579 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی دانشگاهی ادبیات داستانی رضوی در سبزوار ارسال شده است

شهناز دیواندری:

نشست خبری جشنواره ی ملی دانشگاهی سفرنامه و ادبیات داستانی رضوی با حضور معاون فرهنگی اجتماعی و مدیر فرهنگی دانشگاه و خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان سبزوار، برگزار شد.

در این نشست خبری صمیمانه، دکتر کشاورز به بیان ضرورت برگزاری چنین جشنواره هایی در سطح ملی و دانشجویی اشاره کرد و دکتر رحیم زاده به افزایش و دوبرابر شدن آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره و استقبال دانشجویان سطح کشور از این جشنواره اشاره کرد.

در ابتدای جلسه دکتر کشاورز، روایتی از امام رضا(ع) را بدین شرح بیان کرد: "خداوند رحمت کند بنده ای را که امر ما را احیا کند. راوی می گوید: من پرسیدم چطور امر شما زنده می شود، امام فرمود : هرکس علوم ما را دریافت کند و آنها را به مردم تعلیم دهد. در ادامه امام رضا (ع) می فرمایند: اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند به یقین از ما تبعیت خواهند کرد."

کشاورز سپس، در خصوص جشنواره ملی ادبیات داستانی رضوی بیان گفت: راهبرد و مأموریت اساسی ما در برگزاری این جشنواره، ابلاغ زیبایی های کلام  امامان معصوم (ع) خصوصاً امام رضا (ع) است.

دکتر کشاورز در ادامه سخنانش اشاره کرد:  برنامه ی جشنواره  داستان نویسی رضوی، بخشی از برنامه های سیزدهمین جشنواره ی بین المللی امام رضا (ع) است.

وی افزود: جشنواره ی بین المللی امام رضا(ع)  برنامه های متنوعی ارائه داده که این برنامه ها شامل برنامه های فرهنگی، پژوهشی، سینمایی، مطبوعاتی، برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان و همچنین برنامه های دانشجویان است.

وی همچنین اظهار داشت: حدود 16 دانشگاه در سطح کشور در جشنواره بین المللی رضوی مشارکت دارند که دانشگاه حکیم سبزواری یکی از 16 دانشگاه سطح کشور است که با برگزاری جشنواره ی ادبیات داستانی برنامه ی خودش را با همت و تلاش همکاران توانمند حوزه ی فرهنگی به ثمر خواهد رساند.

وی در ادامه تأکید کرد، هدف از برگزاری این جشنواره مبارزه با جاهلیت مدرن و جنگ نرمی است که در بین دانشجویان و جوانان در حال نفوذ است. زیرا اگر ما به درستی بتوانیم فرهنگ پاک امامان را در میان نسل جوان دانشجو ترویج و ابلاغ کنیم و گسترش دهیم، قطعا جذب و شیفته ی امام رضا خواهند شد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: بهترین شیوه ی مبارزه با تهاجم فرهنگی و شرارت های شیطان و استکبار که امروزه صلاحشان رسانه های غول پیکر است ابزار فرهنگ و هنر خواهد بود و این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که هر کس رسانه ی قوی تری داشته باشد حرف اول را می زند. لذا در این فضا بیان سیره ی امام رضا(ع) و رواج فرهنگ رضوی می تواند بسیار موثر باشد.

وی سپس در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد جزئیات جشنواره گفت: اختتامیه ی جشنواره در تاریخ25 آبان ماه خواهد بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در ابتدا قرار بود اختتامیه این جشنواره در اردیبهشت ماه برگزار شود اما به جهت افزایش مدت ارسال آثار و نیز به جهت پرهیز از تداخل با با جشنواره ی ملی حرکت ، تاریخ اختتامیه را تا آبان ماه به تعویق انداختیم.

دکتر کشاورز در ادامه تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را 579اثر اعلام کرد. که در بخش داستان کوتاه  139اثر، سفرنامه 18اثر و خاطره422اثر می باشد که البته امسال بخش داستان خوانی به جشنواره اضافه شده است.

وی سپس گفت: داوری در دو مرحله در سطح شهرستان توسط اساتید برجسته ی شهرستان و دانشگاه حکیم سبزواری و همچنین در سطح کشوری توسط دکتر حسین پاینده انجام می شود.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه هایی با نام مصور حکیم را که شامل آثار قرآنی و نمایشگاه عکس از آثار جشنواره قبلی است، از جمله برنامه های جنبی این جشنواره عنوان کرد.

 دکتر کشاورز در بخش دیگری از این جلسه، با اعلام خبر چاپ کتاب جشنواره ی اول گفت: این سومین جشنواره ملی ما و دومین جشنواره ادبیات داستانی رضوی است و باید خاطر نشان کنیم که ما یک لوح فشرده نیز در این جشنواره داریم.

وی در ادامه افزود: بعد از برگزاری اختتامیه در تاریخ 26 آبان ماه، تور سبزوار گردی برای مهمانانی که از سایر دانشگاه ها به سبزوار آمده اند تدارک دیده شده و از آنجا راهی سفر مشهد و زیارت حضرت رضا (ع) خواهند شد.

معاون فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری همچنین گفت: این جشنواره بهانه ی خوبی برای جمع کردن هنرمندان دور یکدیگر است و زبان هنر و ادب بهترین غالب برای ترویج فرهنگ رضوی است.

دکتر کشاورز افزود اگر در سطح کلان جشنواره حمایت های لازم صورت گیرد. ما روند این جشنواره را در سال های بعد نیز ادامه می دهیم.

 

 

 

برای مطالعه مطالب بیشتر از شهناز دیواندری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

برنامه های دومین جشنواره ملی ادبیات داستانی رضوی در سبزوار اعلام شد

نظرت را بنویس
comments

جوان

حرف های تکراری و نخ نما، جشنواره های بیهوده و مراسم الکی که هیچ دردی از جوانان دوا نمی کند.

کاملا موافقم امسال خصوصا خفه شدیم ازبس جشنواره رضوی تو این شهر برگزارکردن وما نفهمیدم همه این فوایدی که مسئولان میگن بالاخره کی ازاینجشنواره ها به دست میادیا اگه به دست اومده کجاست که هیچ ابی از هیچ ابی تکون نخورده توی این شهر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما