بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در پایتخت نثر فارسی برگزار می شود

بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار می‌شود
 
مدير اداره فرهنگي هنري شهرداري سبزوار از برگزاري بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسي ايران زمين در سبزوار خبر داد.
 
به گزارش روابط عمومي شهرداري سبزوار، محمد اختريان با اعلام اين خبر افزود: اين همايش روز دوشنبه يازدهم آبان ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ بعداز ظهر در محل تالار كاشفي واقع در ميدان لاله با حضور هادي مرزبان كارگردان و بازيگر تئاتر، دكتر سليماني دانشجوي دكتراي پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، اساتید و علاقه مندان حوزه زبان و ادبیات فارسی برگزار مي شود.
 
وي اظهار داشت: امسال به دلیل مصادف شدن اول آبان با ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی این مراسم با چند روز تاخیر در یازدهم آبان به همت کمیسیون فرهنگی شورای شهر، اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و گروه ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری صورت مي گيرد.
 
وی افزود: همایش مزبور برای پنجمين بار با هدف بزرگداشت و ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی برگزار خواهد شد.
 
اختريان در ادامه خاطرنشان كرد: ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان نامدار دوره غزنوی است که در سال ۳۸۵ قمری در قریه حارث آباد بیهق متولد شد.
 
مدير اداره فرهنگي هنري شهرداري سبزوار تصريح كرد: وي بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و همچنان در خدمت سلاطین غزنوی به سر می برد تا در زمان عزالدوله عبدالرشید که در سال ۴۴۰ قمری به سلطنت رسیده بود، چندی صاحب دیوانی انشا کرد لیکن به تهمت حاسدان معزول و محبوس شد.
 
او بيان كرد: بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.
 
منبع: وبسایت شهرداری سبزوار
 
لازم به ذکر است سبزوار زادگاه خواجه ابوالفضل بیهقی به دلیل اینکه شهر زادگاه و یا بستر پدید آمدن شمار زیادی ازنویسندگان برجسته ایران در طول تاریخ بوده، به پایتخت نثر فارسی شهرت یافته است.
 
علاوه بر ابوالفضل بیهقی که به پدر نثر فارسی شهرت یافته است، برخی دیگر نویسندگان برجسته سبزواری عبارتند از: ابوالحسن زید بیهقی نویسنده کتاب تاریخ بیهق، ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده روضه الشهدا، دکتر علی شریعتی نویسنده کویر، استاد محمود دولت آبادی نویسنده رمان جاودانه کلیدر و ... که همه این افراد با هر گرایش و تخصص علمی و هنری که دارند، آثاری شاخص و فاخر در عرصه نثر فارسی را پدید آورده اند.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
اساتید ادبیات فارسی دانشگاه های سبزوار درباره بیهقی کم کاری کرده اند
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما