گزارشی از فرسوده ترین بافت شهری سبزوار در محله کوی گلستان

مهر گزارش می‌دهد؛
کوی گلستان سبزوار در انتظار بهار وعده‌ها/پاسخ میراث شفاف نیست
 
سبزوار- کوی گلستان یکی از فرسوده‌ترین محله‌های شهرستان سبزوار است که سال‌ها در انتظار بهار وعده‌های مسئولان نشسته تا شاید نسیم لطف دولتمردان برای حل مشکلات ساکنان آن کمی امکانات به همراه بیاورد.
خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: کوی گلستان در مركز شهر سبزوار قرارگرفته که برای رسیدن به خانه‌های فرسوده این کوی باید چندین پله پایین‌تر از سطح خیابان‌ها و امکانات رفاهی شهری قدم گذاشت.
 
اهالی این محله خونگرم  و غالبا خود اشتغال هستند و  به شغل‌هایی از جمله خراطی، آهنگری، ابزارفروشی و نمدمالی مبادرت دارند که دیگر در کمتر محله و یا شهری می توان آن را یافت.
 
در کوی گلستان بالغ‌بر سه هزار نفر زندگی می‌کنند اما مشکلات زیادی که پیش روی ساکنان این محله قرار دارد سبب کوچ کردن دو هزار نفر از مردمان این کوی سنتی شده است.
 
خانه های فرسوده و از جنس چوب و کاهگل، وضعیت نامناسب بهداشتی در معابر و زندگی به روش دهه ۴۰ بسیاری از خانواده ها را از این محل رانده است.
 
 
 
 
افزون بر ۵۰ درصد ساکنان این محله با مشکلات بهداشتی زیادی روبرو هستند که ساماندهی و بهینه‌سازی کوی گلستان امری کاملاً ضروری است.
 
در سالیان اخیر بسیاری از مسئولان و مدیران شهری سبزوار به دلیل حجم انبوه مشکلات این منطقه سعی در پنهان کردن این کوی در اذهان عموم داشتند و حل مشکلات این محله را لاینحل می دانند.
 
ساکنان این محله افرادی خونگرم، پر تلاش و در یک کلام انسان های صادق و زحمتکشی هستند که برای کسب روزی حلال مشاغل پدری خود را با محقر ترین ابزار کار حفط کرده و ادامه می دهند.
 
منطقه‌ای کاملاً فرسوده
 
حاج حسن سیمایی یکی از اهالی کوی گلستان به خبرنگار مهر می‌گوید: بافت این منطقه طبق اذعان سازمان بهسازی و نوسازی، صد درصد فرسوده است و لذا اگر زلزله‌ای رخ دهد جمعیت بسیاری را زیر خروارها خاک دفن خواهند کرد.
 
وی می گوید: قریب ۷ سال است که پیگیر مشکلات محله هستیم و به تمام ارگان ها و حتی ریاست جمهور هم نامه زده ایم ولی تاکنون هیچ کار مثبتی برای بهبود وضعیت اهالی انجام نگرفته است.
 
 وی با بیان اینکه مسئولین همیشه با وعده هایشان این امر را به روزی دیگری موکول می کنند، افزود: مثلا می گویند پرونده کوی گلستان در اداره ای گیر کرده یا اینکه هنوز مشاور طرح را مورد بررسی قرار نداده است.
 
وی بابیان اینکه اهالی کوی گلستان نخستین ساکنین این شهرستان هستند بیان کرد:  تمامی شناسنامه‌های اهالی کوی گلستان صادره از حوزه یک سبزوار است و ما مالک واقعی این کوی هستیم اما مسئولان به ]شم مزاحم و مستاجر به ما نگاه می کنند.
 
 
نماینده اهالی این محله به بازدید استاندار سابق خرسان رضوی از کوی گلستان اشاره کرد و افزود: زندگی در این محله بافت ۱۰۰ سال پیش را تداعی می کند و لذا باید هر چه سریع‌تر مدیران با کمک مسئولین استانی برای نوسازی این بافت فرسوده به اهالی کمک کنند.
 
سیمایی با اشاره به اینکه با یک زلزله کوچک هزاران نفر به زیر آوار خواهند رفت، بیان داشت: هنوز برای ما جای سؤال است که چرا مسئولین این مردم را جزء شهر سبزوار به‌حساب نمی‌آورند و همچنین این منطقه از تمامی امکانات رفاهی و خدماتی بی‌بهره است.
 
وی با توجه به وضعیت بهداشتی نامناسب در کوی گلستان که ارسالیان گذشته با آنها همراه است ادامه می دهد: هیچ سیستم فاضلابی در کوی گلستان ایجاد نشده است و همچنین تمامی فاضلاب‌های خانه‌ها متصل به چاه‌های قدیمی است که گذر قنات‌های سبزوار از این مسیر  نیز برای ما دردسرسازشده است و لذا با کمترین ریزش بارانی قنات‌ها و چاه‌های فاضلاب بیرون می‌زند .
 
سیمایی یادآور شد: در این چند سال اخیر همه‌ی مسئولین استانی و شهرستانی آمدند و وضعیت نابسامان زندگی اهالی کوی گلستان را دیدند اما هیچ‌یک از آن‌ها کاری نکردند.
 
میراث فرهنگی پاسخ شفاف نمی دهد
 
در همین راستا مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سبزوار در گفت وگوبا خبرنگار مهر افزود: کلیات پروژه کوی گلستان در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسید و قرار شد که برای جزییات این طرح میراث فرهنگی استان خراسان رضوی نظر مساعد خود را اعلام کند.
 
مهدی برزویی با اشاره به اینکه کوی گلستان در بافت تاریخی این شهر قرار دارد اظهار داشت: طرح به میراث فرهنگی ارجاع داده‌شده است که با افت‌وخیز‌های بسیار زیادی که در این طرح وجود داشت ولی متأسفانه میراث فرهنگی خراسان رضوی نتوانست جواب صریح و مشخصی را در مورد این طرح ارائه دهد.
 
 وی اضافه کرد: تا پاسخی از میراث فرهنگی دریافت نشود امکان ورود به بحث بهسازی و نوسازی این محله را نخواهیم داشت و تا هم‌اکنون با این بن‌بست بسیار دشوار مواجه شده‌ایم.
 
پاسخ میراث فرهنگی طول می‌کشد
 
وی بابیان اینکه این طرح مسیر زمان‌بر خود را ادامه خواهد داد و بحث‌ها و توافقات با میراث فرهنگی طول خواهد کشید خاطرنشان کرد: با طرح موضوع درستاد بازآفرینی شهرستان که به تصویب نیز رسیده است برای کوی گلستان از طریق این ستاد گام‌های مطلوبی برخواهیم داشت.
 
وی یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های اورژانسی مشکلات کوی گلستان اولویت‌بندی شده تا بتوانیم مباحث اصلی را با تصویب در ستاد بازآفرینی برطرف کنیم تا حداقل کیفیت زندگی ساکنان این منطقه افزایش پیدا کند.
 
برزویی با اشاره به اینکه در کلیات طرح آمده است که بخشی از کوی گلستان خریداری شود تصریح کرد: در این طرح ۲.۵ هکتار از این محله را تخلیه خواهیم کرد و بالغ‌بر ۱۰ هکتار نیز مورد بازآفرینی و بهسازی قرار خواهد گرفت.
 
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سبزوار با اشاره به خرید سرای معمار زاده در کوی گلستان بیان کرد: متاسفانه تاکنون موفق به اقدامی قابل توجه برای ساکنان این محله نشدیم.
 
کوی گلستان جدا از شهر سبزوار نیست
 
شهردارسبزوارنیز به خبرنگارمهرگفت: شهرداری علاوه بر این‌که در حفظ و حراست داشته‌های میراثی شهر سبزوار فعالیت کرده  است حتی در حوزه شهرسازی دربافت تاریخی و ارتقای وضعیت آن‌هم کمک جدی کرده است.
 
 
وی اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است که این معضل شهری به‌سرعت رفع شود و شاهد کوی گلستانی درخور نام این منطقه باشیم.
 
وی بابیان این نکته که تقریباً همه ملاحظات و مسائل موردنظر میراث توسط شهرداری و مشاور طرح کوی گلستان لحاظ شده است گفت: فقط در موضوع قوم‌شناسی کوی گلستان موضوعاتی باقی‌مانده است.
 
طالبی در پاسخ به این پرسش که آیا نظر مردم ساکن در کوی گلستان نیز در مورد طرح دریافت شده است و با توجه به تفاهم انجام‌شده کی شاهد شروع اجرای طرح خواهیم بود گفت: نمایندگان ساکنان کوی در جلسه حضور داشتند و اظهار تمایل جدی برای اجرای طرح دارند و قائل به همکاری هستند و از این بابت از مردم  ساکن در کوی گلستان و نمایندگان آن‌ها کمال تشکر راداریم.
 
حق هیچ شهروندی ضایع نخواهد شد
 
رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه که کوی گلستان سبزوار ازنظر بهداشتی، ایمنی و همچنین جلوه‌های بصری باید متحول شود افزود: حضور و رضایت ساکنان این محله محور اصلی این تغییر است وقطعا هرکاری را که درک وی گلستان اجرایی کنیم زیر نظر و موافقت اهالی این منطقه خواهد بود.
 
کاظم کرامت ادامه داد: مشارکت و رضایت قلبی ساکنان در نوسازی و بهسازی این محله امری ضروری است.
 
 
وی افزود: برای اطمینان اهالی کوی گلستان از تضییع نشدن حقوق آنها اعلام می‌کنیم که شورای اسلامی شهر سبزوار تاکنون حتی نیم متر از زمین شخصی را بازور تصاحب نکرده است.
 
وی جو غالب در این محله را جوی آگاه و روشن دانست و ابراز امیدواری کرد: ارتباط و حضور خود را در این محله حفظ خواهیم کرد و پیش از هر کاری اقدام به بستن توافقنامه با مالکان خواهیم کرد.
 
وی بابیان اینکه کوی گلستان یکی از محله‌های قدیمی شهر سبزوار به شمارمی رود اظهار داشت: باعث بسی خوشحالی است که مشاغلی سنتی سبزوار که درگذشته از رونق اقتصادی زیادی برخوردار بوده است هم‌اکنون نیز در این محله وجود دارد و همچنین معماری بافت این کوی نشان می‌دهد که این محله مربوط به دوره قاجار است.
 
خبرنگار: میلاد کلاته
 
برای مطالعه گزارش های بیشتر از همین خبرنگار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما