در میزگرد ایسنا مطرح شد؛

چرا سبزوار مهد هندبال ایران است؟/ مجسمه اشتباه / الان باید بیشتر قدر باشگاه ثامن الحجج را بدانیم

خبرگزاری ایسنا امروز در گزارشی مفصل مسائل مبتلابه هندبال خراسان رضوی به ویژه در دو شهر سبزوار و مشهد را مورد بررسی قرار داده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه با مطالعه این گزارش کامل، 3 نکته بیش از بقیه جلب توجه می کند:
 
1- اگر چنان که کارشناسان و پیشکسوتان هندبال خراسان رضوی در این گزارش مطرح کرده اند، یکی از مشکلات هندبال خراسان رضوی درحال حاضر عملکرد ضعیف اداره کل ورزش و جوانان استان و عدم تشکیل هیأت قدرتمند هندبال استان در مشهد است و به عبارتی دیگر اگر مشهدی ها توانایی تشکیل هیأت هندبال استان را ندارند، چرا هیأت هندبال استان خراسان رضوی به جای مشهد در سبزوار که عنوان مهد هندبال ایران را نیز دارد، تشکیل نمی شود؟
 
سبزوار که در چند دهه گذشته در ورزش دوشادوش مشهد ، اصفهان، لرستان و ... حرکت کرده است و شایستگی خود را با کسب چندین دوره قهرمانی این ورزش درکشور نشان داده است، به خوبی این حق و پتانسیل را دارد که حداقل محل تشکیل و میزبان هیأت هندبال خراسان رضوی و تشکیلات اداری مربوط به آن باشد.
 
نمونه اینگونه امتیازات را برخی دیگر از شهرهای مشابه یا حتی کوچکتر از سبزوار توانسته اند در زمینه های ورزشی یا سایر زمینه از مراکز استان هایشان بگیرند. به طور مثال شاهرودی ها در استان سمنان از همان ابتدا چند اداره کل و سازمان و تشکیلاتی که طبیعتا باید در شهرهای مراکز استان واقع باشد را توانستند در شهر خود مستقر کنند تا تمرکز همه امکانات در مرکز استان نباشد و نتیجه این امر را امروز در توسعه مطلوب شهرستان شاهرود مشاهده می کنیم، بنابراین در استان خراسان رضوی نیز شهری مانند سبزوار از بسیاری جهات ظرفیت آن را دارد که اگر هنوز نتوانسته به صورت مرکز استان مستقلی در بیاید، حداقل میزبان برخی ادارات کل، یا تشکل ها و هیأت ها و ساختارهای استانی باشد و این مهم را اگر مدیران ارشد شهرستان مد نظر قرار دهند و خلاقیت و ابتکار عمل لازم را نیز داشته باشند می توانند از گرفتن امتیاز تشکیل هیأت هندبال خراسان رضوی در سبزوار آغاز کنند.
 
2- دومین مورد که از مطالعه این گزارش مفصل حاصل می شود، این است که با توجه به انتقاد مطرح شده در متن  گزارش ایسنا از ظاهر اشکال دار مجسمه هندبالیست سبزوار که تنها نماد حجمی این ورزش در شهری با عنوان مهد هندبال ایران است، مسئولان شهری و هنرمندان سبزوار باید بیش از پیش نسبت به ساخت المان های شهری دقت و توجه به خرج دهند. و این دقت هم باید در طرح و مدل، هم در ابتکاری و خلاقانه بودن، هم در جنس مصالح مورد استفاده، هم در حجم واندازه و هم در موقعیت مکانی نصب المان ها لحاظ شود. نمادهای شهری با کیفیت و زیبا فرصت های خوبی هستند تا توانمندی ها و ویژگی خاص شهرهای مختلف به گردشگران و میهمانان آن شهر بشناسانند و بعضاً خودشان زمینه ساز جذب گردشگران بیشتر می شوند. اسرارنامه قبلا ضمن انتشار یادداشتی مفصل به موضوع مهم المان های شهری اشاره کرده و به تحلیل و بررسی برخی المان های شهری دیار سربداران پرداخته است.برای مطالعه آن مطلب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
3- آخرین نکته ای که ازمطالعه این گزارش ایسنا حاصل می شود، این است که ظاهرا سبزوار باز در یک موقعیت تاسف بار دیگر از سوزاندن فرصت های طلایی خود قرار گرفته است. فرصت سوزی ای که ناشی از ندانستن قدر یک فرصت سرمایه گذاری خوب ورزشی در این شهر است. به طوری که همانطور که توسط برخی پیشکسوتان ورزش هندبال خراسان در میزگرد ورزشی ایسنا مطرح شده است، باشگاه ثامن الحجج در چند سال گذشته سرمایه گذاری های ورزشی خوبی در هندبال سبزوارکرد که منجر به کسب نتای درخشانی هم شد، اما ظاهرا مردم و مسئولان سبزوار قبل از آن که بتوانند بهترین استفاده زیرساختی را از این فرصت بکنند، باشگاه ثامن الحجج در حال فاصله گرفتن از ادامه سرمایه گذاری های ورزشی خود در تیم های هندبال سبزوار و مشهد است. البته همه حرف و حدیث هایی که پیرامون عملکرد موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج و شخص میرعلی هست، به جای خود اما هنر مدیریتی این است که از آنچه تهدید به نظر می رسد به نفع ایجاد فرصت های خوب استفاده شود. فرصت هایی که باشگاه ثامن الحجج با سرمایه گذاری های کلانی که حداقل در زمینه ورزش مشهد و سبزوار انجام داده است، نشان داده که آمادگی و ظرفیت ایجاد چنین فرصت هایی را دارد. حالا دیگر به هنر مدیریتی و کاردانی و درایت مسئولان ارشد شهرستان، تشکل های مردمی حامی توسعه سبزوار و ... بر می گردد که چه قدر بتوانند این فرصت ها را بالقوه را به فعل تبدیل کنند.
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل گزارش ایسنا را از وضعیت نگران کننده ورزش هندبال خراسان رضوی با تاکید بر دو شهر مشهد و سبزوار منتشر می کند:
 
در میزگرد ایسنا مطرح شد؛
هندبال خراسان‌رضوی در برزخ بی‌توجهی و بلاتکلیفی
 
مجسمه‌ای در میدان ورودی شهر سبزوار به عنوان مهد هندبال کشور نصب شده است که استیل شوت زدن این مجسمه اشتباه است، در واقع این بازیکن در حال افتادن است. کارشناسان هندبال استان خراسان رضوی می‌گویند این مجسمه و استیل آن شباهت بسیار زیادی به وضعیت این روزهای هندبال ما دارد، هندبال خراسان، مشهد و سبزوار در حال سقوط است...!
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، رشته هندبال، از جمله ورزش‎هایی است که در خراسان همیشه حرفی برای گفتن داشته‌ است، اما در کنار اینکه دو سال از بلاتکلیفی هیات هندبال استان می گذرد، کناره گیری باشگاه ثامن‎الحجج(ع) از تیم‌داری در لیگ برتر هندبال نشان داد که هندبال استان در برزخ قرار گرفته است. ورزشی با دستان خالی که امروز هیچ چیزی از خود ندارد. در میزگرد ایسنا با حضور کارشناسان این رشته سعی در واکاوی دلیل این ناکامی‌ها کردیم تا در ماه‌های آینده و برگزاری مجمع انتخاب رئیس این هیات شاهد اتفاقات خوب برای این رشته ورزشی با پتانسیل بالا، در استان باشیم و دیگر شاهد این نباشیم که با آمدن و رفتن حامیان مالی این ورزش هر بار به کما می‌رود.
 
"عبدالله کافی" یکی از پیشکسوتان مطرح این رشته ورزشی و دبیر سابق هیات در استان، "محسن فخار" بازیکن سابق تیم‌های ملی ایران در رده‌های سنی مختلف و مربی تیم‌های پایه و نیز "احسان خزاعی" از بازیکنان پیشین هندبال استان و فعال رسانه‌ای در رشته تخصصی هندبال در این میزگرد حضور داشتند.
 
پیشکسوت هندبال خراسان رضوی نداشتن ریاست و متولی در هیات هندبال خراسان رضوی و مشهد را دلیل ضعف روز به روز این ورزش در استان می داند.
 
عبدالله کافی با اشاره به وضعیت هندبال استان در گذشته، تصریح کرد: تا زمانی که هندبال کشور در وضعیت آماتوری و بعد نیمه حرفه‌ای بود، خراسان شرایط خوبی داشت، وجود بازیکنان سطح بالا و نیز افراد آگاه به عنوان مربی و داور باعث می‌شد که هندبال استان پیشرفت کند، در حقیقت همیشه قسمت آموزشگاه‌های استان در بحث هندبال با رشد همراه بود و همیشه با اصفهان، تبریز و لرستان شانه به شانه بودیم ولی خراسان همیشه مهد هندبال بود.
 
چرا سبزوار مهد هندبال شد؟
 
وی در این خصوص عنوان کرد: در گذشته و در مقطعی از زمان شهر سبزوار به دلیل استخدام تعداد زیادی از بازیکنان خوب هندبال در آموزش و پرورش و به خدمت در آوردن این بازیکنان در مدارس؛ که توانستند هندبال را با تدریس این ورزشکاران در مدارس گسترش دهند، باعث شد که هر کدام از این بازیکنان چندین مدرسه را زیر پوشش تدریس هندبال قرار دهند. حتی خاطرم هست که در یکی از خیابان‌ها بچه‌ها هندبال بازی می کردند که در ادامه استان خراسان زیر پوشش هندبال قرار گرفت و مهد هندبال شد.
 
دلیل افت هندبال به مرور زمان در استان چه بود؟
 
کارشناس هندبال در این خصوص افزود: به مرور زمان ورزش هندبال به باشگاه‌ها کشیده شد و از حالت قهرمانی خارج شد و به جای آن باشگاه‌ها وارد عرصه شدند، اینجا بود که وضعیت ما از حالت سابق بیرون آمد، در این هنگام نیاز به افرادی بود که حامی این ورزش شوند، اما متاسفانه در گذشته در استان خراسان مسائل حمایتی از سوی حامیان انجام نشد و ما نتوانستیم جایگاه‌مان را در هندبال پیدا کنیم.
 
وی ادامه داد: گاه کسانی پیدا می‌شدند که تحت نام‌های مختلف همانند ابومسلم وارد عرصه باشگاه‌داری در هندبال می‌شدند، اما متاسفانه بعد از گذشت مدتی از این عرصه خارج می‌شدند و به دلیل ناپایداری در این ورزش؛ هندبال استان وضعیت سابقش را از دست داد.
 
کافی همچنین گفت: اولین سال، برگزاری مسابقات هندبال به صورت مراکز استانی بود، همانند رقابت تیم‌های شیراز، اصفهان، مشهد، یزد و... ، در سال بعد تیم‌های شهرستان‌های هر استانی با هم به رقابت می‌پرداختند و در ادامه قهرمانان استان‌ها به صورت مسابقات کشوری با هم نبرد می‌کردند. بین شهرستان‌های استان خراسان در زمان گذشته شیروان تیم خوبی داشت که توانست قهرمان کشور شود که آن مسابقات روی زمین آسفالت سالن مهران انجام ‌شد.
 
وی در خصوص افت هندبال و نداشتن اسکلت محکم در این ورزش خاطرنشان کرد: هندبال دو بعد دارد، یک قسمت سامان‌دهی، زیرسازی و علاقه‌مندسازی هندبال، که این امر وظیفه هیات و اداره کل ورزش و جوانان استان است، بُعد دیگر، مسائل باشگاه‌هاست، که همیشه بر مسائل اقتصادی و تبلیغاتی فکر می‌کنند و به مسائل استانی و بومی‌گرایی توجهی ندارند و بیشتر به فکر قدرتمند شدن و معروف شدن هستند.
 
عملکرد هیات استان چگونه است؟
 
دبیر اسبق هیات هندبال خراسان رضوی در این خصوص عنوان کرد: وظیفه هیات هندبال استان فقط توجه به مرکز استان نیست، هیات استان باید به تمامی شهرستان‌ها و سایر مسائل هم توجه داشته باشد، به هر حال در زمان گذشته هیات‌های زیادی بودند که توانسته‌اند به صورت‌های مختلف چراغ هندبال را روشن نگه دارند، از بدو تشکیل فدراسیون هیات‌های زیادی تشکیل شده و افراد مختلفی در راس کار قرار گرفتند اما متاسفانه دو سالی می‌شود که هیات هندبال استان بسیار آشفته است و با سرپرستی که توجهی به هیات نداشت، اداره می‌شود، به نظر من فدراسیون هندبال و اداره تربیت بدنی نتوانسته‌اند وظیفه‌شان را به خوبی انجام بدهند.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: 12سال دبیر هیات استان بودم و در این مدت افراد توانمندی مانند فرزبد رییس سازمان دارایی در هیات حضور داشت که باعث شد کمی از لحاظ مالی هیات را اداره کنیم و به شهرستان‌ها کمک مالی می‌کردیم. ما در استان، 15 هیات فعال داشتیم که در حال حاضر بیشتر این هیات‌ها از بین رفته‌اند و در وضعیت خاموشی به سر می‌برند، در گذشته 12 تیم در مقاطع سنی مختلف نونهالان، نوجوانان و جوانان داشتیم که به صورت استانی با هم رقابت می‌کردند، اما متاسفانه اگر دقت کنیم این تیم‌ها از بین رفته‌اند و مسابقات به این صورت برگزار نمی شود، ما امسال حتی نتوانستیم سهمیه ای که فدراسیون برای مسابقات جام ریاست جمهوری برای استان تعیین کرد، پر کنیم، با توجه به این که این مسابقات در مشهد برگزار می‌شد و هزینه‌ای برای تیم‌های استانی ما نداشت. هندبال در حال حاضر در برزخ قرار گرفته که خوشبختانه با فعالیت‌هایی که مربیان عزیز ما با حمایت ثامن‌الحجج در بحث پایه انجام می‌دهند وضعیت بهتر و به سامان‌تری دارد، امیدوارم فردی بیاید و بتواند نیاز هندبال استان را برطرف کند که بتوانیم از این حالت برزخ خارج شویم. فردی که از توانایی اجتماعی یا سیاسی خوبی برخوردار باشد و حداقل هندبال را از این وضعیت آشفته به حالت عادی برگرداند.
 
دبیر اسبق هیات هندبال استان در خصوص باشگاه ثامن‌الحجج(ع) خراسان نیز گفت: موسسه ثامن‌الحجج زمانی وارد هندبال استان خراسان شد که این ورزش در مشهد و سبزوار زمین خورده بود، ثامن‌الحجج دست تیم سبزوار و مشهد را گرفت و توانست استان ما را از بحران نجات بدهد، اگر درحال حاضر می‌بینیم، موسسه ثامن‌الحجج از حمایت تیم‌های بزرگسالان استان در لیگ برتر کنار کشیده است الان باید بیشتر قدرش را بدانیم و ارزش کارش را درک کنیم. اگر در این دو سال هیاتی وجود داشت می‌توانست از فرصت به نفع هندبال استفاده کند متاسفانه نداشتن هیات فعال و حمایت نکردن اداره کل ورزش و جوانان باعث شد که موسسه از حمایت نمایندگان استان در لیگ دلسرد بشود.
 
وی افزود: در مسابقات جام نهاد ریاست جمهوری تیم ثامن‌الحجج(ع) سبزوار سوم شد این نشان می دهد که استان خراسان پتانسل بالایی در ورزش هندبال دارد، اگر هیات هندبال در این مدت فعال نبود و هندبال ما وضعیت خوبی داشت به دلیل حمایت موسسه ثامن بود، در این خصوص باید نگاه ویژه‌ای کنیم به دلیل اینکه موسسه زحمات زیادی کشید اما از سوی هیات و اداره کل حمایتی ندید، اگر بتوانیم از پایه فعالیت‌هایمان را شروع کنیم و این بازیکنان در آینده وارد تیم نماینده استان بشوند جای امیدواری است که می‌توانیم وضعیت خوبی در استان داشته باشیم.
 
آیا ثامن‌الحجج(ع) اشتباه کرد؟
 
کافی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های امروز موسسه ثامن‌الحجج(ع) در سنین پایه استان، می‌فهمیم این اسپانسر به دلیل پول از ورزش حرفه‌ای ما کنار نکشید، به نظر من بی مهری‌های زیادی از فدراسیون، اداره تربیت بدنی و هیات دید، ارگان‌های ورزشی ما همانند اداره کل، هیات و فدراسیون هیچ حمایتی از موسسه ثامن انجام ندادند و به نظر من تعاملی بین اداره کل ورزش و جوانان استان با باشگاه ثامن‌الحجج انجام نشد.
 
وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان به باشگاه ثامن ایراد گرفت، کسانی که باید از این فرصت استفاده می‌کردند مقصر هستند. باشگاه کارش را انجام داده ولی ورزش استان استفاده نکرده است. ثامن رغبت نشان داد ولی کسی به این موضوع توجهی نکرد و بیشتر برنامه‌ها روی کاغذ بود. ثامن حتی در این دو سال کار هیات را هم انجام می‌داده است حالا باید برگردیم ببینیم مشکلات ما کجا بوده است و ریشه آن چیست.
 
دبیر اسبق هیات هندبال استان خراسان رضوی گفت: یک بار میرعلی که در تمرینات تیم حضور داشت، تصمیم گرفت از هیات هم بازدید کند. اتاق هیات ما را که دید گفت این تشکیلات هندبال استان خراسان رضوی است؟ و از کوچکی و بضاعت کم هیات تعجب کرد. وقتی سالن پست را نیز بازدید کردیم، گفت سالنی بخرید و من پولش را می‌دهم تا برای هندبال ما بماند ولی کسی پیگیری نکرد؛ وی با چنین دیدی آمد ولی کسی استفاده نکرد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در مشهد تماشاگر هندبال نداریم. اگر بازیکنان بومی بیشتری در تیم‌ داشته باشیم وضعیت بهتر می شود، چون هر بازیکن بومی خانواده و دوستانی دارد که برای تماشای بازی ا‌ش به سالن خواهند آمد. امسال تعداد بازیکنان مشهدی در تیم ثامن مشهد بیشتر شده بود. نگذاریم در هندبال حرفه ای به عقب برگردیم. نباید حالا که ثامن نیست ایراد هم بگیریم و کارش را زیر سوال ببریم. ما چندین سال در بخش حرفه‌ای بهترین‌ها بوده‌ایم و حالا باید بابت آن سال ها سپاسگزار باشیم.
 
این پیشکسوت هندبال یادآور شد: وقتی ذوب آهن و سپاهان وارد هندبال شدند ورزش اصفهان از آن‌ها استفاده کرد. خواسته‌های مدیر ورزش اصفهان تحکم نبود بلکه تعامل بود. در مشهد تعامل انجام نشد زیرا مدیرکل سابق گفته بود پولی را که باشگاه می‌خواهد خرج کند، به ما بدهید که کاملا غیرمنطقی بود. ادارات تربیت بدنی ما وقتی در مضیقه مالی هستند باید از راه تعامل با حامی مالی آن اهداف را دنبال کنند.
 
کافی افزود: تیم های اصفهانی دو کار بلد شدند، یکی اینکه بازیکنان خوبی از مشهد و دیگر شهرها را به اصفهان بردند و حتی روی صندلی ذخیره نگاه می‌داشتند تا تیم مشهد را تضعیف کنند. ثامن هم در این مدت چنین کاری کرد. تا حدودی با هیات در ابتدای حضور ثامن تعامل داشتیم، ما حداقل اسکوربرد سالن کوثر را توانستیم از طریق باشگاه داشته باشیم. اگر ما مجموعه‌ای زیربنایی برای هندبال پایه داشتیم، مثلا میرعلی می‌دید که 200 بازیکن نوجوان در حال آموزش هستند بیشتر ترغیب می‌شد تا در این میان هزینه کند ولی چنین بستری وجود نداشت.
 
وی تاکید کرد: یک سال و نیم است که هیات مشهد به طور کل تعطیل است و وجود ندارد. اداره کل متولی ورزش باید تحرک ایجاد کند و پدری کند که متاسفانه انجام نشده است. زیرمجموعه فنی، دلسوز هندبال هستند و فقط برای کار کردن آمده اند. جلسه‌ای زیر 35 هزار تومان و هفته‌ای سه جلسه واقعا برای یک مربی کم است اما این مربی به خاطر علاقه‌اش می آید و از آن سو توقع حمایت دارد.
 
کافی گفت: ای کاش یک بار اداره کل ورزش و جوانان با نخبه‌های هندبال جمع شوند تا تصمیم گیری شود، ولی انگار با این ورزش بیگانه هستند. به رئیس فدراسیون گفتم کرمانی مقیم مشهد داریم که حدقل بیاید و دل بسوزاند برای هندبال استان.
 
کارشناس هندبال خراسان: باشگاه ثامن‌الحجج(ع) در هندبال مسیر را اشتباه رفت
 
کارشناس هندبال خراسان رضوی نیز گفت: باشگاه ثامن‌الحجج(ع) مسیر اشتباهی را طی کرد.
 
احسان خزاعی در خصوص وضعیت هندبال از گذشته تا به امروز افزود: طبیعتا در گذشته هندبال خراسان دوران خوبی را تجربه کرده و روزهای طلایی داشتیم. من جزو آخرین نسل هندبال خراسان بودم که هندبال را در آن سال‌ها پشت سر گذاشتم، در گذشته سالن اختصاصی هندبال در استان خراسان وجود نداشت و در زمین آسفالت مجموعه مهران تمرینات خود را دنبال می‌کردیم و با همه این سختی‌ها تمرین می‌کردیم و همیشه نزدیک به نیمی از دعوت شدگان به تیم ملی مشهدی و خراسانی بودند.
 
خزاعی ادامه داد: از زمانی که هندبال حرفه‌ای و باشگاهی شد از همان ابتدا اصفهانی‌ها بهتر وارد شدند و اتفاقا با بازیکنان خراسانی شروع کردند. اولین نماینده استان در لیگ تیم ابومسلم بود که توانسته بود با قهرمانی در مسابقات قهرمانی استان به مسابقات لیگ برتر صعود کنند که فکر می‌کنم در آن زمان تیم ابومسلم دوران خوبی را تجربه کرد. اما اصفهانی‌ها سرمایه گذاری کردند و جدی‌تر به قضیه نگاه کردند. در واقع همین کار باشگاه ثامن‌الحجج(ع) را انجام دادند یعنی بازیکن از شهرهای مختلف آوردند و تیمشان را چهره کردند.
 
وی ادامه داد: از ابتدا تیم‌های اصفهانی قهرمان می‌شدند به طوری که ذوب آهن 15 سال مداوم قهرمان بود و در سطح بسیار بالایی نسبت به سایر تیم‌ها قرار داشت. آن‌ها مسیری رفتند که ما نرفتیم، حالا یا بنای آن را نداشتند یا بلد نبودند. اصفهانی‌ها در کنار تیم باشگاهی روی تیم پایه هم کار کردند و در طول سال تیم پایه تمرین می‌کردند نه اینکه تنها نزدیک مسابقات به تمرین بپردازند. هر زمان در اردوی تیم ملی می‌رفتیم 90 درصد بازیکنان اصفهانی صحبت می‌کردند که هنوز هم همین طور است که حاصل مدارس هندبال است. در حالی که سال‌ها بازیکن خراسانی نداشتیم و از مشهد تنها مجتبی حیدرپوررا داریم که ربطی به باشگاه ثامن ندارد و حاصل فعالیت این باشگاه نیست.
 
این کارشناس هندبال تصریح کرد: ثامن‌الحجج مدعی است که در سبزوار نزدیک به 70 آکادمی و مدرسه هندبال داریم، در مشهد که اصلا نداریم. حدودا از سال 91 تا امروز که ثامن رفت، هیچ بازیکنی نداریم؛ یعنی بخواهیم الان تیم بدهیم اندازه یک تیم بازیکن نداریم، نه مشهدی و نه سبزواری. تیم جوانان سبزوار در تورنمنت کشور چهار بازیکن از مشهد می‌گیرد. چطور 70 آکادمی داشته‌اند که بازیکنی تربیت نشده است!
 
وی تاکید کرد: من منتقد سرسخت ثامن هستم ولی دشمن آن نیستم. می‌گویم بخش خصوصی یک روزی از ورزش می‌رود ولی فرض بر اینکه دلیلشان مهم نیست و تصمیم شخصی است. من می‌گویم عملکرد و نحوه برخورد با اسپانسر چیست و چرا آن‌ها اقدام به زیرسازی نکردند؟ دلیلش این است که سیستم ما غلط است. مدیران ما در ابتدای ورود اسپانسر هیجان زده می‌شوند و چون پول را اسپانسر آورده باید کاری به آن نداشته باشیم و تعهدی نگیریم. ثامن‌الحجج باشگاه‌داری نمی‌کند بلکه اسپانسر هستند و تنها از بعد تبلیغاتی استفاده می‌کنند و ثامن هم سودش را از این موضوع برد اما وقتی تیمی به این شکل می‌آید باید در سیستم تعریف کنیم. اداره کل به عنوان پدر ورزش باید به آن‌ها توجه کند. اینکه من به عنوان پدر، فرزندم را مدرسه بگذارم و دیگر سراغش را نگیرم که وضعیت فرزندم چطور است، آیا درس می‌دهند یا نه؛ درست نیست، حداقل از زنگی باید زد، حتی اگر مدرسه فرزندم خوب باشد.
 
خزاعی با اشاره به هیات هندبال نیز گفت: متاسفانه هیات‌های ورزشی اینطور نیست. سرپرستان هندبالی نیستند و اگر هم باشند فرقی نمی‌کند چون نمی‌دانند تا یک ماه دیگر هستتند یا نه و نمی‌توانند برنامه بریزند. اداره کل هم در خصوص مسیر اشتباه ثامن مقصر است، اداره کل نگفت اگر تصمیم گرفته اید 10 میلیارد تومان در هندبال و تیم خود خرج کنید، مشکلی نیست ولی موظف هستید500 میلیون تومان خرج تیم‌های پایه کنید و ما این موضوع را رصد می‌کنیم و خروجی آن را از اسپانسر بخواهیم. باید برای نظارت بر دو باشگاه ناظرانی تعریف شود. یا اینکه به طور مثال سالن کوثر را به باشگاه می‌دهیم ولی موظف هستیم یک میلیارد برای تجهیز سالن هزینه کنیم که اگر مانند امروز به هر دلیلی باشگاه ثامن کناره گیری کرد، چیزی از آن به جا مانده باشد و سالن تجهیز شده باشد و بتوانیم بگوییم حالا که این حامی رفته است، 20 بازیکن خوب تمرین‌کرده و یک سالن تجهیز شده داریم. ولی الان فقط از حضور 5 ساله ثامن‌الحجج در هندبال، ما 3 قهرمانی، 3 نایب قهرمانی و یک سومی برای مشهد داریم که کاپ‌های آن نیز حتی دست ما نبوده و در باشگاه قرار دارد.
 
این فعال رسانه‌ای در حوزه هندبال عنوان کرد: من بحثم شخصی با ثامن نیست بلکه مسیرمان اشتباه است، اگر اسپانسر بعدی آمد باید برنامه‌ای داشته باشیم. اداره کل خواسته‌هایی دارد که باید به باشگاه عنوان شود که ما بر فعالیت شما هم نظارت داریم هم کمک می‌کنیم. این توقع گزافی هست که باشگاه ورزشی سالنی بسازد ولی می‌تواند تجهیز کند سالنی را و تا زمانی که حامی مالی در آن رشته باشد در اختیار شما باشد ولی متاسفانه ما این موضوع را از هیچ از اسپانسری در هیچ رشته‌ای نمی‌خواهیم.
 
وی ادامه داد: باید سیستمی باشد تا بعدا افسوس نخوریم. دنبال جایگزینی اسپانسر بودیم ولی واقعا دستمان خالی بود. نه بازیکن و نه سالن و نه محل اسکان داریم و باید به اسپانسر بگوییم این مقدار هم خرج کنید معلوم نیست موفق هم شویم. به همین دلیل روش باید اصلاح شود. مشکل ما مجموعه ثامن الحجج نیست، همه تیم‌ها روزی آمده‌اند و بعد از مقطعی رفته‌اند.
 
کارشناس هندبال در خصوص برگزار مجمع انتخاب رییس هیات هندبال استان اظهار کرد: دوره قبل که انتخابات برگزار نشد بین باشگاه ثامن و اداره کل بر سر شخص مورد نظر اختلاف پیش آمد که این موضوع در دوره ریاست کوزه گری بود و وی به ثامن نزدیک بود و آنقدر به ثامن راه داده بود که نتوانست این موضوع را مدیریت کند. بعد از این موضوع، ثامن با فدراسیون به مشکل برخورد و موضوع پیچیده‌تر شد که در زمان نصیری کشمکش ادامه داشت تا اینکه در انتخابات مهدوی روی کار آمد. حالا بازی عوض شد و ثامن حضور ندارد و کسی که وارد هندبال استان می‌شود خیلی باید قوی باشد چون هیچ دارایی در هندبال نداریم.
 
وی تاکید کرد: ما بنا نداریم همدیگر را بزنیم و شخصی صحبت نمی‌کنیم. ثامن‌الحجج برغم اینکه خدمت کرد و افتخار آفرینی داشت ولی روشی اشتباه داشت. هندبال ما امروز هیچ چیزی از ثامن ندارد؛ با همه خرجی کردند هیچ خروجی نداشتند و بیشتر احساس می‌شود ظاهرسازی بوده است. همین الان در هر خانه‌ای در سبزوار را بزنیم به طور قطع از هر خانه یک پسر هندبالیست داریم، حالا بعد از چهارسال چرا کسی را نداریم و حتی یک خروجی 14 نفره برای تیم نمی‌توانیم داشته باشیم.
 
خزاعی در خصوص مشکلات اخیر باشگاه ثامن‌الحجج و کناره گیری از لیگ عنوان کرد: بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند که این تیم علاقه زیادی داشت در این فصل از مسابقات حضور داشته باشد ولی قطعا یک سری مسائلی بوده که حقیقت ماجرا را نمی‌دانیم و در اختیار ما نبوده است و تمصمیمی بوده است که خود باشگاه گرفته است. ورزش هندبال مانند رشته‌های بسکتبال و والیبال به هیچ وجه دیده نمی‌شوند، که همین موضوع باعث شده که کار کردن در این حوزه سخت شود.
 
وی اضافه کرد: با این حال و با توجه به تمامی مشکلات رشته هندبال نسبت به تمامی رشته‌های توپی که در استان در حال فعالیت هستند مقام‌های قابل قبول‌تری بدست آورده است وهیچ وقت نمی‌توان این مقام را با جایگاه چهارمی تیم ابومسلم در لیگ برتر فوتبال مقایسه کرد.
 
این بازیکن اسبق هندبال تصریح کرد: چند سالی است که در میدان ورودی سبزوار مجسمه‌ای به نام هندبال نصب شده است که استیل شوت زدن این مجسمه اشتباه است، در هندبال بازیکنی در چنین وضعیتی؛ یعنی اینکه در حال افتادن است. اینکه چرا در شهری هندبالی کسی به این موضوع ایراد نگرفته است جالب است. اما حقیقت این است که وضعیت ما در این سال‌ها خیلی شبیه این مجسمه است. گاهی هندبال ما سرپا شده اما دوباره سقوط کرده است. امیدوارم روزی هم این مجسمه اصلاح شود، هم وضعیت هندبال استان سروسامانی بگیرد.
 
وی گفت: ما توقع قهرمانی نداریم، اگر سیستم ورزش هندبال ما درست شود مطمئنا به قهرمانی نیز خواهیم رسید.
 
مربی هندبال خراسان:مدیریت سابق ورزش استان دلیل اصلی شکاف در هندبال است
 
مربی تیم هندبال ثامن‌الحجج(ع) مشهد نیز معتقد است‌ که اداره کل‌ ورزش‌ و جوانان به عنوان متولی وظیفه خود را به خوبی برای ورزش هندبال استان انجام نداده است.
 
محسن فخار عنوان کرد: هندبال استان خراسان معضلات فراوانی دارد و به همین دلیل نتوانسته در بیشتر مواقع نتیجه بگیرد، از سال 1366 تا 1386 بازیکن تیم ملی هندبال بودم در رده‌های سنی مختلف و از سال 1387 در کنار تیم ثامن‌الحجج(ع) مشهد به عنوان یک مربی خدمت می‌کنم، از گذشته مشکلات زیادی به دلیل برنامه ریزی‌های نامناسب‌ مدیران اداره تربیت بدنی و فدراسیون وجود داشته است، در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل و ضعف هندبال استان حمایت نکردن اداره تربیت‌بدنی از این ورزش است.
 
وی افزود: اداره تربیت بدنی استان مشکلات زیادی دارد، شکاف بین هندبالیست، ‌تماشاگر، مربی، بازیکن و باشگاه در زمان مدیریت دکتر هاشمی پیش آمد، ضعف هندبال استان از زمان مدیریت ایشان بود و در واقع متولی ورزش، کوه اشتباه بود. طی دو سال اخیر هیات هندبال ما کجاست؟ دو سال است که ثامن‎الحجج برای هندبال تصمیم گرفته و ریشه هندبال ما را ساخته است. تعامل چیزی بود که در زمان دکتر هاشمی وجود نداشت. اینکه دو تیم در حد بالای جدول لیگ برتر از یک اسپانسر باشند اشتباه است ولی ما هم این را می‌دانستیم ولی چه می‌کردیم زیرا اگر نبود، تیم مشهد را چه می‌کردیم.
 
بازیکن سابق تیم ملی هندبال تصریح کرد: سالن هیات هندبال همه نوع ورزش در آن انجام می‌شد الا هندبال. کسی خبر ندارد که چقدر بدبختی کشیدیم تا امسال سالن را پس گرفتیم، ما در مشهد با بضاعت کم تلاش‌مان را کردیم. در سبزوار پایه کار را چند سال پیش ریخته بودند و به همین دلیل شرایط تیمش با ما فرق می‌کرد اما امسال ما این شرایط را آماده کرده بودیم تا حضور موفقی داشته باشیم. ما شاهد بودیم در این مدت ثامن هیچ بحث مالی نداشت و حتی عنوان کرده بود هزینه مربی‌های پایه را می‌دهیم ولی اداره تربیت بدنی سالن را برای انجام تمرینات بدهد. متاسفانه ما سالن و مربی را مقطعی داشتیم. نمی‌توانیم بازیکن نوجوان را در شهر برای سالن بگردانیم به طوری که حتی برای رفت‌وآمد پولی در جیب بازیکنان می‌گذاشتیم.
 
وی اظهار کرد: فعالیت هیات در زمان گذشته با وجود آقای کافی و سایر مسئولین به خوبی اداره می‌شد، اما تقریبا دو سالی می‌شود که هیات هندبال استان در آشفتگی به سر می‌برد، ما در سال گذشته هیاتی نداشتیم به دلیل اینکه فعالیتی صورت نمی‌گرفت، تمامی زحمات اداره تربیت بدنی و هیات را موسسه ثامن‌الحجج با خدمت کردن به هندبال استان انجام می‌داد. به نظر من در حال حاضر ما در هندبال استان هیچ چیزی نداریم، به دلیل اینکه اداره تربیت بدنی و هیات هندبال استان هیچ گونه حمایتی در طی دوسال اخیر انجام نداده‌اند اما امسال با آمدن صبوریان اندکی از مشکلاتمان از لحاظ سالن حل شد، اما در گذشته اداره سالنی را در اختیار تیم لیگ برتری ثامن الحجج مشهد نمی‌گذاشت.
 
این کارشناس هندبال در خصوص این مشکلات افزود: بازیکنان جوان ما به دلیل نبود حمایت از استان به تیم‌های دیگری رفته‌اند، همچنین باید تکلیف هیات هندبال استان مشخص شود، تا زمانی که هیات رئیس نداشته باشد، اوضاع همین گونه خواهد بود. در این مدتی که موسسه ثامن اسپانسر بود اداره تربیت بدنی و هیات فقط به عملکرد موسسه نگاه می‌کردند و هیچ گونه‌ حمایت و فعالیتی از این حامی‌ صورت‌ نگرفت.
 
مربی تیم هندبال ثامن مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می‌بینیم که اصفهان در هندبال پیشرفت می‌کند و تیم خوبی دارد، به دلیل مدیریت خوب اداره کل تربیت بدنی اصفهان است، در راس ورزش اصفهان فرد قدرتمندی حضور دارد که در استان خراسان نیز ما نیاز به افرادی داریم که قدرتمند و قوی باشند و بتوانند تعامل خوبی با این ورزش داشته باشند.
 
فخار در ادامه تصریح کرد: امسال تمام فعالیت‌های ما خوب پیش می‌رفت که متاسفانه موسسه ثامن‌الحجج از تیم داری در لیگ برتر بزرگسالان کنار کشید، به هر حال ما با کمک موسسه امسال فعالیت‌های خوبی برای سنین جوان و پایه برنامه‌ریزی کردیم که امیدوارم به زودی مشکل اصلی ما که هیات هندبال و اداره تربیت بدنی است، حل شود.
 
وی در خصوص هندبال سبزوار نیز گفت: در خصوص تیم سبزوار و هندبال نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، به دلیل اینکه داخل مجموعه سبزواری‌ها نیستیم و خبری نداریم که چرا شهرستان سبزواری که 70 آکادمی هندبال دارد، 50 بازیکن خروجی تا به امسال نداشته است، این گونه مسائل را باید خود دوستان سبزواری توضیح بدهند.
 
فخار خاطرنشان کرد: به نظر من موسسه زحمات زیادی در هندبال استان ما کشیده است و دلیل کناره گیری آن، بی‌مهری دیدن از فدراسیون، اداره تربیت بدنی و هیات هندبال استان است، موسسه ثامن تمامی امکاناتی را که می‌خواستیم دراختیار ما گذاشت، اما‌ در اختیار نگذاشتن سالن اداره تربیت بدنی برای تمرینات، حمایت نکردن و نداشتن تعامل با باشگاه ثامن باعث شد موسسه کناره گیری کند.
 
وی ادامه داد: اگر ثامن‌الحجج نمی‌خواست هندبال استان را حمایت کند به طور کلی کنار می‌رفت، اما در حال حاضر با تشکیل تیم‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان در مشهد و سبزوار به کار خود ادامه می‌دهد و می‌گوید من هنوز هستم. اما کنار رفتن از لیگ بزرگسالان به دلیل بی مهری و حمایت نکردن فدراسیون، اداره تربیت بدنی وهیات است، بارها به اداره تربیت بدنی می‌گفتیم که اگر حمایت نکنند و تعامل نداشته باشد، هندبال استان زمین میخورد اما گوش شنوایی وجود نداشت و ما در حال حاضر نائب قهرمان کشور و نماینده‌ ‌آسیا را به همین راحتی از دست دادیم.
 
فخار با بیان اینکه امسال برنامه ریزی خوبی برای شرکت در لیگ برترانجام داده بودیم گفت: با توجه به زحماتی که طی سال پیش برای کسب سالن اختصاصی برای تمرینات تیم ثامن مشهد در بخش آقایان و بانوان در سالن‌ شهید بهشتی و سالن کوثر انجام دادیم و توانستیم تایم‌های خوبی برای تمرین بگیریم، اما متاسفانه در حالی که شرایط خوب‌ پیش می‌رفت، موسسه ثامن از تیم‌داری کنارکشید و ما در نهایت جز تعدادی از نوجوانان و جوانانی که در استان مشغول تمرین هندبال هستند، چیزی دیگری نداریم.
 
این مربی هندبال ادامه داد: با وجود این همه مشکل، بازیکنان ما با چه انگیزه‌ای به هندبال استان اعتماد کنند، زمانی‌که هیات‌ ما در‌ خاموشی به سر می‌برد و حمایتی از بازیکنان بومی صورت نمی‌گیرد، نمی توان به هدفی که مد نظر داریم برسیم. امیدوارم روزی تلاش همه کسانی که دلسوزانه برای هندبال زحمت می‌کشند به نتیجه برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

با حمایت باشگاه ثامن الحجج تیم های باستانی کار سبزوار در رقابت های کشوری حضور جدی دارند

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما