یادداشت نماینده سبزوار در روزنامه ایران / گام های مشترک مجلس و دولت در عرصه دیپلماسی

رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای،خوشاب و داورزن به تازگی یادداشتی را برای روزنامه ایران نوشته، که خبرگزاری ایرنا نیز به انتشار آن پرداخته است.

اسرارنامه در ادامه متن این یادداشت سبحانی فر را که از همکاری دولت و مجلس در عرصه دیپلماسی خبر می دهد، منتشر می کند:

گام های مشترک مجلس و دولت در عرصه دیپلماسی

-علی سبحانی فر*
روز گذشته رئیس اتحادیه اروپا هم در صدر هیأتی بلندپایه وارد تهران شد. در همین روز وزیر امور خارجه کره جنوبی و معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی هم برای دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان به ایران آمدند.

اینها نشانه های بارزی است از اینکه دیپلماسی کشور علاوه بر تحرک و پویایی از تنوع هم برخوردار است. اینکه نمایندگانی از اروپا، آسیا و آفریقا همزمان به پایتخت جمهوری اسلامی ایران سفر می کنند، بیانگر برنامه ریزی های هدفدار در حوزه سیاست خارجی است. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اگر چه رویکردهای این دولت منجر به افزایش رفت و آمدهای هیأت های مختلف دیپلماتیک شد، مجلس شورای اسلامی هم نسبت به استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی غافل نبوده است. سفرهای متعدد هیأت های پارلمانی به مقصد ایران و بالعکس سفر هیأت های مجلس ایران به پارلمان های کشورهای مختلف تأییدکننده اهمیت دیپلماسی پارلمانی و نقش آن در توسعه مناسبات است. متأسفانه پیش از این و در سایه سیاست های غیرکارشناسانه و هیجانی دولت های نهم و دهم، میدان برای عرض اندام این نوع از دیپلماسی خیلی مهیا نبود حال آنکه پارلمان ها می توانند در نزدیک کردن دیدگاه های دولت های کشورها نیز نقش آفرینی مثبتی داشته باشند.
به طور طبیعی، این رفت و آمدهای دیپلماتیک در دوره جدید که اصطلاحاً به دوران «پسا برجام» مشهور شده، سیر صعودی خواهد پیمود. مقامات دولتی و در رأس آنان رئیس جمهوری هم تأکید کرده اند که در انعقاد قراردادها، ملاحظات اساسی که تأمین کننده منافع ملی باشد، ملاک محوری گسترش مناسبات با شرکا خواهد بود. اگرچه ممکن است معدود افرادی هم به اصل یا خروجی سفر های خارجی نگاه خوشبینانه ای نداشته باشند اما به یقین، بخش عمده ای از آنان نیز در خلوت خود اذعان دارند که به بهانه برخی نگرانی های بجا یا نابجا نمی توان دور کشور دیوار کشید. هر کشوری برای توسعه مناسبات خود در فضای بین المللی دستورالعمل هایی دارد که مبتنی بر چارچوب ها و استراتژی های تعریف شده است.
کشور ما هم مستثنی از این قاعده نیست. بنابراین، ذیل این چارچوب ها، رویکرد تنش زدایی دولت یازدهم و بخصوص اقبالی که جهان پیرامون بعد از «برجام» برای گسترش روابط با تهران پیدا کرده، زمینه برای پذیرش بیشتر نقش آفرینی منطقه ای و بین المللی ایران مهیا شده است. اینکه در این فضای جدید ایجاد شده چقدر منافع خود را تأمین کنیم، به هنر دیپلمات های ما بستگی دارد. به طور حتم مجلس شورای اسلامی و دیپلماسی پارلمانی در جهت هم افزایی و کمک به دیپلماسی دولت عمل می کند. سفر رئیس پارلمان اروپا که 29 کشور اروپایی را نمایندگی می کند، از این جهت واجد اهمیت است که نشان می دهد یکی از قطب های اصلی سیاست، اقتصاد و فرهنگ جهان خواستار روابط جدیدی با تهران است. در هر دو سو (ایران و اروپا) ظرفیت های متعددی وجود دارد که در سایه یک رابطه برابر و محترمانه می تواند منجر به تأمین منافع طرفین شود. رایزنی ها و گفت و گوهای بین رئیس پارلمان اروپا و مقامات کشورمان می تواند زمینه ساز و مقدمه توسعه بیشتر روابط جداگانه با هر کدام از کشورهای اروپایی باشد.
*سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس
**روزنامه ایران/یکشنبه هفدهم آبان 1394

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما