اقدامات ضد فرهنگی یک دانشگاه / دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در طمع تخریب کتابخانه پرورش فکری کودکان و نوجوانان

دانشگاه ها معمولا علاوه بر وظایف علمی و تخصصیشان در زمینه آموزش و آزمایش و تحقیق دانش های مختلف، همواره یک مجموعه مهم از وظایف فرهنگی را نیز در هر شهر و منطقه ای برعهده دارند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اما در اقداماتی عجیب اخیراً تصمیم گرفته است علی رغم رسالتش در هر دو بعد فرهنگی و بهداشتی ، هم رفتارهایی ضد فرهنگی و هم ضد بهداشتی انجام دهد.
 
چشم طمع داشتن به تصرف و تخریب کتابخانه 40 ساله کانون پرورش فکری کودک و نوجوان سبزوار واقع در باغ ملی این شهر که از بد حادثه در مجاورت زمین های متعلق به دانشگاه علوم پزشکی واقع شده است، یکی از اقدامات ضد فرهنگی دانشگاه مذکور است که به موجب آن جمعه گذشته لودر دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اقدام به تخریب دیوار حائل این کتابخانه کرده است و اگر بتواند دستگاه زباله سوز خود را در مجاورت این پارک تفریحی و کتابخانه قدیمی سبزوار احداث کند، با محیط آلوده و پرآسیبی که ایجاد خواهد کرد، احتمالا حتی اگر ساختمان کتابخانه کودکان و نوجوانان تخریب هم نشود، دیگر برای کاربری اصلی خود مناسب نخواهد بود!
 
یکی از امتیازات توسعه ای مهمی که سبزوار از آن برخوردار است و همواره بدان افتخار کرده، امتیاز شهری دانشگاهی است که با برخورداری از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های شمال شرق کشور(پس از مشهد مقدس) عنوان دومین قطب دانشگاهی این منطقه را به دست آورده است. اما چه سود که مدیران برخی دانشگاه های این شهر گرفتار سیاست زدگی و بی تدبیری هایی شده اند که نه تنها کمکی به پیشرفت واقعی و اقدامات سنجیده و  علمی در شهر دانشوران بیدار نمی کنند، بلکه خود گاهی اوقات با شماری از اقداماتشان علناً نتایجی زیانبار برای این شهر به بار می آورند.
 
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار یکی ازهمین دانشگاه های با سابقه و نسبتاً بزرگی است که به خصوص در دو سال اخیر همواره درگیر بعضی حاشیه ها بوده است و اقدام برای تخریب دیوار و احتمالا پس از آن تخریب ساختمان کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار درمحل باغ ملی این شهر یکی از این حواشی تعجب آوری است که از یک نهاد علمی و دانشگاهی در شهر دیرینه های پایدار سر زده است.
 
کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی همواره بر لزوم ایجاد و استفاده از فضاهای سبز و محیط های آرامش بخش فرهنگی و هنری نظیر پارک ها و کتابخانه ها تأکید می کنند تا هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی و روانی جامعه تضمین شود. این بار اما مدیریت دانشگاه علوم پزشکی برآن است تا با تخریب چنین اماکنی نظیر کتابخانه پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار و نیز با ایجاد تأسیساتی همچون دستگاه زباله سوزبیمارستانی درمجاورت یکی از پارک های (باغ های) تاریخی دیارسربداران اندک فرصت های آرامش و امنیت و یادآوری خاطرات شیرین دوران کودکی ونوجوانی تعداد زیادی از مردم این شهر را از بین برده و یا حداقل تحت الشعاع ساخت و سازهای غیرمتعارف خود قرار دهد.
 
عده ای می گویند، مهمترین انگیزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از انجام چنین رفتارهایی در ارتباط با کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تخریب دیوار آن، فراهم آوردن مکان مناسب برای ایجاد فوری تاسیسات لازم جهت بیمارستان در حال احداث حشمتیه است تا این بیمارستان بتواند به سرعت و به هرشکل ممکن تا قبل از انتخابات مجلس در اسفند سال جاری افتتاح شود و کاربردهای انتخاباتی خاص خود را داشته باشد.
 
البته عده ای دیگر می گویند دانشگاه علوم پزشکی قصد تخریب کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار را ندارد و تخریب دیوار حائل آن نیز موقتی و فقط جهت خارج کردن خاک محوطه بیمارستان بوده تا بعدا مجدداً این دیوار بازسازی شود.
 
اما طبق آنچه در بین آگاهان و فعالان رسانه ای سبزوار مطرح است و در گزارش خبرگزاری ایسنا نیز آمده است، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بخشی از زمین کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از آن خود می داند و قبلا نیز برای تصاحب آن مدعی شده است.
 
اسرارنامه در ادامه گزارش خبرگزاری ایسنا را از این اقدام سئوال برانگیز دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمنتشر می کند:
 
 
لودری که به جان کتابخانه باغ ملی سبزوار افتاد
 
روز جمعه (24 مهرماه) یک لودر به جان دیوار حائل بین بیمارستان حشمتیه و باغ ملی در مجاورت کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار افتاد و آن را تخریب کرد.
 
معاون اداری مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: ظاهرا مدیران دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پیش‌تر نیز قصد چنین کاری را داشتند که موفق به این کار نشده بودند اما این‌بار با استفاده از تعطیلی روز جمعه نیت خود را عملی کردند.
 
فرهاد آقابیگی افزود: این در حالی است که این کتابخانه بیش از 40 سال قدمت دارد و کمپینی نیز برای جلوگیری از این تخریب شکل گرفته است.
 
او اظهار کرد: مرکز شماره دو کانون سبزوار از پیش از انقلاب در محل باغ ملی افتتاح شده و از مصوبات آن زمان این بوده که در هر پارکی یک مرکز کانون ایجاد شود. در آن زمان بیمارستانی در مجاورت این مرکز نبوده است و این زمین متعلق به شهرداری است. اما در سال‌های اخیر بیمارستانی را در پشت کانون ساخته‌اند و مسئولان این بیمارستان درصدد هستند تا با تخریب کتابخانه، زمین آن را در اختیار بگیرند.
 
معاون اداری مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی گفت: در آبان‌ماه سال گذشته دانشگاه ادعا کرد که بالکن کانون متعلق به دانشگاه علوم پزشکی است. در همان زمان ما به فرمانداری نامه زدیم و کار با مصالحه به اتمام رسید اما متاسفانه امسال بدون هیچ اطلاع‌رسانی در روزهای اخیر گاز کانون قطع شد. ما پیگیر شدیم و مجددا گاز برقرار شد. ظاهرا دانشگاه علوم پزشکی قصد دارد در پشت کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان ماشین زباله‌سوزی احداث کند. این‌جا یک پارک قدیمی و این بنا یک بنای تاریخی است و هیچ منطقی چنین چیزی را قبول نمی‌کند. دانشگاه ادعا دارد که زمین متعلق به آن‌هاست؛ در صورتی که این موضوع را مراجع قانونی باید مشخص کنند.
 
منبع: ایسنا
 
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

سلام متاسفانه متاسفانه متاسفانه باز هم يک خبر منفي ديگر از شهر فرهنگي و دانشگاهي سبزوار روي خروجي خبرگزاري هاي سراسري قرار گرفت. نمي دانيم چرا معمولا سبزوار با خبرهاي منفي در رسانه هاي ملي مطرح مي شود؟ فتامل
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما