حضور 100 شخصیت برجسته علمی از سراسر جهان در کنگره بین المللی سربداران / تمبر یادبود سربداران رونمایی می شود

دارالمومنین سبزوار دیار سربداران و شهر دیرینه های پایدار این روزها در آستانه میزبانی از یک رویداد مهم فرهنگی بین المللی است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، سرانجام با وجود همه تأخیرها، اما و اگرها و تردیدها و نگرانی هایی که تا چند ماه قبل درباره برگزاری کنگره بین المللی سربداران در سبزوار وجود داشت، این روزها از دبیرخانه همایش علمی در دانشگاه حکیم سبزواری خبرهای امیدوارکننده ای به گوش می رسد که نشان می دهد احتمالا برگزاری کنگره بین المللی سربداران به شکل یک برنامه چند وجهی و عمیق، به نتایج مطلوب و مورد انتظار نزدیک شده است.

خبر ارسال نزدیک به 200 مقاله تخصصی از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه همایش علمی سربداران و حضور تعداد قابل توجهی از میهمانان خارجی در این همایش چنانچه در عمل نیز تحقق یابد، حقیقتاً جنبه بین المللی را به این کنگره در شهر سبزوار می دهد. شهری  که  پیش از این نیز در جریان برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت سیدعبدالاعلی سبزواری و کنگره بین المللی حاج ملاهادی سبزواری تجربه چنین مراسم باشکوهی را با وجود میهمانانی از سایر کشورها داشته است اما به نظر می رسد این مرتبه گوناگونی بیشتری در ملیت میهمانان خارجی و تنوع بیشتری در سمت ها و جایگاه حقوقی آنان وجود خواهد داشت.

به تازگی نیز دکتر جواد طیبی که از مدیران با سابقه ، صاحب نظر و پرتوان دانشگاه حکیم سبزواری است به عنوان دبیر روابط بین الملل کنگره سربداران به تیم اجرایی کنگره ورود پیدا کرده است که احتمالا حضور وی درکنار مدیران و شخصیت های برجسته ای که از قبل در ستاد اجرایی کنگره فعالیت می کردند، تأثیر مثبت خود را در افزایش کیفیت برگزاری کنگره نشان خواهد داد.

امروز نیز در جریان برگزاری نشست خبری رئیس دانشگاه حکیم سبزواری خبر از ارسال پیام دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به دبیرخانه این همایش داده شد و همزمان متن پیام لاریجانی روی سایت کنگره قرار گرفت.(منبع)

البته معمولا پیام های شخصیت های برجسته به یک همایش حتی اگر از چند روز قبل نیز تهیه شده باشد، اما در جریان برگزاری برنامه اصلی برای اولین بار رسانه ای می شود، اما این مرتبه اقدام ستاد کنگره بین المللی سربداران که از چند هفته قبل پیام رئیس مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده و احتمالا پیام سایر شخصیت های برجسته را نیز در روزهای آینده  رسانه ای کنند تا هیچ یک از این پیام ها در ترافیک خبری روزهای برگزاری کنگره نادیده گرفته نشده و تحت الشعاع سایر خبرها قرار نگیرند.

گزارش نشست خبری امروز دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری توسط رسانه های مختلفی منتشر شده است که اسرارنامه در ادامه این گزارش را از خبرگزاری ایرنا و پایگاه خبری سبزوارنیوز منتشر می کند:

خبرگزاری ایرنا:

190 مقاله علمی به دبیر خانه کنگره سربداران ارائه شد
 
سبزوار- ایرنا- رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و دبیر کنگره بین المللی سربداران گفت: 190 مقاله علمی از داخل و برخی کشورها به دبیرخانه این کنگره ارائه شده است.
دکتر جواد حدادنیا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این کنگره علمی پیرامون موضوع شکل گیری قیام سربداران و تشکیل نخستین حکومت شیعی اسلامی در ایران، قرار است طی روزهای 25 تا 27 آذر ماه در سبزوار برگزار شود.
وی گفت مقالات کنگره به زبانهای انگلیسی و عربی ترجمه و چاپ می شوند و نیز قرار است 50 طرح پژوهشی و اثر ذار در حوزه تاریخ سربداران نیز استخراج و اجرا شود.
وی همچنین از برنامه رونمایی تمبر کنگره بین المللی سربداران با همکاری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثری ماندگار در روز برگزاری این مراسم خبر داد.
دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران اردیبهشت ماه پارسال طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار فعال شد.
حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسانی در قرن هشتم هجری با عنوان نهضت سربداران در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از روستای باشتین در سبزوار آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند. دامنه حکومت سربداران تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت خاص دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. 
برخی از مورخین استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پی آمدهای حکومت سربداران می دانند. امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگریهای مغولان را جبران کنند.
همچنین سربداران در پی بهتر کردن زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم و گرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان 'سربداران' معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.
سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
 
وبسایت سبزوارنیوز نیز که یکی از رسانه های خبری پرمخاطب محلی در غرب خراسان رضوی است گزارش نشست خبری امروز دانشگاه حکیم سبزواری پیرامون کنگره سربداران را به شرح زیر منتشر کرده است:
 
23 روز تا اجرای کنگره بین المللی سربداران در سبزوار:
ارسال 200 مقاله به دبیرخانه / رونمایی از تمبر کنگره بین المللی سربداران
 
سبزوار نیوز/ رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: تاکنون 200 مقاله از شخصیت های علمی و فرهنگی داخل و خارج از کشور به دبیرخانه کنگره بین المللی سربداران ارسال شده است که از این رقم 50 درصد مقالات پذیرش خواهد شد .
دکتر جواد حداد نیا در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه  از رونمایی و انتشار تمبر کنگره بین المللی سربداران در سطح کشور خبر داد و افزود: این اقدام در راستای ماندگاری کنگره در تاریخ کشور است مراحل اجرای تهیه طرح تمبر در حال انجام است و این مهم به عنوان یک نماد در موزه پست جمهوری اسلامی ایران نگهداری  و به فروش خواهد رسید.
 
وی در مورد مقالات ارسالی به دبیرخانه نیز گفت: این مقالات به سه زبان انگلیسی، فارس و عربی تدوین و به چاپ خواهد رسید تاکنون در همایش هایی که در شهرستان برگزار می شد از مجموع آثار ارسالی 70 درصد مقالات پذیرفته می شد اما در این کنگره مقالات دارای کیفیت بسیار بالا و غنای علمی ویژه ای است رقابت به حدی تنگاتنگ است که هیات داوران فقط 50 درصد آثار را پذیرش خواهند کرد.
 
حداد نیا  از حضور  100  شخصیت برجسته علمی از کشورهای اروپا، فرانسه، اردن، لبنان، مصر، مالزی و ژاپن دراین کنگره خبر داد و افزود:  یکی از مهمترین مشکلات ما بحث چارتر کردن پروازهای هواپیمایی است در صورتی که این پرواز ها رخ ندهد در حمل و نقل مهمانان خود با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
دبیر کنگره بین المللی سربداران ادامه داد: در سه روز اجرای کنگره برنامه هایی چون افتتاحیه، تجلیل از دست اندرکاران و محققین سریال سربداران و اختتامیه کنگره پیش بینی شده است چهار سالن دانشگاه همزمان مقالات مربوط به کنگره را ارائه خواهند داد همچنین شخصت های هنری از جمله افسانه بایگان، فتح الله اویسی، امیر تارخ،  فرهاد فخر الدینی و علی نصریان در کنگره  حاضر و از هنرنمایی آن ها در سریال به یاد ماندنی سربداران  تجلیل خواهد شد.
 
وی به اعلام آمادگی شخصیت های علمی و فرهنگی کشور و حمایت دانشگاه جامعه المصطفی، وزارت علوم و معاونت فرهنگی آن، معاونت علمی راهبردی ریاست جمهوری و  حوزه علمیه قم در این کنگره اشاره کرد و گفت: در دیدارهای متعددی که با شخصیت های مختلف برگزار شد سوالاتی مطرح شد که آیا این بحث شهرستانی  و صرفاً ساختن یک نماد از سبزوار است یا هدف ورود علمی  است.
 
حداد نیا افزود: همچنین سوالاتی چون تعداد تحقیقات علمی و پایان نامه ها در مورد سربداران  در شهرستان و بویژه در دانشگاه حکیم مطرح شد که بعد از پیگیری متوجه شدم علیرغم اینکه بسیاری از گروه های ما در دانشگاه موضوعیت با سربداران داشتند فقط یک پایان نامه دفاع شده در این مورد وجود داشت در حالی که در دانشگاه هایی چون جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم تعداد پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری آن بیشترموضوع سربداران بود و متاسفانه در سبزوار که مهد این رخداد تاریخی است  کمتر به موضوع سربداران پرداخته است.
 
وی بیان کرد: امیدوارم یکی از ماحصل های این کنگره از 200 مقاله ارسالی خروج 50 طرح پژوهشی علمی باشد که در آینده شهرنیز بی تاثیر گذار نخواهد بود.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از ادارات و نهادهای سبزوار ریالی به این کنگره کمک نکرده اند گفت: علیرغم اینکه مجموع دستگاه های اجرائی و نهادها قول مساعد برای کمک به دانشگاه در اجرای هر چه بهتر کنگره بین المللی داشتند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است فقط کارخانه سیمان هزینه تامین مترجم و دو نفر از مهمانان خارجی را پذیرفته و تعدادی از موسسات داخل شهرستان نیز هزینه های اقامت 15 نفر از شرکتت کنندگان در هتل را متقبل شده است.
 
وی در مورد مساعدت ده میلیون تومانی وزارت ارشاد نیز گفت: متاسفانه مکانیزم دریافت این مبلغ مشکل است که هم اکنون در حال رایزنی جذب آن هستیم.
 
حداد نیا در پایان افزود: احتمال استقرار دبیرخانه دائمی کنگره سربداران در سبزوار وجود دارد تلاش خواهیم کرد تا این امر نیز در شهرستان محقق شود ماموریت اصلی ما در اجرای این کنگره بین المللی تبیین و شناساندن قیام سربداران به عامه مردم است بسیاری از افراد اطلاعی از این قیام تاریخی ندارند و این فرصت بسیار ویژه ای در معرفی این موضوع است
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما