صدایت را اهدا کن / راهی برای ماندگاری صدای شما

امروز تیتری جذاب در وبسایت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار جلب توجه می کرد و البته پیامک های جذاب تر آن نیز از چند روز قبل به تلفن همراه تعدادی از شهروندان سبزواری ارسال شده بود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، شاید برای بسیاری از ما اهداء وجه نقد، انواع کالا، زمین، کتاب،خوراکی و حتی اهداء خون و اهداء عضو در راه امور خیریه، امری آشنا باشد که اگر خودمان نیز تمام این موارد را تجربه نکرده باشیم،از دیگران دیده ایم.

اما شاید کمتر کسی از ما به اهداء صدایش در راه امور خیریه فکرکرده باشد. آن هم چه خیری؟ خیری که به کتاب و کتابخوانی منجر می شود.

اهدای صدا، برای تولید کتاب های صوتی جهت استفاده آن دسته از همشهریان و هموطنان عزیزی که به دلیل مشکل نابینایی نمی توانند از کتاب ها و منابع کتبی متعددی که در دسترس همه ماست،بهره ای ببرند و نیاز به کتاب های صوتی دارند،بی شک کار خیر مهمی است که هرچند تا کنون کمتر به آن اندیشیده ایم، اما از ارزش ویژه ای برخوردار است.

به دنبال این اقدام خیریه ، عبارت معروف «تنها صداست که می ماند» معنای واقعی به خود می گیرد چرا که صدای هر یک از ما می تواند به کتاب های پرمهری تبدیل شود که همواره در لوح جان و خاطر، تعدادی از همشهریان و هموطنان گرامیمان ثبت خواهد شد.

امید می رود با استقبال همشهریان فرهیخته سبزواری از این طرح، شاهد شکل گیری گنجینه ای غنی از کتاب های صوتی در کتابخانه نابینایان سبزوار باشیم هرچند که این کتاب های صوتی فقط مورد استفاده نابینایان نیست و سایر افراد دارای بینایی نیز می توانند از کتاب های صوتی بهره ببرند.

اسرارنامه با بیان این مقدمه، در ادامه به بازنشر متن کامل خبر منتشر شده در وبسایت اداره کتابخانه های عمومی سبزوار می پردازد:

صدایت را اهداء کن!

“صدایت را اهداء کن!” عنوان برنامه ایست که در بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری اجرا می شود.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار در مورد طرح “صدایت را اهداء کن” گفت: یکی از فعالترین بخش های کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری بخش نابینایان این کتابخانه است که با وجود مسئول این بخش آقای علی بشیری تاکنون فعالیت های گسترده ای برای نابینایان و کم بینایان انجام داده است و طرح های بسیاری نیز برای آینده دارد.

باغانی افزود: در حال حاضر بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری که به نام کتابخانه بصیرت نامگذاری شده فعالترین کتابخانه نابینایان در شرق کشور است.برگزاری کلاس های متعدد آموزش خط بریل، کلاس کامپیوتر ویژه نابینایان و کم بینایان، برگزاری کارگاه تکنولوژیهای نوین ویژه نابینایان و کم بینایان با تدریس اساتیدی از امریکا برای نابینایان و کم بینایان استان های همجوار، تعامل با مراکز و کتابخانه های نابینایان سراسر کشور و ارسال کتاب های گویای ضبط شده در کتابخانه نابینایان سبزوار به آنها، ضبط بیش از ۵۰ عنوان کتاب گویا و بسیاری فعالیت های دیگر گواه این ادعاست.

وی اظهار داشت: کتابخانه بصیرت سبزوار دارای ۴۰۰ عنوان کتاب بریل و ۷۰۰۰ عنوان کتاب گویا است که بخشی ازین کتاب های گویا در همین کتابخانه و توسط مردم نیک اندیش سبزوار ضبط شده است.

باغانی با تاکید بر آمار نابینایان و کم بینایان سبزوار گفت: نابینایان و کم بینایان شهرمان نیاز به کتاب بریل و کتاب صوتی در موضوع های  مختلف درسی و غیردرسی دارند. در حال حاضر امکان تبدیل کتاب به نسخه بریل به دلیل عدم وجود امکانات و تجهیزات برای ما مقدور نیست ولیکن می توانیم با کمک مردم نوع دوست شهرمان کتاب های گویای مورد نیاز این قشر را ضبط کرده و جهت استفاده در اختیارشان قراردهیم.

زیبا باغانی تاکید کرد: کتاب های گویا فقط برای استفاده افراد نابینا و کم بینا نیست و همه مردم می توانند از آن استفاده کنند.

باغانی در ادامه افزود: ضبط کتاب گویا در طول سال در کتابخانه بصیرت در حال اجراست ولی ما جهت تهیه کتابهای گویای مورد نیاز به کمک و همیاری همشهریان نیاز داریم. بدین جهت همزمان با هفته کتاب که شور کتاب و کتابخوانی بیشتر در جامعه رواج دارد اقدام به اجرای طرح “صدایت را اهدا کن” نمودیم. در این طرح افراد علاقمند با حضور در کتابخانه بصیرت(بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری) در مدت کوتاهی کتابی کم حجم و یا بخشی از یک کتاب را خوانده و ضبط می کنند. کتاب های ضبط شده پس از ویرایش در پایان هفته کتاب رونمایی خواهد شد و از اهدا کنندگان صدا تقدیر و تجلیل بعمل خواهد آمد.

باغانی گفت: همشهریان خیّر و نیک اندیش این بار به روشی نو و تازه کار خیر خواهند کرد . آنها قطره قطره صدای خود را اهداء می کنند تا افرادی در سراسر کشور با شنیدن صدای آنها به تحصیل بپردازند و یا از شعری و داستانی لذت ببرند.

 علاقمندان به ضبط کتاب می توانند به بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری(کتابخانه بصیرت)  آقای علی بشیری مراجعه نموده و یا با تلفن همراه ایشان به شماره  ۰۹۱۵۸۷۲۶۱۸۰ تماس حاصل نمایند.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما