جایزه فرهنگی ادبی ابوالفضل بیهقی در زادگاهش سبزوار پایه گذاری شد

همایش بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی در زادگاهش سبزوار در حالی برگزار شد که اعلام خبر اعطای جایزه فرهنگی هنری بیهقی از اول آبان سال آینده، از مهمترین بخش های این همایش بود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این برنامه که بعد از ظهر دوشنبه 11 آبان در محل تالار کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار سبزوار برپا شده بود، خوشبختانه حضور پرشمار جمعیت، در تمام مدت برگزاری مراسم در سالن به چشم می خورد و همین حضور به موقع میهمانان باعث شد همایش بدون تأخیر زیاد، شروع شود.

سخنرانی هادی مرزبان کارگردان برجسته کشور درباره جنبه های نمایشی تاریخ بیهقی، بیهقی خوانی استاد سیدی از بیهقی پژوهان مشهد، سخنرانی رضا حارث آبادی یکی از اهالی فرهیخته روستای حارث آباد سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی، سخنرانی دکتر سلیمانی رئیس میراث فرهنگی سبزوار، پخش کلیپ و سخنرانی تعدادی از مسئولان شهرستان از بخش های مختلف این همایش بود.

دکتر مهیار علوی مقدم عضو هیأت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری که یکی از سخنرانان این همایش بود، خبر اعطای جایزه فرهنگی ادبی بیهقی را از سال آینده در سبزوار بیان کرد و به ارائه توضیحاتی دراین زمینه پرداخت.  

وی در این باره گفت: هدیه ویژه ای از جانب فرمانداری،شورای اسلامی شهر، شهرداری و دانشگاه حکیم سبزواری و تمام بخش های گوناگونی که در سبزوار به فعالیت فرهنگی می پردازند به عنوان جایزه دوسالانه فرهنگی ادبی بیهقی در نظر گرفته شدده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: هدف از این جایزه این است که ما به فرهنگ، اندیشه، هنر، ادبیات و تاریخ در شهر فرهنگ پرور سبزوار هرچه بیشتر ارج بنهیم و پژوهش های فرهنگی و مفاهیم ارزشمند ادبی، تاریخی و هنری را گسترش بدهیم.

وی سپس گفت: زمان برگزاری مراسم اهداء جایزه بیهقی اول آبان است. که ان شاالله در مرحله اول به شکل دوسالانه و در مرحله بعدی  ، پس از چند سال، به شکل سالانه بتوانیم برگزار بکنیم.

علوی مقدم همچنین تصریح کرد: اولین دوره اهداء جایزه بیهقی را به شکل غیر رسمی در روز 10 آبان سال 89 و همزمان با برگزاری پنجمین همایش ملی پژوهش های زبان فارسی انجام دادیم.

وی افزود: ماهیت این جایزه کاملا ملی و سراسری خواهد بود و از لحاظ علمی این جایزه توسط یک  مجموعه 7 نفره از دانشگاهیون با تخصص هایی در رشته های زبان فارسی، معماری، مجسمه سازی، پژوهش های هنری، حوزه آثار و مفاخر فرهنگی و ...داوری خواهد شد.

استاد دانشگاه حکیم سبزواری سپس گفت: این جایزه 3 محور اصلی خواهد داشت که عبارتند از:
1- سبزوارپژوهی و بیهق پژوهی در چهارچوب کتاب و پایان نامه
2- تألیف و انتشار آثار پژوهشی در حوزه های کتاب و پایان نامه پیرامون فرهنگ، تاریخ، ادبیات
3- آثار هنری: شامل مراسم آیینی، نمایشنامه، هنرهای تجسمی، مجسمه سازی، تندیس سازی، موسیقی و تمام ابعاد هنری دیگر به ویژه با محوریت بیهق، سبزوار، تاریخ بیهقی و ابوالفضل بیهقی

وی سپس خاطرنشان کرد:  جایزه بیهقی از ارزش ریالی مناسبی برخوردار است که فعلا  در حد 3 سکه برای آن پیش بینی شده و انشاالله بعدها رقم آن افزایش پیدا خواهد کرد.

 

نظرت را بنویس
comments

چشم ما روشن کم کم داريم راه ها را پيدا مي کنيم و ياد مي گيريم چه کنيم. اگر ظرفيت عظيم جامعه دانشگاهي ما در حوزه هاي مختلف به ميدان کار بيايد چه اتفاقاتي بزرگي در شهر خواهد افتاد. تا کنون جامعه دانشگاهي ما اصلا به ميدان وارد نشده است. هنوز در آغاز دراهيم و جامعه دانشگاهي تازه دارد بيدار و به روز مي شود. هنوز خيلي کارهاي نکرده در پيش دارد. اما در اين زمينه دو نکته را بايد توجه کنيم: - اگر مرکز بيهقي پژوهي که دو سه سال پيش مطرح شد از جمله استاد علوي مقدم (پدر جناب مهيار) در همين مراسم بيهقي مطرح کردند، جدي مي گرفتيم و عملي مي شد اين مرکز يا بنياد مي توانست همه کارهاي مربوط به بيهقي از جمله پژوهش ها،‌جايزه و ده ها کار ديگر را انجام دهد. به نوعي همه کارهاي در زمينه بيهقي در آنجا متمرکز مي شد. و هر سال اين نهاد و آن نهاد متولي کار نمي شد که پراکنده کاري شود. ان شا الله مسئولان محترم و جامعه دانشگاهي تشکيل اين مرکز يا بنياد را جدي بگيرند و آن را عملي کنند. - چنين کارهاي فرهنگي از جمله اعطاي جايزه ها را معمولا نهادها و تشکل هاي مردمي و غير دولتي مي کنند از جايزه نوبل بگير تا بقيه. بودجه آن هم از طريق کارهاي خير تامين مي شود. ما در سنت فرهنگي خودمان مسئله وقف را داريم که بايد با فرهنگ سازي وقف ها را به اين زمينه هاي علمي و فرهنگي هم بکشانيم. چون اگر جايزه ها و اين گونه کارهاي فرهنگي به نهادها و اشخاص دولتي و سياسي وابسته باشند دچار تلاطم و تغييرات مي شوند. براي اين که جايزه و بنياد بيهقي هم دچار اين تلاطم ها و تغييرات نشود و کاري مستمر و ادامه دارد و در عين حال تخصصي باشد حتما بايد مستقل از نهادهاي دولتي باشد. بنابراين بايد بر اساس کار خيريه پايه گذاري شود. چون اگر بنياد يا جايزه به نهاد يا افراد دولتي و سياسي وابسته شود معلوم نيست چهار سال ديگر و يا بعد اين مسئول چه اتفاقي مي افتد و چه بلايي بر سر اين نهاد و جايزه خواهد آمد. فرماندار کنوني الحمدلله اهميت اين موضوع را مي فهمد و پا پيش گذاشته است (دمش گرم) اما اگر فرماندار بعدي مثل مانند فرماندار قبلي بود که گفت ثبت ملي روز بيهقي به چه درد مي خورد و چه فايده اي دارد، چکار بايد بکنيم؟ آيا جايزه دچار تلاطم نخواهد شد؟ بنابراين بنياد و جايزه بيهقي از هم اکنون بايد کاملا مستقل و تخصصي پايه ريزي شود. خشت اول را از ابتدا کج نگذاريم. البته اين استقلال به معناي آن نيست که نهادها نبايد کمک کنند اتفاقا وظيفه نهادهاي دولتي است که کمک کنند و بايد کمک کنند اما نبايد به آنها وابسته باشيم. بنياد بيهقي اگر مي خواهد پايدار و مستمر و موثر باشد بايد مستقل و تخصصي و بر پايه وقف باشد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما