زیبا باغانی جزئیات طرح کتابخوان سبزوار را تشریح کرد

رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار جزئیات برگزاری اولین جلسه کتابخوان این شهر را تشریح کرد.
 
زیبا باغانی روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مجله اسرارنامه گفت: کتابخوان عنوان نشست هایی است که به منظور اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده برگزار می شود و تاریخ برگزاری اولین نشست آن در سبزوار 25 آبان سال جاری همزمان با هفته کتاب خواهد بود.
 
وی درباره نحوه برگزاری این برنامه فرهنگی گفت: مکان اولین جلسه کتابخوان سبزوار در تالار مجتمع فرهنگی هنری ابوالفضل بیهقی (میدان نقابشک) خواهد بود و در این جلسه که به مدت 90 دقیقه به طول می انجامد، فقط به معرفی کتاب پرداخته خواهد شد و 10 شرکت کننده می توانند هر کدام درزمانی بین 5 تا 10 دقیقه به معرفی کتاب مورد علاقه خود و خواندن خلاصه یا بخش های منتخبی از آن کتاب برای جمع حاضر بپردازند.
 
باغانی افزود: شرکت در این طرح برای عموم علاقه مندان آزاد است و در صورتی که استقبال مناسبی به عمل آید، در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: در برخی شهرستان های دیگر که تا کنون طرح کتابخوان را اجرا کرده اند، این طرح مورد استقبال مقامات رسمی اداری، اساتید دانشگاه و چهره های علمی، خبرنگاران و اصحاب رسانه، هنرمندان، بانوان و سایر اقشار و فرهیختگان قرار گرفته است.
 
باغانی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر طبق برنامه ریزی های انجام شده دو جلسه کتابخوان یکی در هفته کتاب (آبان 94) و دیگری در دهه فجر(بهمن 94) با حالت عمومی در سبزوار برگزار خواهد شد به طوری که شرکت کنندگان هیچ محدودیتی برای معرفی کتاب هایی با موضوع خاص نخواهند داشت، اما اگر استقبال مناسبی ازاین جلسات صورت بگیرد، در آینده احتمالا جلسات به صورت اختصاصی با محوریت یک موضوع خاص برگزار خواهد شد.
 
این مسئول همچنین گفت: تا کنون شرکت کنندگان طرح کتابخوان در سبزوار بیشتر کتاب هایی باموضوع ادبی و مذهبی را انتخاب کرده اند، اما تا 10 آبان که فرصت ثبت نام در این طرح وجود دارد ممکن است کتاب هایی با موضوعات جدید دیگر به این مجموعه افزوده شود.
 
باغانی سپس افزود: هرچند شرکت در طرح کتابخوان از ارزش معنوی بسیار بالایی برخوردار است، اما علاوه بر آن به شرکت کنندگان این طرح تندیس و هدیه نقدی مختصری نیز اهداء خواهد شد.
 
رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: برگزاری موفقیت آمیز طرح هایی نظیر کتابخوان در هر شهرستانی یکی از ملاک هایی است که می تواند تاثیر مثبتی برای انتخاب آن شهرستان به عنوان پایتخت کتاب ایران داشته باشد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع انتخاب سبزوار به عنوان پایتخت کتاب ایران در ماه های اخیر به یکی از دغدغه هایی تبدیل شده است که رسانه های شهرستان زیاد به آن پرداخته اند، امیدواریم با استقبال مناسب مردم ، مسئولان، دانشگاهیون، خبرنگاران و سایر اقشار شهرستان در طرح کتابخوان ... امتیاز های لازم برای انتخاب سبزوار به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال جاری یا سال های آینده فراهم آید.
 
گفتنی است، خبرنگار اسرارنامه در همین گفتگو پیرامون برنامه های اداره کتابخانه های عمومی سبزوار برای انتخاب این شهرستان به عنوان پایتخت کتاب ایران نیز جویا شده است که توضیحات زیبا باغانی در این زمینه در روزهای آینده منتشر خواهد شد.
 
گفتنی است علاقه مندان برای شرکت در طرح کتابخوان سبزوار هم اکنون می توانند با مراجعه به پیوند زیر در این طرح ثبت نام کنند:
 
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

به نظرم اين طرح ها خوبه اما موقتي و مقطعي است. برگزاري اين طرح ها از کارهاي روزمره اداره کتابخانه هاست و نبايد همه انرژي شان را براي آنها بگذارند. خانم باغاني و اداره کتابخانه ها بايد انرژي شان و همت اصلي شان را براي زيرساخت هاي کتابخانه ها بگذارند. الان ساخت کتابخانه مرکزي مهم ترين اولويت و نياز شهرستان است. اداره کتابخانه ها بايد با همه توان ساخت کتابخانه مرکزي را جدي پيگيري کند و از همه ظرفيت ها و توانها براي ساخت آن استفاده کند. چون کتابخانه مرکزي است که ماندگار است براي هميشه. سبزوار شهر دانشگاهي است و 30 هزار دانشجو دارد که در آينده بيشتر هم خواهد شد بنابراين کتابخانه مرکزي از واجبات است. ان شا الله همه نهادها از جمله فرمانداري، شهرداري،‌ ارشاد و ديگران کمک کنند تا اين کتابخانه ساخته شود.

- اين طرح از تابستان شروع شده است و اداره کتابخانه هاي سبزوار کمي دير اقدام کردند. شهرهاي ديگر تا حالا دو يا سه نشست برگزار کردند. دست کم دو يا سه جلسه تابستان مي توانستند برگزار کنند. پس بايد بجنبند تا برسند. - اطلاع رساني و تبليغات طرح ضعيف است اگر تبليغات و رايزني هاي خوبي صورت گيرد به نظرم استقبال هم خواهد شد. اين حرف خانم باغاني دقيق نيست که در شهرستان استقبال نمي شود، آنها علتش را بايد در خودشان جستجو کنند. اگر رايزني ها صورت گيرد قطعا استقبال مي شود. - فاصله نشست ها هم خيلي طولاني است آبان تا دهه فجر. به نظرم حتي جا دارد ماهي يک نشست برگزار شود. براي وارد کردن ديگران در اين گود هم مي شود نشست ها را در مکان هاي مختلف برگزار کرد و با آنها رايزني کرد که حضور و مشارکت کنند. مثلا مي شود در هر دانشگاه سبزوار يک نشست برگزار شود. مثلا اگر در دانشگاه حکيم يا آزاد برگزار شود از چند هزار دانشجو و استاد ده پانزده نفر پيدا نمي شوند شرکت کنند قطعا هستند اما بايد جذب کرد. يا در مناطق و مراکز فرهنگي ديگر. با استادان هم رايزني کنند که مشارکت کنند. - هر چند مسئولان خودشان بايد شرکت کنند اما مي شود با رايزني و هماهنگي آنها را هم در مباحث کتاب و کتابخواني از جمله اين طرح جذب کرد. - به نظرم مسئولان اداره کتابخانه ها يا ارشاد بايد کمي تحرک و چالاکي بيشتر از خودشان نشان دهند. حالا که آنها مخاطبان به طرف آنها نمي آيند آنها به سراغ شان بروند نبايد بنشينند و منتظر آنها باشند. چه اشکالي دارد؟ چند بار که رفتند ديگر آنها مشتري شان خواهند شد. هنر کتابدار همين است که جذب کند.

كتابدار

تعداد نشست هاي هر شهرستان رو نهاد كتابخانه هاي كل كشور تعيين كرده. نيشابور سه سهميه داره كه دوتا برگزار كرده و فقط يكي باقي مانده. سبزوار نيز سه سهميه داره كه دو تا در سبزوار و يكي هم در بخش روداب برگزار ميشه. لطفا قبل از ارائه نظر اطلاعات خودتون رو تكميل كنيد. ضمنا در مصاحبه اعلام نشده كه استقبال كم بوده (قابل توجه جناب اسرارنامه) با سپاس
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما