در حاشیه اصلاح یک خبر اشتباه / نگاهی به 10 اشتباه در خبرگزاری ها و روزنامه های مشهور

به دنبال انتشار یکی از مطالب اخیر مجله اینترنتی اسرارنامه که مقدمه ای انتقادی بر خبر «انتقال دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری از سبزوار به زابل » بود، برخی مخاطبان گرامی این مجله نسبت به اشتباه برداشت خبرنگار اسرارنامه از خبر فوق، در شبکه اجتماعی تلگرام، اعتراض نموده اند.
 
اسرارنامه بدین وسیله ضمن پذیرش شتابزدگی در نوشتن مقدمه مطلب مذکور، پس از حذف آن، از کلیه مخاطبان گرامی خود عذرخواهی می کند.
 
مجله تحلیلی اسرارنامه در طول مدت 4 سال فعالیت تا بدین لحظه، معمولا سعی کرده است به دور از حواشی مختلف و با کسب اطمینان از صحت اخبار، گزارش ها و تحلیل های تولید شده دراین مجله و یا استفاده از اخبار و مطالبی که در منابع معتبر انتشار یافته اند، فعالیت سالم رسانه ای بدون غرض ورزی داشته باشد، اما انجام کار روزانه خبری که حتی درایام تعطیلات رسمی نیز، متوقف نمی شود، در بعضی موارد معدود با بالا رفتن سرعت و فشار کار، باعث کاهش دقت و بروز برخی اشتباهات غیرعمدی نظیر آن چیزی می شود که در بالا اشاره شد.
 
مشابه این مشکل حتی در بزرگترین و با سابقه ترین رسانه های خبری ایران و جهان نیز گاهی اتفاق می افتد که البته در بعضی موارد اشتباهات عمدی با منشأ سیاسی است و در بعضی دیگر از موارد اشتباهات غیر عمدی ناشی از خطای برداشت خبرنگاران، تحلیلگران یا سایر فعالان در تحریریه یک رسانه خبری است و البته پس از وقوع چنین اشتباهاتی اخلاق رسانه ای حکم می کند که با انتشار اصلاحیه و عذرخواهی از مخاطبان و کسانی که احتمالا در جریان نشر مطلب اشتباه، متضرر شده اند، سعی در جبران مافات شود.
 

اسرارنامه به همین مناسبت درادامه نگاهی تیترواری می اندازد، به چند مورد از اشتباهات رسانه ای که توسط رسانه های شناخته شده داخلی و خارجی رخ داده است:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما