کمپین حمایت از کتابخانه پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار در تلگرام تشکیل شد

با انتشار خبر تعرض به حریم باغ ملی سبزوار و احتمال آسیب به کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر که تا کنون بخشی از دیوار حائل این کتابخانه از ساختمان های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ، شمار زیادی از شهروندان دوستدار فرهنگ کتاب و کتابخوانی نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده اند.
 
به گزارش مجله اینتنرتی اسرارنامه علاوه بر اینکه این خبر در دو روز اخیر به تیتر اول چند رسانه اینترنتی پرمخاطب شهرستان تبدیل شده است و نظرات زیادی ازسوی مخاطبان دریافت کرده، در تلگرام نیز کمپینی توسط شماری از فعالان فرهنگی سبزوار تشکیل شده که با دعوت از چهره های برجسته مدیریتی ، سیاسی و فرهنگی شهرستان می خواهند جلو تعرض بیش از این و احتمالا تخریب ساختمان کانون پرورش فکری کودکان را بگیرند.
 
به نظر می رسد هرچند مسئولان شهرستان سبزوار معمولا چندان که باید و شاید به سوژه ها، ساختمان ها، المان ها و یادمان های فرهنگی دیار سربداران توجه ندارند و همتی برای نگهداری و احیاء و استفاده صحیح آن ها به خرج نمی دهند، اما مردم این کهن شهر خراسان همچنان مجدانه به مسائل فرهنگی شهر خود توجه دارند و حتی این مسائل را جزء خط قرمزهای خود قرار می دهند.
 
موسی الرضا دانایی یکی از فرهیختگان سبزواری که از حامیان و موسس گروه تلگرامی حفظ ساختمان کتابخانه پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار است درباره تاریخچه این ساختمان نوشته است:
 
ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار از سال 54 احداث، درسال 55 افتتاح و در سال 56 توسعه یافته و پازندهمین کتابخانه [پرورش فکری کودکان و نوجوانان] کشور است.
 
وی می افزاید: این کتابخانه همچنین اولین مورد از این مجموعه کتابخانه هاست[کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور]که در سبزوار به عنوان یک شهر غیرمرکز استان راه اندازی شده است و قبل از سبزوار 9 کتابخانه در 9 مرکز استان (قبل از انقلاب کشور دارای 9 استان بود) و 5 کتابخانه در 5 پارک شهر تهران تاسیس شده بود.
 
عده ای دیگر از همشهریان سبزواری البته این ماجرا حق را به دانشگاه علوم پزشکی می دهند و می گویند، دانشگاه علوم پزشکی تا به حال آسیبی به کتابخانه کانون پرورش فکری نرسانیده و چیزی که تخریب شده، دیوار حایل بین باغ ملی و ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بوده است، بنابراین جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
 
اسماعیل عسکری مسئول مرکز 2 کانون پرورش فکری کودک و نوجوان سبزوار ضمن بیان این نظر می گوید، حتی از آنجایی که شهرداری سال ها قبل هنگام احداث ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزواردر مجاورت باغ ملی، به این ساختمان اجازه، تعبیه پنجره به سمت داخل پارک را داده است، پس اجازه نصب در و داشتن محل عبور و مرور از این قسمت را به دانشگاه علوم پزشکی می دهد و تا هنگامی که این اقدامات هیچ آسیبی به ساختمان کتابخانه کانون پرورش فکری نزده، کاری غیر قانونی صورت نگرفته است.
 
با این حال مخالفان اقدامات اخیر دانشگاه علوم پزشکی می گویند: از آنجایی که دکتر مسلم رئیس دانشگاه پیش ازاین علنا نسبت به مالکیت زمین کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدعی شده و حتی در یک دوره باعث قطعی موقت گاز این کتابخانه شده است، اینک نیز با تخریب دیوار جدا کننده کتابخانه و باغ ملی از ساختمان مرکزی دانشگاه و محوطه بیمارستان حشمتیه برای اقدام نهایی خود جهت تخریب ساختمان کتابخانه کانون پرورش فکری زمینه سازی کرده است.
 
مخالفان اقدام دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمی گویند، راهرویی که دیوار آن تخریب شده است، قرار بوده با تصویب شورای شهر سبزوار، محل احداث بازارچه کتاب سبزوار باشد، اما دانشگاه علوم پزشکی تا کنون با لابی گری های مختلف مانع از ایجاد این بازارچه شده است.
 
به هرحال هرچند ساختمان کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در باغ ملی سبزوار بنای ساده ای است که از چندان معماری خاص و تزئینات و آرایه های هنری ویژه ای برخوردار نیست، اما باز هم از آنجایی که بنایی فرهنگی با قدمتی طولانی است که بسیاری از کودکان و نوجوانان سبزوار در طول 4 دهه گذشته از آن استفاده کرده و خاطراتی دارند و یادآور اصالت و پیشگامی شهر دیرینه های پایدار در مسائل فرهنگی شمال شرق کشور است، تخریب آن به راحتی و به عبارتی دیگر قربانی کردن آن به پای اجرای یک پروژه عمرانی دیگر چندان وجهه خوبی برای شهر ندارد و نشان می دهد نگاه مسئولان سبزوار هنوز به سمت حفظ یادمان ها تاریخی و فرهنگی مطابق با شأن و جایگاه این کهن شهر خراسان جلب نشده است.
 
این در حالی است که وقتی چنین بناها و مراکزی در سطح شهر وجود دارند که ممکن است در سال های اخیر مورد کم توجهی و بی مهری قرارگرفته باشند، مسئولان مختلف شهرستان در اصل می بایست با مرمت و گسترش فضای فیزیکی، نماسازی، تزئیین و ایجاد مکان های تکمیلی در اطراف، آن مکان را احیا و به عنوان یکی از اسناد هویت فرهنگی شهر از به انزوا رفتنش جلوگیری کنند.
 
چند سال قبل نیز ماجرایی مشابه در حوزه میراث و مسائل فرهنگی و تاریخی سبزوار با یکی دیگر از ادارات دولتی پیش آمد که آن عبارت از درگیری اداره آموزش و پرورش با میراث فرهنگی و شهرداری و شورای شهر بر سر بنای آرامگاه بقراط بود به طوری که اداره آموزش و پرورش پس از تخریب یک مدرسه فرسوده جهت بازسازی آن، حاضر نبود اجازه دهد بنای تاریخی آرامگاه بقراط که تا آن زمان در داخل یک مدرسه قدیمی شهر محصور بود، از زمین های تحت تصرف این اداره خارج و به شهرداری و میراث فرهنگی سپرده شود.
 
سرانجام در اثر درگیری ها و کشمکش هایی که وجود داشت آموزش و پرورش مجبور شد بنای آرامگاه بقراط را به دیگر نهادهای مدعی واگذار کند، اما در هنگام ساخت مدرسه جدید، آنقدر پیشروی کرد که حریم بنای تاریخی را مورد تعرض قرار داد و نمای نا زیبایی به یکی از آثار تاریخی شهر بخشید. اما خوشبختانه اصل بنا از گزند محصور شدن مجدد و احتمالا تخریب در اثر کم توجهی ها حفظ شد.
 
اینک باید دید مسئولان و دلسوزان فرهنگی سبزوار برای نجات ساختمان کتابخانه قدیمی پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر چه همتی به خرج خواهند داد و چه توفیقی به دست خواهند آورد؟
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما