در حاشيه برنامه بازديد از تپه سبزواري ها

برنامه خوبي که شهيد شد!

در روزهای بعد از برگزاری بازدید عمومی از محوطه باستانی سبزوار که به مناسبت روز جهانی باستان شناسی انجام شد، علی نورآبادی خبرنگار و تحلیل گر سبزواری، دیدگاه شخصی خود را درباره پوشش رسانه ای ضعیف این رویداد مهم میراثی به رشته تحریر درآورده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند خبرها و گزارش های متنی و تصویری بازدید روزهای 14 و 15 آبان 94 از تپه باستانی سبزوار در رسانه های مختلفی از جمله خبرگزاری ایرنا(منبع1)، (منبع2)، باشگاه خبرنگاران(منبع)،  پارسینه (منبع) ، سبزوارنیوز، سلام سربدار، رصد و اسرارنامه منعکس شد و همچنین یکی از گزارشگران رادیو فرهنگ نیز برای پوشش رسانه ای این رویداد به سبزوار آمده بود، اما بازهم نورآبادی معتقد است این بازدید از لحاظ پوشش رسانه ای شهید شده است.
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل این یادداشت جدید نورآبادی را منتشر می کند:
 
* علي نورآبادي
آقاي سليماني، نه خسته؛ به مسئولان ميراث فرهنگي و مجموعه گروه کاوش تپه سبزواري ها به خاطر برگزاري خوب و موفق برنامه بازديد از اين تپه، خسته نباشيد مي گوييم. برنامه خوبي برگزار شد و استقبال مردمي (به گفته مسئولان حدود 7 هزار و 500 نفر در دو روز از تپه بازديد کردند) هم فراتر از حد انتظار بود؛ اما حيف که اصلا در "ديده نشد و به چشم نيامد. سبزوار تنها شهر کشور بود که روز باستان شناسي را با برگزاري اين برنامه خوب گرامي داشت اما حيف که تقريبا هيچ بازتابي در سطح ملي و در رسانه هاي سراسري مانند خبرگزاري هاي و مطبوعات نداشت. اگر هر شهر ديگري چنين برنامه خوب و موفقي برپا مي کرد همه رسانه ها در يک هفته به پوشش اين اتفاق مي پرداختند. براي همين بايد گفت برنامه بازديد از تپه سبزواري ها در حد و اندازه ملي بود اما به علت بي تدبيري و کم کاري واقعا شهيد شد. اما چرا چنين بود؟ اين مسئله به نظرم دو عامل داشت:
 
1- بي تدبيري مسئولان ميراث فرهنگي
ظاهرا مسئولان براي همه قسمت هاي اين برنامه فکري کرده بودند اما براي فعاليت هاي رسانه اي تپه و اين برنامه اقدام قابل توجهي نکرده بودند. مسئولان حتي براي چاي و پذيرايي بعد از بازديد مراجعه کنندگان مکان خاصي را پيش بيني کرده بودند اما براي پوشش رسانه اي برنامه تقريبا هيچ کاري نکردند. آيا چاي و پذيرايي مهم تر از کارهاي رسانه اي است. بديهي است امروز، رسانه ها حرف اول را مي زنند. اگر بهترين برنامه را هم برگزار کني اما بازتاب رسانه اي نداشته باشد انگار هيچ کاري نشده است. براي همين است که خيلي کساني که هيچ کاري نکرده اند و يا کار کوچکي کرده اند اما تلاش مي کنند آن کار نکرده و کوچک را چند برابر در رسانه ها بازتاب دهند. سبزوار تنها شهري بود که اين برنامه را آن هم به اين خوبي برگزار کرد چرا نبايد بازتاب گسترده اي در رسانه هاي سراسري داشته باشد؟ جالب است وقتي خبر منفي و يا حادثه اي رخ مي دهد در سطح ملي بازتاب دارد و سبزوار را تيتر و در صفحه حوادث رسانه ها مي نشاند (نمونه اش حادثه تيراندازي ماموران نيروي انتظامي در سه راه افسريه تهران) اما چرا وقتي برنامه فرهنگي موفقي برگزار مي شود که در کشور هم منحصر به فرد است، سبزوار تيتر نشود و يا گزارشي از آن در صفحه فرهنگي رسانه ها منتشر نشود؟ 
 
2- کم کاري و اهمال رسانه هاي شهرستان
عامل مهم دوم هم کم کاري رسانه ها و خبرنگاران شهرستان بود. متاسفانه، متاسفانه در اين دو روز هيچ کدام از پايگاه هاي سبزوار اين برنامه را پوشش ندادند نه خبري، نه گزارشي، نه عکسي، نه مصاحبه اي. بررسي کنيد پنج شنبه و جمعه هيچ کدام از سايت ها مطلبي درباره اين برنامه کار نکردند در حالي که اين دو روز بايد اوج کاري خبرنگاران باشد به حدي که شب هم نخوابند. يکبار ديگر کم کاري، غفلت و کوتاهي رسانه ها و خبرنگاران شهرستان در اين برنامه ثابت شد. راستي چند نفر از 30 - 40 خبرنگاري (چنان که آمار مي دهيم) که در شهرستان هستند اصلا در اين دو روز به محل تپه رفتند و در برنامه حضور داشتند؟ 
خبرنگاران شهرستان نه تنها بايد سايت هاي خودشان را تغذيه مي کردند بلکه هر کدام دست کم يک گزارش خوب و حرفه اي براي رسانه هاي سراسري مي فرستادند. همان اندک گزارش ها و مطالبي هم که پايگاه هاي شهرستان منتشر کردند بسيار ناقص، مغشوش، تکه پاره و غير حرفه اي بود. حتي کي گزارش کامل و جامع هم از برنامه اين دو روز که همه چيز را گفته باشد نديديم و نخوانديم. گزارشي که اگر کسي در برنامه حضور نداشت وقتي آن را خواند سير تا پياز برنامه را بفهمد. فعلا از نقد مطالب منتشر شده در رسانه هاي شهرستان مي گذريم که مجالش نيست. اين برنامه در سطح ملي بود اما متاسفانه عملکرد خبرنگاران و رسانه هاي شهرستان درباره آن واقعا اسفبار بود و در حد فاجعه. خبرنگاري که در دو روز اوج کاري هيچ کاري نکند پس کي مي خواهد کار کند؟ عملکرد غير قابل قبول خبرنگاران شهرستان در اين برنامه نشان داد که هنوز خيلي ضعف ها دارند و هنوز چيزها بايد ياد بگيرند. و هيچ وقت براي ياد گرفتن دير نيست. يکي از مشکلات عمده اي که خبرنگاران سبزواري دارند آن است که ديد ملي ندارند. يعني سعي نمي کنند مطالب و گزارش هاي شان در رسانه هاي سراسري و معتبر منتشر شوند. اگر مطلب و گزارش مان در رسانه اي که جاي ديگر است و داور و مسئولش کس ديگري است منتشر شد هنر است و گر نه اين که شب راحت بخوابم و صبح مطلبم را در پايگاه خودم منتشر کنم که هنر نيست. اين که خودم هر طور بلدم و دوست دارم بنويسم و در پايگاه خودم هم منتشر کنم هنري نکردم. انتشار مطالب خبرنگاران شهرستان در رسانه هاي ملي هم موجب اعتبار آنها مي شود و هم موجب مي شود که از نظر حرفه اي رشد و پيشرفت کنند. متاسفانه خبرنگاران سبزواري نه ديد ملي دارند و نه براي انتشار مطالب شان در رسانه هاي کشوري تلاشي مي کنند. هر خبرنگار سبزواري اگر مي خواهد رشد کند بايد دست کم در يکي دو رسانه (خبرگزاري ها، مطبوعات، پايگاه هاي خبري و رسانه هاي ديگر) سراسري و کشوري هم قلم بزنند و مطالبش منتشر شود. 
 
3- براي جبران اين کم کاري و غفلت پيشنهاد مي کنم اداره ميراث فرهنگي و مسئولان امر حتما بازديدي هم براي خبرنگاران رسانه هاي سراسري بگذارند. حدود 10 تا 20 نفر از خبرنگاران حوزه فرهنگي و ميراث فرهنگي رسانه هاي معتبر و مهم (خبرگزاري ها، مطبوعات، پايگاه هاي خبري و مجازي) را دعوت کنند و آنها را براي بازديد به تپه ببرند. با اين برنامه برکات زيادي خواهد داشت از جمله تپه سبزواري ها در سطح ملي معرفي و شناخته مي شود؛ بنابراين بدون شک به هزينه اش مي ارزد. شهرهاي هاي ديگر از اين کارها براي برنامه مختلف شان کم نمي کنند. 
 
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments

- درست است که موقع آمدن اقاي سليماني همه از او استقبال کردند اما اين به معناي آن نيست که در همه کارها به به و چهچه کنند. ميراث فرهنگي هم مانند نهادها و افراد ديگر بايد بداند که از اين به بعد زير ذره بين رسانه ها قرار دارد.

سلام اول اینکه یه نقد که این همه عصبانیت نداره که دوستان میراثی این قدر ناراحت شدند دوم هم به نظرم نقد اقای نورابادی بیشتر به عملکرد ضعیف رسانه های شهرستان برمی گرده تا میراث. و نقدشان هم تا حد زیادی درسته.

علي اين که چيزي نيست ضعف اسفار رسانه هاي شهرستان درباره همايش سربداران هم مشهود است. يک ماه ديگر مي خواهند اين همايش را برگزار کنند اما حتي ما که در شهرستان هستيم هيچي درباره آن نمي دانيم. هر از چندي يک مصاحبه بسيار ضعيف و کليشه اي در سايت همايش منتشر مي شود، سايتي که چهار نفر بازديد کننده ندارد آن چهار نفر هم احتمالا اعضاي همايش و مسئولان سايت است. اين مصاحبه ها هم با اعضاي خود همايش است که دم دست شان است. بدتر از آن خود مصاحبه هاست که بسيار ضعيف است و واقعا هيچ مطلبي ندارند. واقعا اين گونه مي خواهند همايش "بين المللي" برگزار کنند؟ پس رسانه هاي شهرستان کجا هستند؟ و فعاليت رسانه اي همايش کجاست؟ جالبه که آقاي محسني چند ماه پيش گفته بود: بايد براي همايش "طوفان تبليغاتي" در کشور راه بيندازيم. اين است طوفان تبليغاتي، اين وضع که تا حالا نسيم يک فوت هم نيست.

فرهاد به به حرف هاي تازي از مسئولان ميراث مي شنويم که خيلي عجيب است. اين حرف ميراث واقعا عجيب است چون دوستان دارند حرف ها خودشان را زير سوال مي برند. ميراث بعد از اين همه مدت در واقع دارد خودش را تکذيب مي کند. آقايان تا کنون از قدمت 7 هزار ساله، 5 هزار ساله و 3 هزار و 500 ساله حرف زده اند؛ همه مصاحبه هايشان هست از يادشان رفته مي توانند دوباره بخوانند. تا کنون هيچ کدام از آقايان هم اين حرف را نزده بودند. چرا حالا که همه چيز رسانه اي شده و به عبارتي خودشان بارها گفته اند،‌ مي گويند اثار کشف شده سنديت ندارند و قطعي نيستند؟ اگر هنوز بررسي نشده و مستند و قطعي بودن آنها قطعي نشده است چرا اعلام کردند؟ اگر بررسي نکردند چرا اين چند هزار سال ها را اعلام کردند. راحت مي توانستند بگويند: اثاري کشف شده و بايد بررسي شود و هر وقت قطعي شد اعلام مي کردند. اگر اين ها درست باشد اين هم يک بي تدبيري ديگر از اداره ميراث فرهنگي است که مسئولانش بايد پاسخگوي اين بي تدبيري ها باشند.

حسن مسئولان ميراث گفتند 7500 نفر از تپه بازديد کردند که بعيده درست باشه. عکس هايي که تا حالا از روز بازديد منتشر شده و ما ديديم تعداد افرادي که در اين عکس ها هست هزار نفر هم نمي شود. مگر اين که عکس هاي ديگري باشد که منتشر نشده و ما نديديم. نکه اين آمار هم مانند آمارهاي ديگر ساختگي باشه؟

نرگس

چون بازدید دو روز بود عکسایی که از روز پنجشنبه بود خلوت تر بود تچون جمعیت کمتری رفققته بودن ولی عکسایی که از روز جمعه روی بعضی سایتها منتشر شد خیلی شلوغ بود، نشون میداد دسته دسته مردم همینطوری میرفتن و باستان شناسا میکروفن برداشته بودن تا صداشون به همه برسه

یک کم تو نقد زیاده روی شده . فقط پیغمبر خدا میتونه همه کاراش کامل باشه.بد نبود اقای نورابادی یک خسته نباشید به برگزارکنندگان برنامه و به همکاران رسانه ایشون که بالاخره زحمت کشیدن میگفتن. ولی ایشون دیگه هرجه قدر زور داشتن زدن تا بگن همه چیز بد بود..شاید اقای نورابادی از این دلخورن که چرا خودشون به این برنامه دعوت نشدن و یک خبرنگار دیگه از رادیو فرهنگ دعوت شده

مثلا آقاي سليماني گفته بود 30 يا 40 نفر از باستان شناسان، کارشناسان و متخصصان کشوري براي بازديد از تپه دعوت شدند اما نه نه اسمي از اين ها ديديم، نه عکي، نه مصاحبه اي با انها کردند و نه مطلبي از آنها خوانديم. باستان شناسان کشوري شناخته شده اند بعيد است مطلبي بگويند و در رسانه ها نيايد. اينها کي آمدند و کي رفتند؟ و چه کردند؟ چرا رسانه هاي شهرستان لااقل با اين باستان شناسان مصاحبه نکردند؟

مرتضی

عکساشون که بود تو گزارش تصویری اسرارنامه من چندتاشونو دیدم ازنزدیکم که رفته بودم تپه اتیکتایی که زده بودن اکثرا کارشناس ارشد باستان شناسی یا دکتری بودن اونایی که توضیح میدادن ولی باهیچکدومشون مصاحبه نشده بود که این فرصتم ازدست رفت

سلام - بيش از دو سه ساعت زمان لازم است تا مجموع عملکرد رسانه هاي شهرستان را درباره اين برنامه نقد و بررسي کرد که در اين مختصر نمي گنجد. براي توجه بيشتر فقط چند تذکر: - براي برگزاري چنين برنامه هايي معمولا يک هفته يا ده روز جلوتر اخبار آن را کار مي کنند تا فضا را اماده کنند. اگر اين فضاسازي نباشد از برنامه استقبال نمي شود. براي برنامه بازديد از تپه هيچ فضاسازي اي در سطح ملي نشد. - از کل شبکه هاي صدا و سيما تنها يک خبرنگار از راديو فرهنگ اين برنامه را پوشش داده است. راديو فرهنگ هر چند تخصصي است اما مخاطب زيادي ندارد. - از کل خبرگزاري ها تنها ايرنا دو خبر (16 و 17 آبان) کار کرده است که هر دو آنها بعد از برنامه است. وقتي برنامه تمام شده است خبرش ديگر کارکرد چنداني ندارد. - در فضاي مجازي هم تنها سايت باشگاه خبرنگاران و پارسينه کار کردند که باز هم هر دو تا بعد از برنامه است. - همه اين ها هم ساده ترين کار را کرده اند؛ يک مصاحبه کوتاه از آقاي سليماني رئيس اداره ميراث فرهنگي. همين و همين. - بيشتر اخبار و گزارش هاي رسانه هاي شهرستان هم بعد از برنامه بود. شما هم حتما بررسي کرديد هيچ کدام از رسانه هاي شهرستان در دو روز اجراي برنامه هيچ کاري نکردند. اگر کاري کرده بودند حتما شما در مقدمه مطلب تان مي آورديد. - تازه اخبار و گزارش هايي هم که رسانه هاي شهرستان کار کردند بسيار ناقص، مغشوش و‌ آشفته بود که جاي بحث بسياري دارد. - هيچ کدام از رسانه ها يک گزارش جامع از تپه و برنامه بازديد نداشتند. حتي يک گزارش تصويري کامل هم از برنامه نداشتيم (حداقل گزارش هايي که تا کنون منتشر شده است). بدون شک بسياري از خبرنگاران شهرستان حتي براي بازديد هم به تپه نرفتند. - اين کارنامه رسانه اي ما درباره برنامه اي ملي است که در کشور هم منحصر به فرد بود. ايا اين کارنامه اسفبار نيست؟ باز هم تاکيد مي کنم اصل برنامه بسيار خوب بود اما متاسفانه در سطح ملي ديده نشد. اين نقد را تنها براي دقت بيشتر مسئولان و رسانه ها و خبرنگاران شهرستان در برنامه هاي آينده نوشتم. با تشکر/ نورآبادي _________

میراث

سلام علیکم , همشهریان عزیز توجه داشته باشیدکه تاریخ وقدمت منطقه کاووش شده (تپه دامغانی ها) همه برپایه حدث گمانه زنی میباشد وهنوز سندیت قطعی که مشخص کنه آثار مکشوفه در همین منطقه ساخته شده یا از شهرهای دیگر به اینجا آورده شده اند وجود ندارد بنابراین برای چیزی که هنوز کاملا تایید نشده نمیتواند آنچنان رسانه ایی شود .

مرتضی

چی میگی اقا جان؟ همه برپایه حدس و گمانه چه صیغه است؟. همه ثابت شده. کار تپه دامغانی سبزوار مال امسال وپارسال نیست که حداقل یک دهه است شناسایی شده و تحقیقات ومطالعات اولیه اش انجام شده قبل از باستان شناسان ایرانی هیاتهای خارجی هم بازدید کردن ازاینجاو کاوش کردن اینکه این تپه و اثارش چندهزارسال قدمت داره دیگه قطعیه حالا شاید 100 سال کمترباشه یا بیشتر اشیای کشف شده هم وقتی کنار اسکلت مرده ها توی گورستان کشف میشه معنیش اینه که مال همینجا بوده اگرهم همون زمان از جایی دیگه اوردن به اینجا معنیش اینه که این شهرارتباطات بازرگانی وتجاری بابقیه مناطق جهان اون زمان داشته که اینم خودش خیلی مهمه

میراث

الکی گفتم .ببخشید .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما