به بهانه اجرای کنسرت موسیقی کودک داروگ در سبزوار / به احترام کودکانمان

 اجرای کنسرت موسیقی کودک داروگ در سبزوار که به مناسبت 16 مهر روز جهانی کودک به مدت چند شب برگزار شد، بدون شک یکی از مهمترین اتفاقات هنری سبزوار در سال جاری بود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، کنسرت اخیر گروه داروگ از ابعاد مختلفی مورد توجه و قابل بررسی است به طوری که هرچند مهمترین جنبه این کار، کودکانه بودن آن بود اما توانست زمینه ای برای طرح برخی موضوعات تخصصی حوزه هنر فراهم آورد و بسیاری از صاحب نظران این عرصه را تا چند روز به ابراز نظر و استقبال از این کار جدید وابدارد.

نمونه ای از این استقبال ها را می توان در یادداشتی به قلم علی صادقی منش دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری مشاهده کرد که با پیش کشیدن مبحث «پرفورمنس» در بررسی کنسرت موسیقی کودک داروگ، نقد و نظرات تخصصی بسیاری را از سوی مخاطبان آن مطلب به همراه آورده است:

گذار از کنسرتی ساده به یک «پرفورمنس آرت» فاخر

شهناز دیواندری یکی ازفعالان هنری و رسانه ای سبزوار نیز در همین روزها طی یادداشت دیگری از زاویه نگاه شخصی خود طی یادداشتی کوتاه به استقبال از این رویدادهنری رفت.

ترانه کوکی گروه داروگ

میلاد چشمی از دیگر جوانان تحصیل کرده و اهل قلم دیار سربداران نیز در یادداشتی دیگر کنسرت موسیقی کودک گروه داروگ را مورد بررسی قرار داده است.

همه این استقبال ها و یادداشت های متعدد نشان از آن دارد که هرچند جدیدترین تلاش گروه داروگ که در قالب اولین کنسرت موسیقی کودک سبزوار تجلی یافت، مانند هر اثر هنری دیگری خالی از برخی انتقادات نبوده است، اما آنقدر جنبه های ابتکاری و جالب توجهی داشت که می توان بی تردید آن را امتیاز مثبت دیگری در کارنامه عملکرد گروه داروگ به حساب آورد تا خستگی دو سال تمرین پیاپی آن هم باهنرمندانی در گروه سنی کودکان 5 تا 11 ساله را از تن حمیدرضا سیدنیا سرپرست این گروه و هنرمند شاخص موسیقی غرب خراسان رضوی به در آورد.

اسرارنامه در ادامه یادداشت میلاد چشمی در استقبال از کنسرت موسیقی کودکان داروگ را منتشر می کند:

به احترام کودکانمان …

به مناسبت کنسرت گروه موسیقی داروگ
 میلاد چشمی
درست یک سال پیش بود که آموزشگاه موسیقی داروگ با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرانجام فعالیت رسمی خود را در سبزوار آغاز کرد. با وقوع این رخداد همۀ دلمشغولان راستین جامعۀ موسیقی سبزوار می دانستند که جریان فعالیت های موسیقایی در سبزوار از این پس پا به دورۀ حرفه ای تر و پویاتری گذاشته است. با توجه به پیش زمینه های استواری که برای ادارۀ این مرکز از مدت ها پیشتر فراهم شده بود، دیری نگذشت که این جریان نوپا به رهبری خردمندانۀ حمیدرضا سیدنیا شروع به بازدهی کرد. تنوع آموزشی آموزشگاه داروگ خیلی زود به فعالیت های هنری گروه داروگ نیز سرایت کرد و باعث شد که این گروه زمینۀ فعالیت های اجرایی روی صحنۀ خود را گسترش داده و از این طریق دستاوردهای آموزشی آموزشگاه داروگ را نیز به پیشگاه مردم خوب سبزوار ارائه کند.
 
گروه داروگ که در بهار ۱۳۹۳ کنسرت کوبه ای “رستم و سهراب” را به شکلی جدید و متفاوت، به سرپرستی حمیدرضا سیدنیا به روی صحنه برده بود، در نخستین بزنگاه پس از تأسیس آموزشگاه موسیقی داروگ، در قالب گروه سه تارنوازان به سرپرستی میلاد سیدنیا ـ مدرس سه تار آموزشگاه داروگ ـ به همراهی چند تن از هنرجویان باتجربه تر که فعالیت خود را در همین آموزشگاه آغاز کرده بودند، به روی صحنه رفت. بزنگاه بعدی اما در تابستان گذشته بود که این گروه در سوگ استاد منصور نریمان، اثری از ساخته های سعید سیدنیا ـ نوازندۀ عود و شاگرد استاد نریمان ـ را با حضور خود او و به همراهی آواز علی اصغر رسولیان و تنبک امین بهمن صفار با موفقیت به روی صحنه برد.
 
اما از دیگر زمینه هایی که با تأسیس آموزشگاه موسیقی داروگ شکل حرفه ای تر و نظام مندتری به خود گرفت، آموزش موسیقی به کودکان بود. این رشته که از چندی پیشتر با دوراندیشی بعضی از دست اندرکاران آموزش به کودکان در سطح شهر سبزوار و در پاسخ گویی به نیازهای آموزشی روز جامعه، اندک اندک جایگاه خود را در میان خانواده های شهر پیدا می کرد، اینک سمت و سوی جدی تر و قابل ملاحظه تری برای خود پیدا می کرد. موج اعتماد خانواده های علاقه مند شهر به آموزشگاه داروگ و ورود گروه گروه کودکان بااستعداد به این مرکز زمینه را برای یک فعالیت گروهی منسجم فراهم کرد. و اینک حاصل تلاش های طولانی مدت آموزشگاه داروگ در این عرصه به روی صحنۀ تالار کاشفی سبزوار می رود. نفس وقوع چنین رخدادهایی که بیانگر اعتنای جدی جامعه و دست اندرکاران عرصۀ هنر به جایگاه آموزش موسیقی به اقشار سنی مختلف است، از چنان ارزش بالایی برخوردار است که خرده گیری های جزئی در این عرصه را عملاً از محل اعتبار ساقط می کند.
 
در تمام این شب ها صحنه های زیبای توجه و شوق بچه ها  روی صحنۀ تالار کاشفی برای نشان دادن حاصل آموخته های این چندوقته، حضور مجدانۀ پدر و مادرها در صفوف اول تماشاچیان برای پیگیری و حمایت از فعالیت هنری کودکانشان، و پشت سر آنها مردم علاقه مند که با تشویق های پی در پی خود، خصوصاً وقت هایی که بچه ها در اثر فراموشی یا بی توجهی های گاه گاه هنگام نواختن ساز خود دچار اشتباه می شدند، همه نشانه هایی استوار بود که می گفت تغییرات بزرگی در عرصۀ فرهنگ نوین هنر و هنرمداری در سطح شهر عزیزمان رخ داده و از این پس نیز با شتاب بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
 
موسیقی علیرغم عنوان فنی و درشتی که دارد، جنبه های استعدادی و ذوقی زودیابی دارد که به خصوص در دوران کودکی قابل کشف، پرورش و باروری است. ذهن کودکان از انعطاف پذیری و آمادگی بالقوۀ بالایی برخوردار است که آموخته های پیگیرانه و موردعلاقه را کالنقش فی الحجر بر خود ثبت می زند و حفظ می کند؛ درست مانند گِل خیس خوردۀ سفالینه ای که مشتاق نقش گری دستان هنرمند است. و در این میان موسیقی نسبت به بسیاری از دیگر هنرها همنشینی فطری تری با ذهن انسان دارد. از این بابت است که آموزش موسیقی به کودکان اهمیتی مضاعف پیدا می کند.
 
منحصر کردن امر تحصیل و آموزش کودکان در قامت عنوان درشت و چه بسا زمخت نهاد “مدرسه” که در سرزمین ما متأسفانه هنوز شیوه های آموزش چندگانه و موازی را خوب به خود راه نداده است، جلوی پرورش بسیاری از استعدادهای فطری کودکان را می گیرد؛ استعدادهایی که پرورش آنها بعدها در عرصه های علمی نیز به کمک بچه ها می آید و نقش تکمیلی گران باری را بازی می کند. از این رو ست که در افقی کلان، مراکزی چون آموزشگاه موسیقی داروگ با گسترش دادن معنای امر “تحصیل” در جامعه، نقشی فراتر از رسالت هنری و حرفه ای خود ایفا می کنند.
 
آموزشگاه موسیقی داروگ در کنسرت گروه کودکش از ابتدای امر آگاهانه چشم بر تمامی عواید مادی آن بسته بود و تمام توان و تمرکز خود را بر حصول اهداف معنوی این برنامه معطوف کرد؛ اهدافی که می توان آن را در چند سرفصل بنیادین خلاصه کرد:
 
۱ـ اشاعۀ فرهنگ آموزش موسیقی به کودکان و جدی گرفتن این قشر در این عرصه
۲ـ ارائۀ دستاوردهای آموزشی و فرهنگی آموزشگاه داروگ
۳ـ تکمیل فرآیندهای آموزشیِ کودکان آموزشگاه از طریق تجربۀ اجرا در صحنه و رویارو با جمعیت انبوه مخاطبان، و نیز از طریق تجربۀ رقابت و همکاری توأمان در تمرین های گروهی و اجرای صحنه.
۴ـ پاسداشت روز جهانی کودک (۱۶ مهرماه)
 
گروه داروگ این افتخار را داشته است که در تمام شب های اجرا میزبان کودکان بسیاری از مؤسسات خیریۀ سبزوار باشد؛ میهمانانی که بی گمان خود صاحبان اصلی این گونه برنامه هایند و اگر این هدف متعالی را که فعالیت های این چنینی باید به گسترش سطح نشاط اجتماعی بیانجامد، از نظر دور نداریم، به این نتیجه می رسیم که این گروه ها  در صف نخست مخاطبان این گونه برنامه ها قرار می گیرند. این باوری است که داروگ در طول سالیان فعالیتش همواره آن را پیش چشم داشته است.
 
برای آموزشگاه و گروه موسیقی داروگ مطمئنا هیچ دستاوردی نمی تواند از این بزرگتر باشد که نگاه جامعه را نسبت به پدیده های فرهنگی بی سابقه ای مثل کنسرت گروه کودک تغییر داده و آن را تبدیل به یک ساختار فرهنگی جاافتاده  در دل جامعه کند؛ دستاوردی که با حمایت های همه جانبۀ مردم بزرگوار سبزوار در آینده بیش از این نیز به بار خواهد نشست.
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم میلاد چشمی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

مبینا صفاتی

درود بر شما استاد سید نیا گروه داروگ واقعا گروه خوبی است و باعث افتخار شهر سبزوار و کشور است دست مریزاد باید گفت موفق باشید

داودی

واقعا خسته نباشید،بسیار زیبا و دلنشین بود و کاری بسیار دشوار به امید پبشرفت های روز افزون موفق و موید باشید...

Sahar

شروع بزرگ و زیبایی برای بچه های دیارمون بود , موفق باشید و برقرار

zahra

درود بر اقای سیدنیا. و تمامی هنرمندانی که با دلسوزی و خون دل بسیار برای برگزاری این کنسرت ها زحمت می کشند و سپاس از همه هنرمندان کوچک

اعظم

از جناب سیدنیا به خاطر تمام دغدغه های فرهنگی که برای شهرمون دارن سپاسگزارم،خسته نباشید ...

امیر خسروانی

در مشهد و تهران گروه های موسیقی زیادی دیدم ولی هیچکدوم منو انقدر برانگیخته نکرد، موسیقی ِکودک اونم تو شهر سبزوار، نوازنده کودک که ویلون رو مثلِ یاحقی دستش گرفته بود، نوازنده تنبک مثلِ فرهنگفر، نوازنده دف منو یادِ استادِ دفِ خودم انداخت، رضاسیدنیا، انگار نه انگار دف یه سازِ مردونس، قدرتِ دست میخواد، نوازنده سنتور که یه پا پایور بود، جدیتو تو چهره ی تک تکشون میشد دید، اینو از همه چیر بیشتر پسندیدم، یه گروه موسیقیِ کودک با جدیتِ تمام تمرین میکردن، خیلی دوس داشتم اجرارو باسم، حسرتش همیشه باهامه که نتونستم برم سبزوار، دست مریزاد به همه بچه ها و در رأس به استادِ مهربانِ خودم

سبزواری

همیشه داروگ در کنسرت اولین های موسیقی در سبزوار پیشقدم بوده مثل : کنسرت دف نوازن. کنسرت گروه كوبه اي ها. کنسرت کودک. کنسرت شاهنامه خوانی. و کنسرت بانوان که اوایل سال جاری برگزار میشه. خسته نباشید داروگیان. از شما هم سپاسگزارم آقای چشمی. قلمت واقعا زیباس

آرزو الداغی

من با شما کاملا موافقم و به آقای سید نیا و گروه داروگ خسته نباشید میگم و آرزو می کنم که برنامه های این چنین در شهرستان تداوم داشته باشد

شاهرخ

آقای چشمی دست مریزاد. گروه داروگ آفرین و سپاس
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما