سبزوارگردی همیشه شیرین نیست / ملاقات با رنج ها در جزیره تنهایی مرکز شهر

سبزوار را هرچند اکثر ساکنان و مسافران این شهر با ده ها و صدها اثر تاریخی به یاد می آورند که گواهی بر دیرینگی و پایداری این سکونتگاه کهن در شمال شرق ایران است و به واسطه همین صدها اثر وابنیه تاریخی و همچنین به واسطه طبیعت زیبای مناطق اطراف که ترکیبی از کویر و دشت و کوهستان را در بر می گیرد، در زمره شهرهایی است که می تواند به یکی از مقاصد مهم گردشگری و تفریحی مسافران داخلی و خارجی تبدیل شود، اما در عین حال گشت و گذار در این شهر دیرپای خراسان، که بازمانده ای از رئونت(ریوند) باشکوه باستان و یکی از 36 پایتخت تاریخی ایران و همچنین شهری به یادگار مانده از تمدن های عصر مفرغ و مس سنگی است،همیشه دوست داشتنی نیست.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، سبزوار این روزها علاوه بر همه زیبایی ها و دیدنی های گفته شده در سطرهای پیشین، با مشکلات متعددی نیز دست به گریبان است که سیمای این شهر را نازیبا ساخته و لذت گشت و گذار در آن را کاهش می دهند و در یک کلام کاری می کنند که بگوییم، سبزوارگردی همیشه شیرین نیست.

یکی از مهمترین عواملی که در سال های اخیر باعث ایجاد ظاهر نازیبا و وضعیت هایی دردناک و تأسف آور در بعضی مناطق دیار سربداران شده است ، ریشه در مشکل حاشیه نشینی و بافت های فرسوده شهری دارد. بافت های فرسوده ای که در مرکزی ترین نقاط شهر خودنمایی می کنند و مانند زخمی عمیق بر قلب دارالمومنین ایجاد درد و رنج می نمایند.

یکی از این محلات فرسوده ، کوی گلستان است. محله ای که در مجاورت بازار اصلی شهر سبزوار می توانست یکی از زیباترین، پررونق ترین و لوکس ترین مناطق شهری باشد،اما حالا در اثر سال ها بی دقتی و بی توجهی مسئولان به شکل جزیره ای غریب و دورافتاده در آمده   است که ساکنانش با حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی و البته با کمترین شباهت به محلات همجوار خود روزگار می گذرانند.

بی شک گشت وگذار در چنین محلاتی از سبزوار یا هر شهر دیگری شیرین و دوست داشتنی نیست. اما گاهی لازم است تا برای آگاهی از رنجی که به برخی از همنوعانمان روا می شود، به این مناطق نیز نگاهی داشته باشیم تا با چهره رنج در اینگونه محلات شهری نیز مواجه شویم.

در همین راستا الهه رامشینی یکی از نویسندگان افتخاری اسرارنامه با نوشتن یادداشتی زیبا و تأثیرگذار ما را به بازدیدی مجازی از این محله کانون بحران در مرکز شهر سبزوار برده است.

متن کامل یادداشت این همشهری فرهیخته درباره محله کوی گلستان و اولین برخوردهایش با محله غرشمارهای سبزوار در دوران کودکی، ویژگی های ظاهری، کسب و کار اهالی، اصالت ساکنان محل و ...هم اکنون در ادامه منتشر می شود:

حفره ای دردناک در قلب شهر سبزوار

نظرت را بنویس
comments

حسین

سبزوارگردی کی شیرین بوده؟! دیدن حمام قیصریه از دوران قاجاریه که بجای بازسازی، با رنگ"بلکا" پوشونده شده شیرینه؟ دیدن کاشی کاریه گنبد امام زاده یحیی که معلوم نیست چی شده، شیرینه؟ یخدان های تاریخی جنب کمربندی که چیزی تا تخریب کاملشون نمونده دیدنیه؟ خانه چشمی که بطور کامل تخریب شد دیدنی و شیرینه؟ خیل انبوه خانه های تاریخی و زیبای سبزوار که هر کدوم یکی یکی دارن جاشون رو به آپارتمان میدن یا دست کم هر روز یه گوشه ای ازشون ریزش میکنه شیرینه؟ حفر گودال سه متری و تخریب بخش هایی از کاروان سرای مهر دیدنیه؟ لطفا از دیدنی های شیرین سبزوار بیشتر بگین تا ما هم آشنا بشیم...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما