پاسخ رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار به خبر خروج اشیاء باستانی از دیار سربداران

دکتر محمودرضا سلیمانی رئیس  اداره میراث فرهنگی سبزوار به جدیدترین یادداشت انتقادی که درباره عملکرد وی در رسانه های محلی دیار سربداران از جمله اسرارنامه منتشر شده بود، پاسخ داده است.
به گزارش اسرارنامه صبح امروز یادداشتی به قلم علی نورآبادی در مجله اسرارنامه و کانال ها و گروه های تلگرامی سبزواری ها منتشر شد که عملکرد دکتر سلیمانی را به خاطر تردید و تعلل در نگاهداری اشیاء باستانی  کشف شده سبزوار در داخل این شهر مورد انتقاد قرار داده بود.(متن کامل آن یادداشت را با کلیک روی اینجا مطالعه کنید.)
 
رئیس  اداره میراث فرهنگی سبزوار نیز بعد از ظهر امروز طی گفتگویی با وبسایت سبزوارنیوز به انتقادات مطرح شده در رسانه های محلی شهرستان پاسخ داده و این ادعا را که تیم باستان شناسان تپه باستانی سبزوار تصمیم دارند اشیاء ارزشمند پیدا شده در محل تپه را از این شهر خارج کنند، کلا تکذیب کرده است.
 
وی همچنین وعده مسقف کردن تپه باستانی سبزوار را مطرح کرده است تا از این طریق راحت تر بتوانند اشیاء و آثار کاوش شده را مورد حفاظت قرار دهند.
 
متن  کامل اظهارات سلیمانی در سبزوارنیوز به شرح زیر ا ست:
 
عظیم ترین پشته باستانی خاورمیانه در سبزوار مسقف می شود
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: پشته باستانی سبزوار(تپه دامغانی)عظیم ترین پشته باستانی در خاورمیانه است که به زودی اقدامات مسقف شدن آن انجام خواهد شد
دکتر سلیمانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سبزوار نیوز اظهار کرد:  از نخستین فصل اخیری که بنده سرپرستی میراث فرهنگی شهرستان را عهده دار شدم هیچ اثری از پشته باستانی خارج نشده است عدم وجود امکانات باستان شناختی باعث شده تا  برخی از کشفیات برای آزمایش به صورت موقت به مشهد و تهران منتقل شود که بعد از اتمام کار قطعاً به شهرستان بازگردانده خواهد شد.
 
وی افزود: اساس تفاهم نامه  شهرداری و پژوهشگاه میراث فرهنگی سایت موزه فضای باز است  در صورتی که پزوهشگاه اقدام به انتقال اشیاء  از تپه باستانی کند در وهله نخست باید تمام هزینه های شهرداری را بپردازد .
 
سلیمانی اظهار کرد: طی این  تفاهم نامه شهرداری تمام هزینه های پشته تاریخی سبزوار را به شرط  ایجاد سایت موزه و نگهداری همه آثار کشف شده در محل قبول کرده است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار به اهمیت دو گمانه تدفین در جنوب و جداره دیواره در شمال اشاره کرد و گفت:  به لحاظ حفظ این گمانه ها نیروهای امنیتی به شدت محدوده مورد نظر را تحت نظر دارند.
 
عظیم ترین پشته باستانی خاورمیانه در سبزوار  مسقف می شود
 سلیمانی اظهار کرد: گمانه هایی که در پشته باستانی سبزوار زده شده بیشتر یک تست است که به خوبی جواب داد  این کاوش ها برای نمایش احتمالی است تا زمانی که سلیمانی رئیس سازمان میراث فرهنگی  کشور بازدیدی از منطقه داشته باشند .
 
وی گفت: حفاظت هر چه بهتر این محدوده دو هکتاری نیازمند هزینه بسیار بالایی است 20 هزار متر از این پشته تاریخی در آینده مسقف خواهد شد  که این امر نیاز به اقدام کارشناسی شده و محاسبات فراوان دارد .
 
سلیمانی با تاکید بر اینکه آثار تاریخی فراوانی از شش هزار سال قبل از میلاد در این پشته دفن است اظهار کرد: پایه های فنداسیون برای مسقف کردن محدوده در هر بخشی از محدوده زده می شود به اثر می خورد محفوظ کردن پشته باستانی  نیاز به محاسبات دقیق دارد فقط به تخصص ها ایمان داشته باشید. 
 
 این مدیر شهری اضافه کرد: برخی خبرنگاران  در یاداشت های خود عنوان می کنند که آقاي گاراژيان سرپرست گروه کاوش چندان موافق نگهداري آثار کشف شده از تپه   در سبزوار نيست و آقاي سليماني رئيس اداره ميراث نيز در اين باره مردد است. بنده هرگز مردد نیستم و زمانی که مردد باشم کیف خود را از میراث فرهنگی برمی دارم و به خانه می روم.
 
 

 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام ما اصلا نمی خواهیم اقای سلیمانی برود. اتفاقا باید بماند و طرح ها و وعده هایش مانند( سبزوار را مقصد گردشگری کردن) را عملی کند. اما ان شا الله امیدواریم وقتی کیفش را جمع می کرد برود آثار ارزشمند سبزوار را هم تحویل بدهند و بروند چون این اثار امانت شهرستان هستند و وقتی امدند در سبزوار بودند موقع رفتن هم باید در سبزوار باشند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما