وعده حداد عادل برای ثبت اول آبان روز بزرگداشت بیهقی در تقویم ملی ایران چه شد؟

سال گذشته تقریبا در چنین ایامی(10 روز جلوتر و همزمان با اول آبان) سومین مراسم سالانه بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در زادگاهش سبزوار در حالی برگزار شد که دکتر غلامعلی حدادعادل از چهره های مشهور و برجسته سیاسی و ادبی  و فرهنگی کشور میهمان ویژه این همایش بود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، حدادعادل که پیش از این جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی را داشته و در حال حاضر ریاست فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را برعهده دارد، وقتی برای همایش بزرگداشت بیهقی در سبزوار حضور یافته بود ضمن برشمردن ابعاد با اهمیت شخصیت بیهقی و جایگاه والای او در ادبیات فارسی، در مقابل درخواست هایی که از سوی برگزارکنندگان همایش به نمایندگی از مردم سبزوار برای ثبت روز ملی بزرگداشت بیهقی در تقویم کشور مطرح شد، قول پیگیری در این زمینه را داد و حتی تصریح کرد که جایگاه تاریخ بیهقی درنثر فارسی برابر با جایگاه شاهنامه فردوسی در شعر فارسی است و بنابراین ثبت روز ملی بیهقی توجیه و ضرورت خود را دارد.
 
با این حال این نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی آن موقع طبق اظهاراتی که در وبسایت خودش نیز منتشر شده است، تصریح کرد، اگر تا کنون روز ملی بیهقی در تقویم ایران ثبت نشده است به خاطر جایگاه نداشتن بیهقی نیست و فقط سخت گیرتر شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به گذشته باعث عدم موفقیت در این زمینه است و سپس حدادعادل قول داد در این زمینه با رئیس جمهور و با رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کند.
 
حالا به آبان سال 94 رسیده ایم و قرار است بار دیگر همایش بزرگداشت بیهقی در سبزوار برگزار شود، اما موضوع ثبت روز ملی بیهقی در تقویم ملی ایران هنوز به جایی نرسیده است.
 
ثبت روزهای ملی به نام بزرگان یک شهر درتقویم موضوع کم اهمیتی نیست و بسیاری از شهرهای مشابه سبزوار حداقل به نام یک یا در بعضی موارد به نام دو تن از شخصیت های برجسته یا رویدادهای مهم تاریخی خود روزهای ملی را در تقویم کشور به ثبت رسانیده اند.
 
اما در سبزوار این مهم تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که شخصیت هایی نظیر ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی، حکیم حاج ملاهادی سبزواری بزرگترین فیلسوف چند قرن اخیر ایران، محمود دولت آبادی نویسنده «کلیدر» بلندترین رمان فاخر و ماندگار ادبیات فارسی با کسب چندین جایزه ادبی معتبر در جهان، حمید سبزواری سراینده شماری از ماندگارترین سروده های انقلابی به ویژه سرود زیبا و خاطره انگیز «خمینی ای امام»، ملاحسین واعظ کاشفی به خاطر کتاب ادبی«روضه الشهدا» و تأثیرش بر فرهنگ روضه خوانی اباعبدالله الحسین (ع) و یا رویدادهایی نظیر نهضت سربداران که اولین حکومت مردمی و شیعه 12 امامی ایران را تشکیل دادند از جمله مواردی است که حداقل یک یا دو مورد آن ها، استحقاق بدون تردید، سبزوار برای داشتن روز ملی در تقویم کشور را اثبات می کند.
 
 با این حال قطعا اگر قرار باشد در این زمینه سرانجام حق مردم فرهنگ دوست و نیز حق شهر فرهنگ پرور سبزوار پس از سال ها داده شود و حداقل یک یا دو روز ملی در تقویم کشور به نام بزرگان یا رویدادهای تاریخی این شهر ثبت شود، ابوالفضل بیهقی یکی ازمواردی است که تقریبا مجموع شایستگی های لازم را برای این منظور را درخود دارد.
 
اما به نظر می رسد آنچه تا کنون باعث شده این مهم تحقق نیابد، عدم پیگیری مستمر و تلاش کافی از سوی مسئولان شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی است. زیرا اگر قرار باشد هر سال فقط یک مرتبه و در زمان برگزاری همایش بزرگداشت بیهقی این خواسته در سبزوارمطرح شده و بعد تا سال دیگر از سوی مسئولان محلی و استانی به دست فراموشی سپرده شود، مسلما از شخصیت هایی نظیر حدادعادل که درگیر مشغله های زیادی در سطح کشوری هستند، نمی توان انتظار پیگیری کامل این مطالبات را داشت.
 
افرادی مانند حدادعادل همین که با این صراحت از اهمیت ابوالفضل بیهقی و کتابش در تاریخ ادبیات ایران سخن می گویند و اعلام حمایت می کنند خود امتیاز بزرگی است اما بعد از آن، دیگر وظیفه مسئولان فرهنگی سبزوار و استان است که باید همت و پشتکار و پیگیری ویژه ای به خرج دهند و با توجه به موافقت های اولیه ای که شخصیت ها و چهره های برجسته ادبی کشور با روز ملی بیهقی دارند، طرح توجیهی لازم و کافی را برای شورای انقلاب فرهنگی فراهم آورند و مصوبه نهایی را دریافت نمایند.
 
به هرحال آبان ماه امسال نیز همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در زادگاهش سبزوار پایتخت نثر فارسی برگزار می شود، در حالی که هنوز جای خالی روزی به احترام بیهقی درتقویم ملی کشور خالی است و سبزواری ها باید امیدوار باشند که در سال های آینده سرانجام پیگیری وتلاش موثری از سوی مسئولان شهرستان واستان به عمل آید و این نویسنده  مورخ و ادیب برجسته ایرانی جایگاه خود را درتقویم ملی کشور پیدا کند.
 
اسرارنامه در ادامه برای یادآوری اظهارات سال گذشته رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره بیهقی و ضرورت ثبت روز اول آبان در تقویم ملی ایران را به نقل از وبسایت دکتر غلامعلی حدادعادل منتشر می کند:
 
بیهقی خوانی دکتر حدادعادل در بزرگداشت پدر نثر فارسی
 
غلامعلی حداد عادل ضمن بیهقی خوانی در مراسم بزرگداشت پدر نثر ایران، برای اولین بار بخشی از مقاله خود درباره بیهقی را که برای درج در یادنامه شادروان دکتر حسن حبیبی نخستین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته بود را قرائت کرد.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، با همکاری شورای شهر، شهرداری و دانشگاه حکیم سبزواری بزرگداشت خواجه ابولفضل بیهقی پدر نثر فارسی با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اساتید، فرهیختگان، دانشجویان و مسئولان شهرستان سبزوار در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار برگزار شد.
 
حداد عادل در این مراسم با بیان اینکه وقتی دکتر محسنی نماینده سبزوار در مجلس پیشنهاد حضور در این مراسم را به من داد با وجود تمام گرفتاری‌ها بی درنگ به دو دلیل پذیرفتم. نخست اینکه بنده علاقه دیرینه ای به بیهقی دارم و دیگری هم اینکه مناسب دیدم بخشی از مقاله خودم درباره بیهقی را که برای درج در یادنامه شادروان دکترحسن حبیبی نخستین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته بودم را قرائت کنم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنده در این سفر با درخواست‌های فراوانی برای ثبت روز بیهقی در تقویم ملی از سوی اساتید و بیهقی‌شناسان و همچنین مسئولان روبرو شدم که گویی بنده می توانم امشب این خواسته شما را اجابت و امضا کنم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عشق و علاقه سبزواری‌ها به مشاهیر شهرشان به ویژه ابولفضل بیهق اظهار داشت: بنده برای پیگیری مجدد این درخواست شما با رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت می کنم تا روز اول آبان ماه به نام خواجه ابولفضل بیهقی و روز پدر نثر فارسی در تقویم ملی کشور ثبت شود.
 
حدادعادل با بیان اینکه مخالفت شورای  عالی انقلاب فرهنگی با ثبت یک روز به نام بیهقی به دلیل جایگاه نداشتن بیهقی نبوده تصریح کرد: در سال های اخیر شورا در تصویب روزهای سال در تقویم ملی نسبت به گذشته احتیاط بیشتری می‌کند و برخی از همکاران ما در شورا بر این باورند که اینقدر روزهای سال به نام‌های مختلف نامگذاری شده که به دلیل فراوانی اهمیت آنها از بین رفته است.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا جایگاه نثر فارسی ارزش ثبت یک روز در تقویم ملی را نداشته که شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن مخالفت کرده است گفت: بیهقی در نثر فارسی اثری به یادگار گذاشته که اهمیت آن کمتر از اهمیت شاهنامه به شعر نیست ولی ممکن است بعضی از همکاران ما در شورا شناخت کافی از خواجه ابولفضل بیهقی نداشته باشند و تاکنون تاریخ بیهقی را نخوانده باشند.
 
حداد عادل همچنین یادآور شد: بنده بر اهمیت و جایگاه این شخصیت و روز نثر فارسی واقفم  و تلاش می کنم اما باید اعضاء شورا برای ثبت روز نثر فارسی رای دهند.  

منبع: وبسایت شخصی غلامعلی حدادعادل

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اساتید ادبیات فارسی دانشگاه های سبزوار درباره بیهقی کم کاری کرده اند 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما