موسسه قرآن و عترت خورشید رضوان در سبزوار عامل کارآفرینی شده است / نبود سالن مطالعه مهمترین مشکل کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری است

دارالمومنین سبزوار شهر دانشوران بیدار در تاریخ طولانی و پرعظمت خود همواره یکی از مراکز مهم فرهنگی و مذهبی شمال شرق ایران بوده است و این نقش در دوره کنونی نیز همچنان ادامه دارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه وجود ده ها و صدها تن از مشاهیر برجسته علمی، فرهنگی و دینی در این شهر که هریک اثرات فراوانی از خود برجای گذاشته اند، یکی از دلایل تقویت نقش مذهبی سبزوار خراسان بوده است. بزرگانی که نه تنها در زمان حیات خود بلکه پس از وفات نیز برکات وجود آن ها قطع نشده و همچنان ادامه یافته است.

یکی از علمای پرآوازه و جلیل القدر دیار سربداران آیت الله فقیه سبزواری است که به تأسی از آنچه در دوران حیات پر برکتش تماماً در همراه و همنفس با مکتب قرآن کریم و آموزه دین مقدس اسلام بود، اینک سال های سال پس از وفاتش نیز محل خانه و آرامگاهش به مأمنی برای فعالیت های قرآنی و دینی مومنان و متدینان غرب خراسان تبدیل شده است.

محلی که در جایی میان همه شلوغی های شهر با ساختمانی سنتی و محجوب و باغی مصفا و حجره هایی که خشت خشت آن عطر تلاوت قرآن گرفته است، همه روزه میزبان حضور چندین و چند قرآن پژوه و خادم قرآن است تا بستری تخصصی برای نشر معارف دینی و قرآنی در سطح جامعه فراهم آید.

از همین رو مجله اسرارنامه که معمولا سوژه های فرهنگی و علمی سبزوار بزرگ را در اولویت فعالیت های رسانه ای خود قرار می دهد، به سراغ این مرکز علمی و قرآنی در دیار سربداران رفته و طی گفتگو با سه تن از کارکنان ، سعی کرده است به معرفی مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار و فعالیت های آن مرکز بپردازد:

 

550 نفر دانش آموخته قرآنی طی 8 سال فعالیت

مدیرعامل موسسه قرآن و عترت خورشید رضوان و مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار گفت: راه اندازی این مرکز در سبزوار عامل کارآفرینی شده است چرا که بسیاری از فارغ التحصیلان ما تا به حال به عنوان مربیان قرآن به استخدام مهدهای کودک ومدارس ابتدایی شهرستان در آمده اند.

 فهیمه محسنی ثانی با بیان اینکه تا کنون حدوداً 550 نفر از مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار که یکی از زیرمجموعه های موسسه قرآن و عترت خورشید رضوان است فارغ التحصیل شده اند گفت: در حال حاضر 120 قرآن پژوه در این مرکز مشغول تحصیل و فعالیت هستند.

وی در ادامه گفت: این مرکز که از سال 1386 در سبزوار راه اندازی شده است در حال حاضر دارای 5 رشته تحصیلی با عناوین «تربیت مربی روخوانی و حفظ قران کریم»،  «تربیت مربی قرآن در پیش دبستانی» ، «تربیت مربی تجوید ، وقف و ابتدا»، «تربیت مربی صوت و لحن» ، «حفظ 3 ساله کل قرآن کریم» است.

محسنی ثانی افزود: قرآن پژوهان مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم در هریک از رشته های مذکور پس از سپری کردن بین 42 تا 70 واحد درسی طی دو سال، گواهی نامه دانش افزایی خود را با امضاء قائم مقام قرآنی وزیر ارشاد دریافت می کنند و به عنوان متخصصان قرآنی می توانند در سطح شهرستان به فعالیت بپردازند.

وی گفت: تا کنون 6 مهد کودک قرآنی در شهرستان سبزوار تأسیس شده که همه توسط فارغ التحصیلان این مرکز دایر گردیده است.

 

پیشگام در فعالیت های دینی و قرآنی شهرستان سبزوار

مدیر داخلی موسسه قرآن و عترت خورشید رضوان و مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار نیز در گفتگو با اسرارنامه اظهار داشت: یکی از موفقیت های این مرکز این است که امسال برای دومین مرتبه پیاپی به عنوان مجری برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت در سبزوار انتخاب شده است.

مژگان توفیقی افزود: امسال 442 نفر در مرحله اول این آزمون شرکت کردند که شامل گروه سنی 12 سال به بالا بود و در رشته های حفظ مفاهیم و ترجمه ، نهج البلاغه، سوره یاسین، طرح قرآنی 1449 و ... به صورت کتبی آزمون دادند و با توجه به فراوانی شرکت کنندگان که فقط 116 نفر از روداب بودند، در آن بخش حوزه جداگانه ای برایشان در نظر گرفته شد.

وی همچنین گفت: آزمون شفاهی این طرح نیز که ویژه کودکان 12 سال به پایین است از در طول این هفته در حال اجراست.

توفیقی عنوان کرد: پس از اعلام نتایج در آذرماه برای قبول شدگان گواهی صادر می شود و همچنین جوایزی نظیر سفر روحانی حج، عتبات عالیات و مشهد مقدس برایشان در نظر گرفته می شود.

وی برگزاری دوره طب سنتی اسلامی با همکاری مرکز حیات طیبه مشهد را از جمله برنامه های دیگر در موسسه قرآن و عترت خورشید رضوان دانست.

وی درباره این برنامه گفت: در ابتدا کارگاه های آموزشی و مشاوره رایگان این برنامه با حمایت موسسه سلامتکده خیریه ماروم به مدیریت آقای موسی الرضا ابراهیم نژاد برای عموم علاقه مندان برگزار شد که با استقبال مناسبی مواجه شد و پس از آن تصمیم گرفتیم دوره های کامل طب سنتی اسلامی را در موسسه برگزار کنیم.

توفیقی همچنین اظهار داشت: در دوره های طب سنتی اسلامی که با همکاری مرکز حیات طیبه مشهد برگزار می شود، رویکرد امام رضا(ع) در طب مد نظر ماست و مباحث مزاج شناسی و معرفی گیاهان دارویی آموزش داده می شود.

وی سپس به برخی دیگر از فعالیت های فرهنگی انجام شده در موسسه قرآن و عترت خورشید رضوان اشاره کرد و همکاری با اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، برگزاری انواع کلاس های هنری، نمایشگاه ها، مراسم مذهبی، قرائت زیارت عاشورا و سایر ادعیه در مناسبت های مختلف و ... را از جمله این فعالیت ها بر شمرد.

وی با اشاره به وجود کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری  که از زیرمجموعه های مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم است، از انتخاب کتابدار این کتابخانه به عنوان کتابدار نمونه کشوری در سال 94 خبر داد.

 

موفقیت با امکانات محدود

خبرنگار اسرارنامه در ادامه تهیه این گزارش به سراغ هما لشگریان کتابدار کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری رفت و از وی درباره مشخصات کتابخانه و جزئیات انتخابش به عنوان کتابدار نمونه کشور جویا شد.

هما لشگریان در گفتگو با اسرارنامه نداشتن سالن مطالعه را مهمترین مشکل حال حاضر این کتابخانه عنوان کرد.

وی افزود: بسیاری از مراجعه کنندگان کتابخانه مایلند بعضی کتاب ها را همان لحظه مطالعه کرده و دوباره به کتابخانه بازگردانند، اما نبود سالن مطالعه این  امکان را از آن ها می گیرد.

وی افزود: هم اکنون در محوطه کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری  فضای بزرگ و روبازی  وجود دارد که اگر این محوطه مسقف شود، می تواند به عنوان سالن مطالعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: کتابخانه مشارکتی آیت الله فقیه سبزواری که در جوار مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار از سال 88 تأسیس شده است در حال حاضر با بیش از 5هزارجلد کتاب 820 نفر عضو دارد که از این تعداد 200 نفر عضو فعال هستند.

لشگریان در ادامه مهمترین عامل ریزش اعضای این کتابخانه را نداشتن سالن مطالعه دانست.

*    *    *

به هرحال ، مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم را می توان نمونه موفقی از به ثمر رسیدن نیت خیر و تلاش عملی شماری از دلسوزان توسعه فرهنگی و قرآنی دیار سربداران دانست. چرا که دست کم دایر شدن این مرکز در یکی از ساختمان های تاریخی سبزوار باعث شده است، این ساختمان از خطر ویرانی روزافزونی که تا چند سال قبل گریبانگیرش بود نجات پیدا کند. مجموعه کتابخانه، کلاس های درس، اتاق های تولیدات هنری و فرهنگی و ... فضاهای ارزشمندی است که ممکن بود هرگز دراین شهر شکل نگیرد و ساختمان کنونی این مرکز تنها بنای خرابه ای در نگاه ساکنان محلی باشد.

اما اینک نهادپویایی در قلب شهر سبزوار شکل گرفته است که با آرامش و نجابتی خاص به دور از هیاهوهای سیاسی و تبلیغاتی نزدیک به یک دهه است که کمر به خدمت قرآن و تعالیم آسمانی دین مقدس اسلام بسته و به پرورش نیروهای متعهد می پردازد.

امید که چنین نیت هایی همواره استوار و چنین تلاش هایی در مسیر فزونی توأم با اخلاص باشد...

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما