حمیده چوبک: تپه باستانی سبزواری ها یک ارزش و برند مهمی برای سبزوار است

وبسایت رصد که در چند ماه اخیر از پیشروان پوشش اخبار و گزارش های دست  اول مربوط به تپه باستانی سبزواری ها بوده است، امروز طی انتشار گزارشی جدید خبر سفر حمیده چوبک رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور به سبزوار را منتشر کرده واظهارات او درباره ارزش های جالب توجه تپه باستانی سبزواری ها را انعکاس داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه،محمدکیخسروی مسئول و خبرنگار سایت رصد که این روزها علاوه بر تپه باستانی سبزواری ها، در موضوع اقدامات تحریک آمیز دانشگاه علوم پزشکی درجهت تملک و تخریب کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در باغ ملی سبزوار نیز تلاش ارزنده ای داشته و گزارش ها و تحلیل های متعددی را به رشته تحریر درآورده است، در عین حال از موضوع  تپه باستانی سبزواری ها نیز غافل نشده و گزارش وی از سفر حمیده چوبک به سبزوار نشان می دهد، مسئولان شهرستان هرچند در روزهای اخیر در رابطه با اقدامات دانشگاه علوم پزشکی نسبت کتابخانه کانون پرورش فکری باغ ملی، رفتاری منفعلانه داشته اند، اما گویا در ارتباط با تپه باستانی سبزواری ها همت و حمایت موثری را به خرج داده اند به طوری که رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور از همراهی های آنان با این پروژه ابراز رضایت کرده است.

اسرارنامه درادامه متن کامل گزارش رصد در این زمینه را منتشر می کند:

 
رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور: تپه سبزواری ها معماری بسیار عظیمی دارد
 
چند روز پیش حمیده چوبک رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور از تپه باستانی سبزواری‌ها بازدید کرد. در حاشیه این بازدید وی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار رصد درباره چرایی ورود پژوهشکده میراث فرهنگی کشور به موضوع کاوش تپه سبزواری‌ها با همکاری شهرداری سبزوار گفت: یکی از وظایف میراث فرهنگی کشور این است که باید مشارکت مسئولین محلی و مردم را برای حفاظت از محوطه‌های باستانی جلب کند. این جذب مشارکت از توصیه‌های یونسکو هم هست. قانون هم موظف کرده است که برای حفاظت از آثار باستانی در محدوده شهرها و سطح کشور هم شهرداری‌ها و هم شوراهای اسلامی حمایت و پشتیبانی کنند.
 
 
وی با ذکر این نکته که ازنظر پژوهشکده باستان‌شناسی، خراسان یکی از پرسش‌های بزرگ و برنامه‌های جامعی است که پژوهشکده به دنبال آن است، بیان داشت: کمبود مطالعات باستان‌شناسی در خراسان بزرگ یا خراسان فرهنگی که حتی شامل خارج از مرزهای کشورمان نیز می‌شود، یکی از موضوعات مطرح برای پژوهشکده است. دراین‌باره خیلی تلاش و تأکیدداریم که توانمان را بر روی تهیه نقشه‌های باستان‌شناسی خراسان متمرکز کنیم و هم بر اساس محوطه‌های شاخصی که ارتباط کلیدی آن‌ها با مرزهای بیرونی -مثل ترکمنستان و مناطق هم‌جوار- مطرح است و نوع ارتباط آن با فلات ایران و جنوب شرقی را در محور کار قرار دهیم.
 
چوبک افزود: ما خلأهای اطلاعاتی بسیار زیادی درباره خراسان داریم درحالی‌که متون و گذشته اینجا یکی از گزاره‌های فرهنگی کشور به شمار می‌رود. امیدواریم که انجام کارهایی که با حضور اکیپ‌های مهمی با سرپرستی باستان شناسان خیلی زبده مثل دکتر گاراژیان انجام می‌شود وبا برنامه‌های دیگری که در این حوزه است، بتوانیم کارهای بزرگی در این زمینه انجام دهیم و به سؤال‌های باستان‌شناسی دراین‌باره پاسخ دهیم.
 
وی با تصریح بر این نکته که ایجاد سایت موزه در تپه سبزواری‌ها برای پژوهشکده میراث فرهنگی اهمیت دارد اظهار کرد: بحث ایجاد سایت موزه‌ای با استفاده از سندها و آثار ارزشمند محوطه‌های باستانی به‌نحوی‌که بتواند در توسعه منطقه نقش مؤثری ایفا کند برای ما مطرح است. مثل تجربه‌هایی که در خارج از کشور وجود دارد و می‌بینیم که چطور از محوطه‌های باستانی که خوب حفاظت، مطالعه و مدیریت‌شده‌اند بهره می‌گیرند. امیدواریم بتوانیم چنین مجموعه‌ای را در خراسان داشته باشیم.
 
 
رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور با ارزنده ارزیابی کردن استراتژی و روند کاوش و آثار به‌دست‌آمده در تپه باستانی سبزواری‌ها گفت: روند کاوش و آثار به‌دست‌آمده بسیار ارزنده است و بسیار استراتژی کاوش خوبی را آقای گاراژیان به‌عنوان سرپرست کاوش پیگیری کرده‌اند و امیدوارم که با تأمین امکانات و پشتیبانی‌های که شهرداری و شورای اسلامی شهر سبزوار و مقامات محلی انجام می‌دهند اعتبارات درخوری در اختیار این پروژه قرار داده شود. باوجود تپه سبزواری‌ها یک ارزش و یک برند مهمی برای شهر سبزوار داریم که امیدوارم کاوش‌ها در آن ادامه پیدا کند و معماری بسیار عظیمی که دارد مرمت و حفاظت شود و به‌طور شاخص به‌عنوان یک سایت موزه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و در کنارش موزه هم قرار بگیرد چون بحث‌های مهمی هم ازنظر معماری و هم گورستانی دارد.
 
چشم‌انداز بسیار مناسبی برای گسترش کاوش‌ها در این تپه و تبدیل آن به یک سایت موزه که درشان شهر مهم تاریخی سبزوار باشد داریم. پیش‌بینی ما این است که این پروژه می‌تواند در سطح پروژه‌های بین‌المللی مطرح بشود و می‌توانیم دراین‌باره از همکاری بین‌المللی مؤسسات و دانشگاه‌های بین‌المللی که با آن‌ها تفاهم‌نامه داریم استفاده کنیم.
 
وی درباره ظرفیت الگوسازی از فعالیت‌های انجام‌شده در تپه سبزواری‌ها گفت: پروژه تپه سبزواری‌ها خیلی مهم است. در سطح کشوری در شورای معماری شهرسازی لحاظ شده که آثار و محوطه‌های باستانی بخشی از بافت ارزشمند شهری و بخشی از برنامه همکاری شهرداری به شمار می‌رود و باید مدیریت شود. باید گفت شهرداری‌ها حاضرند برای انجام پروژه‌های شهری میلیاردها تومان هزینه و سرمایه‌گذاری کلان کنند درحالی‌که شهری که دارای آثار تاریخی و باستانی است، این آثار خودش ارزشی است که درون شهر نهفته است و لازم نیست که برای آن سرمایه‌گذاری کلان شود بلکه با سرمایه‌گذاری‌های کوچک می‌تواند بازخوردها و پیامدهایی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کارآفرینی داشته باشد. درواقع به محوطه‌های باستانی شهری باید به‌عنوان یک طرح جامع کلان در مدیریت منطقه و شهر نگاه شود. دراین‌باره در سبزوار تجربه خوبی هست که امیدواریم با تشکیل درس گروهی‌هایی(سمینارهایی)هم در سبزوار و هم در تهران بتوانیم چشم‌انداز هدف و برنامه بلندمدتی را که با حمایت مسئولین وجود دارد به‌طور چشم‌گیر به سایر افراد و بخش‌ها در سطح کشور معرفی کنیم و ابعاد پروژه تپه سبزواری‌ها را عنوان یک الگوی مطالعات باستان‌شناسی شهری به دیگران نشان دهیم.
 
 
چوبک با ذکر مثالی درباره ضرورت این الگوسازی گفت: اگر در شهر وین تشریف ببرید می‌بینید در مقابل بزرگ‌ترین کلیسای جامع دو تا دیوار دوره رومن هست که شهرداری وین آن را به دست بزرگ‌ترین طراح معمار سپرده است. همان دیوار سنگی که شاید اگر در کشور ما باشد -چون از این‌ها خیلی زیاد داریم- به‌راحتی زیر تیغه لودر قرار می‌گیرد را آن‌ها به‌عنوان یک ارزش شهری به‌نحوی‌که در وسط شهر خودش را نشان می‌دهد مطرح کرده و از آن بهره‌برداری می‌کنند.
 
وی در پایان تأکید کرد: از همه مسئولین شهر سبزوار به‌خصوص از شهردار و آقای سلیمانی و اعضای شورای شهر که این پروژه را به‌خوبی پیش می‌برند تشکر می‌کنم.
 
منبع: رصد
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما