نگاهی به حوادث روز 13 آبان در تاریخ معاصر ایران / رویدادهای مهم سیزده آبان

حمید دلاوری هروی / مجله اینترنتی اسرارنامه :

سیزده آبان نماد مبارزه با استکبار است

سیزده آبان  نقطه عطفی در  تاریخ انقلاب اسلامی ایران و نماد و الگوی استكبار ستيزي ملت ايران است و این روز در تقویم جمهوری اسلامی «روز ملي مبارزه با استكبار» ناميده شده است.

سالروز  13 آبان یادآور سه رخداد بزرگ در تاریخ معاصر ایران اسلامی است  تبعید حضرت امام خمینی(ره) در سال 1343، کشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران در سال 1357 و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358  چنانکه سه رويداد  همگی در راستای مبارزه با امریکا و  استکبار  و تقابل جبهه حق و باطل بوده است.

پس‌ از كودتاي‌ 28 مرداد 1332 كه‌ حضور آمريكايي‌ها در ايران‌ رسمیت ‌يافت‌  آمريكا در چارچوب‌ حفظ‌ منافع‌ خود همواره‌ از شاه‌ حمايت‌ می کرد چنانکه دولت آمريكا براي تحکیم بیشتر قدرت خود در ایران  كاپيتولاسيون را مطرح  نمود و با اصرار شاه پهلوی ،  مجلس  شورای ملی آنرا  در مهرماه 1343 تصویب کرد که براساس آن به نظامیان آمریکایی مأمور در ایران و وابستگانشان مصونیت سیاسی اعطا می‌شد به طوریکه اگر آنان مرتکب جرم و جنایتی در ایران می شدند ،  مطابق با قوانین  کشور خودشان محاکمه می شدند. 

در پی تصویب این قانون امام خميني(ره) در روز چهارم آبان 1343 در يك سخنراني عمومی  ضمن مخالفت شدید ، اعلاميه‏اى منتشر کردند  که تصويب لايحه کاپيتولاسيون  را «سند بردگى ملت ايران‏» و «اقرار به مستعمره بودن ايران‏» و آنرا  مخالف اسلام و قرآن خواندند.

اين موضع گیری شفاف امام (ره) سبب شد رژيم شاهنشاهی که تابع آمريکا  بود  در 13 آبان 1343 ، امام (ره) را از ايران به مقصد ترکیه تبعيد نمايد.

 دومين واقعه ضد استکباری سالها بعد در بحبوحه انقلاب اسلامی در  روز سيزده آبان سال 1357 رخ داد  در اوج مبارزات انقلاب اسلامي و در سالروز تبعيد امام (ره) صبح روز 13 آبان دانش آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند در اعتراض به حکومت پهلوی  در دانشگاه تهران تجمع نموده و با شعارهاي مرگ بر امريكا و مرگ بر شاه به جنگ با طاغوت رفتند كه در تیر اندازی ماموران رژیم دهها  نفر از دانش آموزان  شهيد و صدها نفر مجروح شدند .

حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند:  « عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم. »

شاه نیز  طي نطق راديويي اش در يك عقب نشيني خطاب به ملت ايران اعلام كرد: «پيام انقلاب تان را شنيدم.» اهمیت واقعه 13 آبان 1357 منجر به برکناری دولت شریف امامی و معرفی دولت نظامي ژنرال ازهاري شد.

به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز ، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است .

حادثه تعیین کننده دیگر که خطی بطلانی بر پایان استکباری امریکا در تاریخ ایران بود سخير لانه جاسوسي در 13 آبان سال 1358 بود که  دانشجويان پيرو خط امام به مناسبت سالگرد کشتار بی رحمانه دانش آموزان و دانشجویان در 13 آبان 1357 به دست گارد شاهنشاهی ، تظاهراتی به راه انداختند و سفارت امریکا را که مرکز هدایت مخالفان و براندازی حکومت تبدیل شده بود اشغال کردند

 با پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مرکز سفارت امریکا در ایران  فعال و دیپلماتهای امریکایی مستقر در آن  فرامین رهبران خود از کاخ سفید را اجرا و مشغول توطئه علیه انقلاب اسلامی بودند .

 حمایت از گروههای تجزیه طلب در نواحی مرزی ایران ، و همکاری با منافقین بخشی  از اقدامات دیپلماتهای امریکایی علیه انقلاب نوپای ایران بود. افشای اين حقايق در اسناد لانه جاسوسي نيز آمده است.

از طرفی دولت امریکا حقوق مشروع ملت ايران در استرداد شاه و اموال و دارايي‌هاي بلوكه شده ايران را ناديده گرفت و اقدامات خرابکارانه در ایران انجام می داد  لذا در روز 13 آبان 58 دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در يك حركت انقلابي ، لانه جاسوسي شيطان بزرگ امريكاي جنايتكار را در تهران اشغال كرده و امام (ره) تصرف لانه جاسوسي توسط دانشجويان را «انقلاب دوم» لقب دادند و در سخناني، از اين اقدام حمايت كردند: «شما مي‌بينيد كه الان مركز فساد ‌امريكا را جوانها رفته‌اند گرفته‌اند و امريكائيها را هم كه در آنجا بودند، گرفتند و آن لانه فساد را بدست آوردند و امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند و جوانها مطمئن باشند كه امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند.»

نکته قابل تامل اینکه ، هر سه رویداد داراي يك نقطه اشتراك در مبارزه با استكبار جهاني به سركردگي امريكا می باشد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و قطع سلطه کشورهای استعمارگر خاصه امریکا و انگلیس و صهیونیسم  و نیز ایدئولوژی انقلاب اسلامی در دفاع از حقوق مظلومان و مستضعفان ، سبب شد  آنها از هر اقدامی برای براندازی و توقف انقلاب اسلامی دریغ ننمایند.

 جنگ مسلحانه داخلی ، واقعه طبس ، کودتا ، ترور ، جنگ تحمیلی ، تهدید اقتصادی و تحریم و جنگ نرم و تهاجم فرهنگی  بخشی از قدامات گسترده استکبار جهانی  علیه جمهوری اسلامی بوده است.

آنچه که امروز شاهد هستیم اینکه ابهت امريكا در هم شكسته شد و موج و زمزمه  استکبار ستیزی به تاسی از ملت ایران در بین کشورهای آزادیخواه جهان وزیدن گرفته است

منابع :

 مرکز اسناد انقلاب اسلامی

صحيفه نور، ج 10،

تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی در ایران ، یحیی فوزی

ایران و امریکا ، حسن واعظی

امریکا و براندازی جمهوری اسلامی ایران ، کامران غضنفری

 

برای مطالعه یادداشت های بیشتر از حمید دلاوری هروی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تسخیر لانه جاسوسی هیمنه آمریکا را برهم ریخت

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما