نقدی بر نتایج هشتمین نشست شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی سربداران

پس از انتشار خبر برگزاری هشتمین جلسه نشست شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی سربداران که توسط وبسایت این کنگره اطلاع رسانی شده و وعده آمدن یکی از سران سه قوا به سبزوار درجریان برگزاری کنگره را مطرح نموده است،(منبع) یکی ازمخاطبان گرامی اسرارنامه نظری انتقادی را برای این مطلب ارسال کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسسرارنامه در نظر انتقادی این مخاطب، نکات حائز اهمیتی به چشم می خورد خوب است مسئولان شهرستان به ویژه دست اندرکاران برگزاری کنگره بین المللی سربداران به تمام این موارد توجه داشته باشند.

هرچند شاید تمام این ایده آل ها در اولین سال برگزاری کنگره بین المللی سربداران فرصت تحقق کامل پیدا نکنند، اما اگر مسئولان شهرستان عزمشان را برای برگزاری سالانه یا حداقل دوسالانه این کنگره جزم کرده باشند و البته در عمل هم پیگیر کیفی سازی و دستیابی به نتایج کاربردی از این کنگره باشند، یقیناً در سال های آینده به مرور شاهد تحقق اهداف ارزشمندی خواهیم بود که در یادداشت کوتاه نظردهنده اسرارنامه نیز به آن ها اشاره شده است.

اسرارنامه در ادامه متن کامل نظر انتقادی این مخاطب گرامی خود را منتشر می کند:

 صرف آمدن سران قوا اگر فايده اي عملي براي شهرستان نداشته باشد واقعا چه فايده اي دارد؟ سران سه قوه نديده که نيستيم. تا حالا رئيس جمهور که هم اعتبار دستش هست و هم قدرت اجرايي دارد بارها به سبزوار آمده [در دولت های قبل] اما تنها وعده و وعيد و قول بدون عمل داده است مثلا بارها رئيس جمهور آمده اما راه آهن سبزوار 50 سال است هنوز به جايي نرسيده و يا نيروگاه سبزوار هشت سال است هيچ کاري نشده.
مي ماند دو تا لاريجاني که آنها هم مي آيند و يک مشت تعريف و تعارف مي کنند و مي روند. آنها هم با چهار تا تعريف،‌ هندوانه اي زير بغل ما مي گذارند مي روند و هيچ اتفاق خاصي نمي افتد. بنابراين آمده سران قوا واقعا اگر فايده عملي نداشته باشد و گرهي از مشکلات شهرستان نگشايد و بخشي از عقب ماندگي هاي سبزوار را جلو نبرد، آمدن يا نيامدشان چندان فرقي نمي کند. اما از نظر علمي هم همانطور مسئولان همايش بارها اعلام کرده اند همايش سربداران سه هدف عمده دارد :

1- تصحيح، بازخواني و نقد متون و آثار سربداران
همانطور که مي دانيد آثار موجود درباره سربداران بسيار پراکنده،‌متفاوت،‌ مغشوش و حتي متناقض است. ابتدايي ترين انتظاري که از همايش داريم اين است که اين متون و منابع را تصحيح، بازخواني و نقد کند. مثلا در تاريخ کمبريج علت قيام سربداران نپرداختن ماليات توسط فئودال هاي منطقه باشتين عنوان شده است و اصلا برداشت مبارزه با ظلم و قيام براي آزادگي و اين حرفها ندارد. يا در برخي کتاب ها به علت فضاي دهه 40 و 50 و اوايل انقلاب، تفسيرهاي کمونيستي از قيام سربداران شده است. و يا اختلافات زيادي که مقاطع مختلف قيام هست که در بعضي مواقع کاملا متضاد همديگر هستند. چه کسي بايد اين ها را نقد و بازخواني کند.

2- توليد آثار علمي جديد
بجر متون اوليه که چند قرن قبل نوشته شده است و برخي مقالات پراکنده که بسياري از آنها علمي هم نيست؛‌ اثار قابل اعتنايي در يکي دو قرن اخير درباره اين نهضت مهم تاريخ ايران نداريم بنابراين همايش بايد دست کم چندين کتاب پربار علمي در اين باره توليد کند. چاپ کتابي از مقالات که کار خاصي نيست و الان هر همايش دم دستي هم کتاب مقالاتش را چاپ مي کند. همايش بايد دست کم چند کتاب علمي و وزين به توليدات علمي در اين زمينه اضافه کند و گرنه بي محتوا خواهد بود. همايش بدون توليد علمي جديد، برگزار نکردنش بهتر است.

3- معرفي و شناسايي و ثبت جهاني نهضت سربداران
همايش بهانه و مقدمه است تا اين نهضت در سطح ملي و بين المللي معرفي و شناسانده شود. کار بعد هم آن است ه بعنوان ميراث جهاني ثبت شود. همه اينها مقدمه براي پيشرفت منطقه سبزوار است. اگر اين اتفاق نيفتد پس اين همه هزينه براي چيست؟ فراموش نکنيم که همايش با آوردن چند استاد خارجي بين المللي نمي شود.
اگر به اين اهداف مهم اعلام شده نرسيم تنها هزينه گزافي کرديم و اين هزينه دستاوردي براي ما نداشته است. همايش بايد نوعي سرمايه گذاري براي رشد و پيشرفت منطقه سبزوار باشد نه اينکه فقط هزينه روي دست ما بگذارد بدون نتيجه و دستاورد. و اين روشن است که کسي که سرمايه گذاري مي کند انتظار دارد چندين برابر سرمايه گذاري اش سود کند و گر نه براي چه هزينه مي کند.

 ارسال شده توسط: یک مخاطب ناشناس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

حضور یکی از سران قوا در کنگره بین المللی سربداران / ارسال 200 مقاله علمی به دبیرخانه کنگره

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما