در پیامی به کنگره بین المللی نهضت سربداران:

رئیس مجلس: سربداران سبزوار نخستین حکومت مستقل شیعی ایران را تشکیل دادند

وبسایت کنگره بین المللی سربداران نوشت:
 
دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت کنگره هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران، پیامی را به شرح زیر صادر کرد.
                                                            
 
                                             
      بسم الله الرحمن الرحیم
 
سبزوار، شهر دیرینه ی دوران که همواره راسخ و استوار در ساحت تاریخ پرتلاطم خود نامش با شیعه و تشیع قرین می باشد و به یمن دین باوری و آزادگی بی بدیلی که در بن مایه های وجودیش نهاده شده است بر قلل رفیع ایران اسلامی، جاودانه برای همیشه تاریخ می درخشد. این دیار همیشه برفراز، هیچگاه سر در برابر ظلم خم نکرد چرا که تاریخ سراسر افتخار این پهندشت گلگون با اسلام و تشیع پیوندی ناگسستنی دارد.
 
به طوری که اولین خیزش عمومی و مردمی علیه قوم متجاوز مغول در تاریخ ایران، یعنی نهضت “سربداران” در سبزوار قوام گرفته و دوام یافت، نهضتی که دامنه اش شرق خراسان بزرگ را فراگرفت، این قیام در زمان اندکی و با تکیه بر غیرت ایرانی – اسلامی نخستین حکومت مستقل شیعه اثنی عشری را بنیان نهاد، حکومتی که مرام و طریقت تشیع، عدالت ورزی و مردم داری را سرلوحه حکومت‏‌داری خود قرار داد.
 
بدون تردید برگزاری کنگره ی بین المللی هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران، یک سرآغاز و اتفاق فرهنگی مهم در جهت بازنمایی و بازسازی گذشته دور و تدوین ریشه‏‌های تاریخی هویت امروز به عنوان چراغ راهی برای گام نهادن به دنیای آینده است.
 
امید است؛ که این همایش به بازشناسی هویت تاریخی سرزمین سبزوار منجر گردد که بی شک دستاوردهای علمی و ‏تاریخی فعالان پهنه مذکور، راه‌گشای برنامه‏‌ریزان در سطوح مختلف استان و کشور نیز خواهد بود.
 
در پایان سخن از برگزارکنندگان این کنگره ی تاریخی سپاسگزاری کرده، توفیق همه دست اندرکاران و شرکت کنندگان را از خداوند متعال مسألت دارم.
 
علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

گنجینه علوم اجتماعی شهرستان ششتمد

فضای شهری ششتمد:موانع و راهکارها http://olomeajtemai.blogfa.com/
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما