محرم امسال را در همراهی با طبیعت، سبزتر برپا کنیم

شهنازدیواندری / مجله اینترنتی اسرارنامه:

روز شمار محرم شروع شده و همه در بحبوحه ی تدارکات لازمه، برای برپایی عزاداری، به شکل ها و آداب و رسوم متفاوت هستند.

 در این شلوغی و شور و اشتیاق فرا رسیدن محرم، بازار خرید و فروش ظروف یکبار مصرف و یا همان قاتلان خاموش جانداران، طبیعت  و محیط زیست داغ داغ است!

اما حرف و توصیه ی ما و تمام کسانی که طبیعت دوست و حافظ طبیعت هستند، چیز دیگری ست. با هم  فلاش بَک می زنیم به سالها قبل و کمی به یادآوری و مرور خاطرات می پردازیم، که امیدواریم نتیجه گیری آن برای خوانندگان این مطلب و حافظان محیط زیست، تصمیم جدیدی را به ارمغان بیاورد.

همه ی ما کاسه های گل قرمز چینی را به یاد داریم که مادران و مادر بزرگ های ما در آن، نذری پخش می کردند. و یا سفره های بزرگی که در منازل و سرتا سر هیئت ها پهن می گردید ویا اصلاً استکان های چایی که مدام شسته می شد و مردم معتقد بودند، شستن ظروف  مراسم امام حسین ثواب دارد.

انگار زیبا تر و با سادگی و لذت بیشتر و بدون آسیب به چیزی یا جایی و جانداری به برگزاری مراسمات اعتقادی مان می پرداختیم.

 اما حالا همه چیز فوری شده و همه برای راحتی کار، به ظروف یک بار مصرف پناه آورده اند. لیوان ها، ظروف غذا، سفره ها و تقریبا همه چیز پلاستیکی و بدتر از همه یک بار مصرف شده است. ایستگاه های صلواتی بر پا شده، در نقاط مختلف شهر،  بین راه ها و روستاها و پذیرایی با لیوان های یک بار مصرف و نوشیدن محتویاتش و پرتاب آن به بیرون و یا در بهترین حالت ممکن اگر شخص باحیاتر باشد، آرام و یواشکی لیوان را از دستش به داخل جوی آب منتقل می کند، نفس راحتی می کشد و در ذهنش می گوید"آخیش راحت شدم دست و پا گیر بود تو دستم!"

 این داستان همیشگی ست، که سالها با آن رو به رو هستیم و باعث معضل و تخریب و آسیب محیط زیستی زیادی به جانداران و محیط زیست می شود. غافل از اینکه این لیوان های رها شده چه طور در دامان باد سفر کرده و همه جا پخش می شوند و با باقی ماندن در طبیعت چه آسیب هایی را به جانداران، زمین و خاک و حتی خود ما، می رسانند.

 ظروف و سفره های انبار شده ی یکبارمصرف حاصل ازشامِ هیئت ها و نذری های شبانه، هم داستان دیگری ست که حجم زباله ها را افزایش داده و باعث شده کار رفتگران چند برابر و آسیب های محیط زیستی چندین برابر شود.

شاید بهانه بهداشتی بودن و یا ازدیاد جمعیت و یا نبود ظرف کافی بهانه های به ظاهر معقولی باشد که هر کس برای توجیه مصرف این ظروف می آورد. اما واقعیت این است که ما هنوز هم می توانیم بدون آسیب به طبیعت و به شکل قدیمی در استفاده از ظروف، در این ایام به پذیرایی از مهمانان مجالس سوگواری سید و سالار شهیدان بپردازیم.

هنوز هم مکان هایی برای کرایه ظروف در مقدار بسیار زیاد، در شهرها وجود دارد. همچنین خرید ویا هدیه ی ظروف برای مراسم این چنینی، باعث می شود که ما وظیفه و مسئولیت همگانی حفظ محیط زیست را به درستی به جا بیاوریم. ناگفته نماند که می توان طعم نذری ها را بدون ته مزه ی حضور طعم پلاستیک در غذاها و نذری هایمان بهتر بفهمیم.

اما روی دیگر حرف ما با ریاست سازمان پسماند است که این روزها و شبها باید قوی تر از قبل ظاهر شوند. جناب آقای فصیحی( مدیریت سازمان پسماند) امیدواریم امسال، فکری به حال تعبیه ی سطل های زباله بیشتری در سطح شهر و به خصوص ایستگاه های صلواتی کرده باشید و مانند سال گذشته تنها به زدن بنر ختم نشود. اگر هم سطلی بود بسیار محدود و با بی برنامه گی جاسازی شده بود.

اما در پایان یادآور می شوم"بیایید محرم امسال را با طبیعت شریک شویم و مسئولیت حفاظت از طبیعت را هیچ گاه و در هیچ ماهی از یاد نبریم." چرا که ثواب واقعی اینچنین بدست خواهد آمد.

 

برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم شهناز دیواندری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

یک دلنوشته محرم به قلم زهرا شاهی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما