در مصاحبه با مهدی مقصودی مطرح شد/ قسمت 1

نماد فرهنگی سبزوار «کتاب» است / وجود 4 هزار مولف کتاب در تاریخ سبزوار افتخار کم نظیری برای دیار سربداران است

فراخوان انتخاب پایتخت کتاب ایران امسال برای دومین دوره پیاپی چند ماهی است که منتشر شده است وشهرهای مختلف برای به دست آوردن این عنوان تلاش های خود را آغاز کرده اند.
 
به گزارش مجله اینتنرتی اسرارنامه اگرچه در سال 93 اولین دوره انتخاب پایتختی کتاب ایران بدون نام سبزوار حتی درمیان 10 نامزد نهایی این عنوان سپری شد و اعتراضات زیادی را از سوی اصحاب رسانه غرب خراسان رضوی در پی داشت، اما کم کاری و سکوتی که در چند هفته اخیر از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به عنوان متولی اصلی این طرح در شهرستان مشاهده می شود این  نگرانی را به وجود آورده است که نکند امسال نیز شهر دیرینه های پایدار و شهر دانشوران بیدار با وجود همه توانمندی هایش از این قافله عقب بماند و حق مردم دیار سربداران ضایع شود.
 
اما هرچند محبوبه طبسی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، تا کنون طی چند مرتبه تماسی که خبرنگار اسرارنامه با وی برقرار کرده است، حاضر به هیچ گونه مصاحبه ای درباره طرح پایتختی کتاب ایران نشده ، در نقطه مقابل مهدی مقصودی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر و زیبا باغانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار درحوزه مربوط به خود اظهارنظرهای امیدوارکننده ای ارائه داده و مدعی انجام تلاش های خوبی ازجانب ادارات و دستگاه های مربوطه خود هستند که می تواند سبزوار را به هدف پایتختی کتاب کشور نزدیک کند.
 
اسرارنامه که در روزهای گذشته متن مصاحبه با رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار را درباره برنامه های آن نهاد برای پایتختی کتاب ایران منتشر کرده بود، اینک متن گفتگوی مفصل با رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر را در همین زمینه در دو قسمت منتشر می کند:
 
  • جناب مقصودی، پارسال که اولین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران برگزار شد به نظر می رسید، در سبزوار همت لازم و اجماع کافی برای این موضوع وجود نداشت، اگرهم برنامه هایی تنظیم شده بود، اما کسی پرچمدار اصلی پیش بردن منسجم این طرح نبود، درست است؟
- من ابتدا از شما تشکر می کنم. به هرحال شاید شما در سایت اسرارنامه در یک سال اخیر پرچمدار بحث پیگیری پایتخت کتاب بودید وهمواره با دقت دنبال می کردید اما در بحث کتاب من این ادعا را با مدرک بیان می کنم که می توانید به صورت مستند نیز مراجعه کنید به صورتجلسات کمیسیون فرهنگی که شاید یکی از محوری ترین بحث هایی که دراین دو سال گذشته درکمیسیون فرهنگی داشته ایم بحث کتاب بوده است که باز مورد به مورد می توانم توضیح دهم برایتان اتفاقاتی که افتاده و اتفاقاتی که خواهد افتاد.
 
اما در بحث پایتخت کتاب ما کارهایی را سال گذشته انجام دادیم که به دلایلی در ابتدای کار ترجیح دادیم رسانه ای نشود، ولی با همه این ها ما در کمیسیون فرهنگی جلسه ای پیرامون بحث پایتخت کتاب و ارائه طرح به ارشاد گذاشتیم. همچنین درکمیسیون جلساتی گذاشتیم که نهاد کتابخانه ها، کانون پرورش فکری کودکان ، اداره ارشاد و همه نهادهای مرتبط را دعوت کردیم.
 
آن زمان یکی از دوستان آقای اسماعیل عسگری که خودشان یک چهره فرهنگی و ادبی هستند مسئول تهیه طرح شدند طرح تهیه شد و ارائه شد به شورا، مورد بررسی قرارگرفت و برای وزارت ارشاد هم ارسال شد و تا یک مرحله ای هم پیش رفتیم. یعنی تا 40 شهر هم منتخب پیش هم رفتیم اما به نامزدهای 10 گانه نرسیدیم. جزئیات دقیق این توضیحات را آقای عسگری می داند که در وزارتخانه هم پیگیری می کرد.
 
اما در بحث پایتخت کتاب  صرف ارائه طرح کفایت نمی کند. اولا حتما بیاد در سطوح پایین و بالا یک سری لابی گری ها و رایزنی ها انجام شود که در سطح محلی فرماندار، در سطح منطقه ای مدیرکل ارشاد و در سطح ملی نمایندگان مجلس قدرت لابی گری دارند و واقعا هم این لابی ها تاثیرگذار است در انتخاب پایتخت کتاب.
 
بحث دوم این است که اگر ملاک ها و معیارهای انتخاب را نگاه کنیم تمام مسئولان و نهادهای شهر هم باید پای کار باشند و از حوزه های مختلف بیایند در بحث کتاب قدم هایی را بردارند.همچنین برای انتخاب پایتخت کتاب هم عملکرد گذشته شهرها مدنظر هست هم برنامه های آینده آن ها.
 
البته در سال گذشته یکی از شهرهایی که خیلی مدعی بود و ما برنامه هایشان را رصد کردیم دیدیم، می آمدند یک سری طرح هایی را بیان می کردند که عملیاتی هم نمیشد اما جنبه تبلیغاتی و رسانه ای بالایی داشت.
 
  • اینکه فرمودید همه مسئولان شهرستان از حوزه های مختلف باید پای کار باشند، چه طور تحقق می یابد؟
 
- ببینید مثلا حتی امام جمعه شهرستان هم باید پای کار باشد و کارهایی انجام داده باشد. حتی ادارات دیگر نظیر شرکت نفت هم می تواند. مثلا ممکن است شرکت نفت هم گاهی بتواند کارهای فرهنگی انجام دهد.
 
نهادهای متولی فرهنگ کم نداریم ارشاد ، سازمان تبلیغات، اوقاف، میراث فرهنگی حتی نیروی مقاومت بسیج وقتی مراجعه کنید بزرگترین ادعایی که دارند می گویند ما نهاد فرهنگی هستیم. پس بنابراین هریک ازاین ها میتوانند بیایند وگوشه ای ازکار را بگیرند.
 
وقتی ادارات و افراد حقوقی و حقیقی دست به دست هم می دهند و اتفاقاتی می افتد این جزء معیارها و ملاک های انتخاب پایتخت کتاب است. اما این قول را به شما می دهم که ما امسال هفته کتاب فعالیت های بسیار خوبی را پیش بینی کرده ایم که داریم کارهایش را انجام می دهیم که باید فعلا رسانه ای نشود.
 
اما من قول می دهم در هفته کتاب امسال کاملا برنامه های متفاوت و کم نظیری را در سبزوار شاهد خواهید بود و رایزنی های زیادی را هم در سبزوارانجام داده ایم.هم با رئیس شورا، هم با شهردار هم با نهاد کتابخانه ها.
 
به هرحال امسال در هفته کتاب برنامه های خاصی خواهیم داشت و این خود می تواند یکی از ملاک ها و معیارهای انتخاب پایتخت باشد. اما در واقع با این برنامه ها به تنهایی کفایت نمی کند. باید هم فرماندار، هم شهردار، هم رئیس شورا، هم ادارات سطح شهر، حتی امام جمعه همه باید بیایند پای کار و دست به دست هم بدهند وگرنه امسال هم انتخاب نخواهیم شد.

 

  •  غیراز این که می فرمایید باید ادارات و مسئولان مختلف سبزوار دست به دست هم بدهند و کار موثری انجام دهند آیا خود سبزوارهم ذاتاً استعدادها  و ظرفیت های لازم برای پایتختی کتاب را دارد؟
- بله ، صد در صد . اصلا بنده معتقدم کتاب می تواند به عنوان نماد فرهنگی سبزوار باشد. الان هر شهری یک نمادی دارد مثلا تهران میدان آزادی و برج میلاد، تبریز میدان ساعت، اصفهان میدان امام و ... اما ما در سبزوار پیش از آنکه دنبال نمادهای مادی بگردیم اگر در ذهنمان مروری بر تاریخ سبزوار داشته باشیم ما می توانیم بهترین نمادهایمان را کتاب هایمان قرار دهیم که بسیار هم نماد فرهنگی خوبی است. زیرا ما در طول تاریخ کتاب هایی را داریم که حوزه ا ثرشان بعضی ها در سطح ملی بوده و بعضی ها بین المللی است. مثلا تاریخ بیهق، تاریخ بیهقی، روضه الشهدا، دیوان شعر ابن یمین، منظومه حکیم سبزواری، شریعتی همه کتاب هایش علی الخصوص «کویر»ش، دولت آبادی همه کتاب هایش علی الخصوص «کلیدر»ش ، تاریخ تصوف دراسلام اثر دکتر غنی و ...
 
منظومه حکیم سبزواری سال های سال در حوزه تدریس می شده و اکنون هم تدریس می شود. همین الان هم در حوزه علمیه قم و دانشگاه های برجسته کشور سبزواری های زیادی داریم که صاحب چندین کتاب هستند.
 
یا مثلا عطاملک جوینی، محمدتقی شریعتی، هلالی جغتای، ابن فندق و ... این ها همه مشاهیر سبزوار بزرگ هستند که تألیفات ارزشمندی دارند و درست است که اکنون زادگاه های آنان به صورت شهرستان های مستقل از سبزوار درآمده  اما به هرحال آن زمان سبزوار شهر اصلی منطقه بود و این بزرگان علاوه بر جوینی،جغتایی وداورزنی بودنشان سبزواری هم هستند و حلقه پیوند و انسجام این شهرها محسوب می شوند.
 
کمتر نقطه ای را می توانید پیدا کنید که اهالی آن شهر، این همه کتاب های فاخر و ارزشمند را در طول تاریخ پدید آورده باشند. در واقع افتخار سبزوار در تاریخ به کتاب هایش بوده است و حرف زیادی برای گفتن دارد و چه معیار و ملاکی از این بهتر هم برای انتخاب پایتخت کتاب؟
 
یک کارجالبی اخیرا آقای جوانمهر یکی از پژوهشگران خوب شهرمان انجام داده اند این است که اسامی تمام سبزواری هایی که در طول تاریخ  صاحب اثر بوده اند را جمع آوری کرده و معرفی کوچکی هم برای هریک ارائه داده اند و این مجموعه به 4000نفر رسیده که در سبزوار صاحب اثر بوده اند. از همین رو می گویم کتاب نماد فرهنگی و میراث فرهنگی و تاریخی سبزوار کتاب است. همین راباید در ارائه طرح هایمان پر رنگ کنیم و مسئولان فعلی هم به این موضوع ورود پیدا کنند.
 
  • برای معرفی این ظرفیت استثنایی سبزوار، چه کارهایی می توان انجام داد؟
- مثلا می توانیم بوستان کتابی داشته باشیم همه یا حداقل تعدادی از این ها را بیاوریم المان هایشان را نصب کنیم که در هفته کتاب به صورت خیلی معمولی و مختصر این کار را انجام خواهیم داد.
 
  • فکر می کنم یک مرتبه دیگر هم این اتفاقا افتاد نه؟ یعنی المان  چند کتاب شاخص از نویسندگان برجسته سبزواری را در پارک ها قرار دادید؟
 
- بله دو سال قبل بود آن طرح را ما پیشنهاد داده بودیم و درمیدان کارگر روبه روی مقبره حاج ملاهادی سبزواری المان ها نصب شد.
 
  • که کتاب کلیدرش را از بین بردند؟
- حالا به آن مسئله زیاد ورود پیدا نکنید.
 
ولی واقعا آن کتاب ها را که نگاه می کردیم انسان احساس افتخار می کرد.هریک از این کتاب ها اگر در خیلی از شهرهای ایران باشد به آن کتاب بسیار می پردازند و افتخار می کنند ولی اینجا به قول استاد سیدی که سال قبل برای بزرگداشت بیهقی به سبزوار آمده بود می گفت: اینقدر در سبزوار وفور نعمت زیاد است که شما خودتان غافلیبد مثال هم می زد و می گفت، شما رودکی را ببینید که در تاجیکستان با آن چه کار کردند؟ شما چندین مورد مانند رودکی دارید اما خودتان غافلید.
 
برای مطالعه ادامه این مصاحبه با مهدی مقصودی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی عسکری

باسلام وعرض ادب تمهیدات شورای اسلامی مزینان برای محرم و امنیت شهروندان+ عکس و... شاهدان کویرمزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما