضا سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار نیز به دنبال این موضوع در گفتگویی که با یکی از رسانه های محلی داشت، سعی کرده بود به علاقه مندان و دغدغه داران حوزه میراث فرهنگی سبزوار اطمینان خاطر بدهد.(منبع)

اما به نظر می رسد، نگرانی ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و از آنجایی که تا کنون کمتر عکس، تصویر و توضیح جامع و کاملی درباره درباره اشیاء باستانی کشف شده در سبزوار در رسانه ها منتشر شده است و حتی در روزهای 7 و 8 آبان 94 که به بازدید عمومی از تپه دامغانی اختصاص داشت، بیشتر ساختارهای معماری این محوطه به نمایش و توضیح گذاشته شد و کمتر از اشیاء کشف شده صحبتی به میان می آمد، ابهامات این ماجرا همچنان رو به افزایش است.

در همین راستا علی نورآبادی خبرنگار و تحلیل گر مسائل سبزوار در جدیدترین یادداشتی که دراین زمینه به رشته تحریر درآورده است، با این استدلال که میراث فرهنگی هر شهر متعلق به همه مردم آن شهر است و اینطور نیست که در تملک یک اداره و ارگان باشد، خواستار پاسخگویی شفاف و قانع کننده ای از سوی مسئولان میراث فرهنگی غرب خراسان شده است:

* علي نورآبادي :
 
قبل از هر چيز از پاسخگويي رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري سپاسگراريم اما اي کاش اين پاسخگويي کمي کامل تر و شفاف تر بود. هر چند آقاي سليماني در مصاحبه خود اشاره اي به برخي پرسش ها کرده است اما به پرسش هاي زيادي پاسخ نداده و ديگر پاسخ هاي او نيز کلي و مبهم است. اتفاقا اين کلي گويي و ابهام بر پرسش هاي ما افزوده است. سوال هاي ما اين هاست:
 
1- همه ما تا کنون فکر مي کرديم هنوز آثار به استان يا تهران منتقل نشده است اما حالا آقاي سليماني از انتقال آنها خبر مي دهد. او انتقال آثار کشف از تپه باستاني سبزوار را به تهران و مشهد نه تنها تکذيب نکرده بلکه تاييد کرده است. در يادداشت قبلي اشاره شد که او در ارسال آثار مردد است اما انگار همان طور که خودش گفته است در اين باره هيچ ترديدي به خود راه نداده و در اسرع وقت آثار را فرستاده است. حال سوال اين است که چرا اين کار در بي خبري صورت گرفته است؟ چرا موقع انتقال آثار هيچ اطلاع رساني درستي به افکار عمومي نکردند؟ آيا افکار عمومي حالا که آثار رفته است بايد خبردار شوند؟ و اگر آن يادداشت نوشته نمي شد احتمالا کسي از انتقال آثار نيز با خبردار نمي شد!
 
2- انتقال اين آثار تصميم چه کسي يا کساني بوده است؟ آيا اين تصميم فردي يا جمعي بوده است؟ انتقال آثار تنها تصميم اداره ميراث فرهنگي بوده است و يا اين تصميم با حضور ديگر مسئولان شهري از جمله شهرداري گرفته شده است؟
 
3- آيا امکان نداشت براي مطالعه و بررسي آثار، کارشناسان را به سبزوار مي آورديد؟ آيا اصلا اين گزينه را بررسي کرديد؟‌ آيا آوردن کارشناسان به اينجا مطمئن تر و کم هزينه تر نبود؟ قطعا هزينه آوردن چند کارشناس بيشتر از آوردن گروه 30 نفره کاوش نيست. 
 
4- چرا آثار را دو تکه کرديد و بخشي را به تهران و بخشي ديگر را به مشهد فرستاديد؟ آيا دو تکه کردن آنها کار را براي باز پس گيري آنها سخت تر نمي کند؟ چون بايد براي بازگرداندن آنها از دو جا پيگيري کنيم. 
 
5- اشاره کرديد که انتقال آثار موقتي است؛ اين "موقتي" بودن، چقدر است؟ يک ماه، سه ماه، شش ماه، يک سال، چقدر؟ يعني ما کي اين آثار را دوباره در سبزوار و موزه شهرستان خواهيم ديد؟
 
6- آثار فرستاده شده چقدر و شامل چه چيزهايي است؟ 
 
7- آقاي سليماني شما حتي بعد از فصل کاوش هم گزارش جمع بندي و کاملي نداديد؟ گزارشي نداديد که در اين کاوش ها چه تعداد آثار کشف شد و اين آثار شامل چه چيزهايي مي شود؟ 
 
8- اين بخش صحبت شما خيلي ما را نگران کرده است: "اساس تفاهم نامه شهرداري و پژوهشگاه ميراث فرهنگي سايت موزه فضاي باز است در صورتي که پزوهشگاه اقدام به انتقال اشياء از تپه باستاني کند در وهله نخست بايد تمام هزينه هاي شهرداري را بپردازد." 
اگر پژوهشگاه ميراث فرهنگي پس از بررسي ها، اين آثار را ارزشمند تشخيص داد و خواست آنها را نگهدارد شما چکار مي کنيد؟ بر فرض هم که پول آنها را داد آيا شما به همين راحتي آثار را به آنها مي دهيد؟ مگر حراجي است که آثار را قيمت گذاري کنند و آنها را بخرند؟ مگر مي شود روي اين آثار قيمت گذاشت؟ حتي اگر اين بند جزو تفاهم نامه شما با پژوهشگاه باشد باز هم تعجب آور است که شما يا مسئولان شهردراي چگونه اين تفاهم نامه را قبول و امضا کرده ايد؟ 
 
9- شما چه تضمين محکمي از آنها براي بازگرداندن آثار گرفته ايد؟ اگر فردا آثار را پس ندادند شما چکار مي توانيد بکنيد؟ شما چه چيزي از آنها در دست داريد تا مجبور به بازگرداندن آثار شوند؟ 
 
10- اگر شما بر بازگرداندن آثار اصرار کرديد و آنها شما مجبور به استعفاء يا خداي نکرده برکنار کردند، تکليف آثار چه مي شود؟ چه کسي مي خواهد آنها را به شهرستان برگرداند؟ 
 
11- در ارزشمند بودن تپه باستان شکي نيست و شما هم در مصاحبه تان دوباره گفته ايد: "پشته باستاني سبزوار عظيم ترين پشته باستاني در خاورميانه است که به زودي اقدامات مسقف شدن آن انجام خواهد شد." اما همه مي دانيم که تپه باستاني سبزوار بدون آثارش چندان ارزشي نخواهد داشت. تپه باستاني زماني ملي و جهاني مي شود و گردشگران براي ديدن آن خواهند آمد که آثار ارزشمندي داشته باشد. اين تعريف ها و تعارفات خالي از تپه باستاني سبزوار اگر آثار ارزشمند آن نباشد، هيچ فايده اي ندارد. اگر قرار است سبزوار هزينه کند و زحمت بکشد اما آثار و استفاده اش را کس ديگري ببرد پس اين همه تلاش و پيگيري براي چه بود؟ بعيد مي دانم اگر به شما بگويند تپه اي تاريخي يا موزه اي در شهرستاني هست اما آثار ارزشمندي ندارد، براي ديدنش برويد؟ آيا مي خواهيد تپه باستاني سبزوار به اين روز بيفتد؟ 
 
12- هنوز چند سوال ديگر مانده است؛ چرا ميراث فرهنگي و شهرداري قبل از شروع فصل کاوش و يا همزمان با آن به فکر تجهيز موزه و فراهم کردن مکان و شرايط مناسب براي نگهداري آثار و اشياء کشف شده نبوديد؟ چرا مسئولان کاري براي ارتقاي شرايط موزه سبزوار براي نگهداري اين آثار نمي کنند؟ چرا بايد هميشه يک جاي کار بلنگد؟ وضع نگهداري آثار باقي مانده هم اکنون چگونه است؟ برنامه اداره ميراث براي آينده اين آثار و تپه باستاني چيست؟ برنامه ميراث براي معرفي اين تپه و آثار کشف شده در سطح ملي و بين المللي چيست؟ 
 
13- با زهم تکرار مي کنيم؛ آثار و اشياء از تپه باستاني سبزوار کشف شده و مالِ سبزوار است و بايد در همين شهر بمانند. 
 
14- هم چنان که يکي از خوانندگان گفته است، ما اصلا نمي خواهيم شما برويد. اتفاقا بايد بمانيد و طرح ها و وعده هاي تان مانند ( سبزوار را مقصد گردشگري کردن و...) را عملي کند. اما ان شا الله اميدواريم وقتي کيف تان را جمع مي کريد آثار ارزشمند سبزوار را هم تحويل بدهيد و برويد. اين اثار امانت شهرستان هستند و وقتي امدند در سبزوار بودند موقع رفتن هم بايد در سبزوار باشند. 
 
15- آقاي سليماني، با فرستادن آثار به تهران و مشهد، بخواهيد يا نخواهيد اين سوال ها در افکار عمومي ايجاد شده است. اين سوال ها کاملا ساده و صريح و شفافند. اميدواريم شما هم صريح و شفاف پاسخ دهيد. مثلا بگوييد آثار را براي سه ماه، شش ماه يا يک سال فرستاده ايم و بعد از اين مدت به سبزوار برمي گردانيم. سوالات هيچ ابهامي ندارند بنابراين نيازي به کلي و مبهم گويي نيست. منتظر پاسخ هاي صريح، شفاف و قانع کننده شما هستيم. 
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 

 

نظرت را بنویس
comments

بله قطعا اين اين سوالات و ابهامات از اول در افکار عمومي بود، تنها راه رفع کردن اين ابهامات آن است که مسئولان ميراث فرهنگي به طور شفاف به تک تک اين سوال ها پاسخ دهند. درست است که وقتي آقاي سليماني رئيس ميراث شد همه استقبال کردند اما اين به معناي آن نيست که از او سوال و مطالبه نکنيم. مسئولان ميراث و ديگر مسئولان شهري بايد بدانند که زير ذره بين رسانه ها هستند.

میم زیاد بد هم نیست ما می ریم تهران و مشهد و اثار خودمان را در موزه های انجا می بینیم و کیف می کنیم. به نظرتان چطوره؟

حامی سبزوار

نه جناب میم در حال حاضر این اصلا برای سبزوار ایده خوبی نیست. برای شهرایی مثل کاشان، شیراز، تبریز که تا حالا خوب کار کردن روی شناسایی و معرفی جنبه های تاریخی شهرشون و چندین موزه درست و حسابی داخل شهراشون دارن این فرستادن اثار به موزه شهرای دیگه خوبه چون گردشگرا هرجایی که باشن و اثاری از اصفهان یا شیراز ببینن کاملا معرف حضورشون هست که اصفهان و شیراز کجاست چون ده برابر اون اثار در خود اصفهان و شیراز در موزه های مختلفش نگه داری میشه ولی برای سبزوار که تا به حال کار خاصی در این زمینه نکرده اینطوری فایده نداره این ا ثار فعلا باید در خود سبزوار تو موزه های مناسب نگهداری شه و مسافرارو برای بازدید بکشونه به این شهر بعدها شاید بشه از این ترفندم استفاده کرد که اثار موزه های سبزوارو به صورت امانت به شهرای دیگه هم بفرستن ولی تا وقتی که تو خود سبزوار موزه مناسبی نداریم هیچ معنی نداره که اثارشهرمون موزه شهرای دیگه رو پرکنه و سفر به ا ون شهرا رو برای گردشگران اسون ترکنه در حالیکه ما خودمون بی نصیبیم

- حالا چقدرشو بردن؟ اصلا چیزی برا خودمون مونده. چرا میراث فرهنگی لااقل از اثار مونده یه نمایشگاه نمی ذاره فکر کنم استقبال هم بشه ؟

فرهاد از سماجت و پيگيري اقاي نورابادي خوشم مي آيد اي کاش ديگر خبرنگاران سبزوار هم اينقدر سمج بودند و موضوعي را تا آخر و تا رسيدن به نتيجه پيگيري مي کردند. ايشان گزارش خوبي هم درباره کتابخانه استاد علوم مقدم نوشتند که سايت هاي ديگر زده اند شما هم باز نشر کنيد براي مخاطبان تان خوب است. اي کاش رسانه هاي شهرستان از اين گزارش ها بيشتر مي نوشتند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما