حکیم سبزواری و حافظ شیرازی، حلقه وصل شاعرانه سبزوار و شیراز
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه شاید بتوان شیراز را به اعتبار شمار زیادی از شاعران شیرین سخن و برجسته ای که نظیر حافظ و سعدی از آن برخاسته اند در کنار طوس زادگاه فرودسی و سمرقند زادگاه رودکی به عنوان یکی از پایتخت های شعر ایران محسوب کرد، اما از طرف دیگر سبزوار را به واسطه نویسندگان برجسته ای نظیر ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن بیهقی، ملاحسین واعظ کاشفی، دکتر شریعتی، استاد محمود دولت آبادی و ... پایتخت نثر فارسی می دانند و بدین ترتیب هر یک از دوشهر شیراز و سبزوار نقش غیرقابل انکاری در تاریخ ادبیات ایران دارند.
با این حال هستند بزرگان دیگری که حلقه وصل مطمئن و محکمی بین ادبیت شاعرانه شیراز با ادبیت منثور سبزوار برقرار می کنند. البته اگر از جایگاه سترگ تاریخ بیهقی از سبزوار (قرن پنجم) و گلستان سعدی از شیراز (قرن هفتم) که هر دو با فاصله دو قرن به عنوان دو مورد از امهات نثر فارسی محسوب می شوند بگذریم، بین دیوان اشعار حکیم سبزواری در قرن سیزدهم هجری با دیوان غزلیات حافظ شیرازی در قرن هشتم هجری نیز پیوندی برقرار است که این پیوند با ارادت خالصانه و مریدانه حکیم سبزواری نسبت به حضرت لسان الغیب مستحکم و مزین شده است.
اسرارنامه در ادامه با یادآوری این نکته به مسئولان فرهنگی دیار سربداران که وجود شباهت هایی نظیر آنچه در بالا گفته شد و قرابت هایی که بین بزرگان شیراز و سبزوار مشاهده می شود، بهترین واصیل ترین بهانه ها برای برقراری روابط دوستانه و پیوندهای خواهرخواندگی بین این کهن شهرهای ایران محسوب می شود، به مناسبت 20 مهر روز ملی بزرگداشت حافظ شیرازی، متن کامل مقاله ای را منتشر می کند که نگارنده آن در حدود 20 سال قبل به خوبی پیوند نزدیک دیوان حکیم سبزواری با غزلیات حافظ شیرازی را شرح داده و شاهد مثال های خوبی را در این زمینه نقل کرده است.
به امید آن روز که با پیگیری مسئولان فرهنگی سبزوار نام حکیم حاج ملاهادی سبزواری و ابوالفضل بیهقی نیز مانند همتایان شیرازی خود حافظ و سعدی در تقویم ملی کشور به ثبت برسد که پاسداشت این بزرگان نه فقط پاسداشت کهن شهر سبزوار، بلکه پاسداشت فرهنگ و تاریخ ایران و بزرگداشت ادبیات فارسی است.
عنوان مقاله: حكيم سبزوار و حافظ شيراز
جواد محقق نیشابوری:
شهرت حكيم حاج ملا هادى سبزوارى پيش از هر چيز در حكمت است و شادى از اين رو تا كنـون توجه شايستهاى به آثـار ادبـى او بويژه ديوان شعرش نشده است.حكيم سبزوارى را ديوانى است شامل 189 غزل،يك ترجيع بند،پانزده رباعى،يك ساقى نامه و پنج مثنوى كوتاه ديگر كه مجموعه همه اين ابيات به حدود يكهزار و پانصد بيت مىرسد.(*)در اين ميان غـزليات حكيم حجم اصلى ديوان را به خود اختصاص داده و تأثيرات عميق اشعار خواجه شيراز در همين بخش و به روشنى نمايان مىشود.
ديوان حكيم سبزوارى را مىتوان از ديدگاههاى گوناگون مورد بررسى قرار داد اما در اين مقاله تلاش بر آن بوده اسـت تـا ميزان تأثير حكيم سبزوارى از خواجه شيراز نشان داده شود و براى اين منظور جنبههاى مختلف اين دو ديوان مورد مقايسه و بررسى قرار داده شده است.
نتيجه آشكارى كه پس از بررسى دو ديوان حافظ و اسرار،عايد مىشود اين است كه حكيم را به خـواجه انـس و الفتى دراز دامن و پايدار بوده است؛همان گونه كه از رهگذر انس با مثنوى مولانا جلال الدين دست به تأليف«شرح اسرار»بر آن اقتباس كبير زده است.
حكيم سبزوارى از نظر زمانى در دورهاى زنـدگى مـىكرده كه جنبش بازگشت ادبى به نتيجه كامل خود رسيده و شاعران عهمعصر او را به تقليد از شاعران سبك خراسانى و عراقى واداشته است.در ديوان حكيم سبزوارى ما مطلقا از نازك خياليهاى افراطى سبك اصفهانى اثرى نـمىبينيم و تـشبيهات و اسـتعارات دور از ذهن در سراسر اين ديوان به چشم مـىخورد.سـبك غـزل،شباهتى تام به آثار شاعران قرن هفتم و هشتم دارد و شاعر در هيج جا نتوانسته تأثير خود را از خواجه شيراز پوشيده نگاه دارد.
مضامين عاشقانهاى كه در ديوان حـكيم ديدهـ مـىشود چونان مضامين حافظ رنگى آسمان دارد و شاعر هنوز از«پير مـغان»و«جـام جم»مدد مىطلبد و «رشته تسبيح»را مىگسلد و«رندى»و«ميخوارگى» اختيار مىكند،تا«شاهد مقصود»را در آغوش كشد.
تركيبات و اصطلاحاتى كه در ديوان حـكيم بـه چـشم مىخورد همانندى تام و تماتمى با اصطلاحات و تركيبات ديوان خواجه دارد؛ساقى،مـطرب،حضرت دوست،جام جم،رند و ميخواره،رهن شراب،شاهباز سدره نشين،نقد،كيميا،خرمن مه،خوشه چين و دهـها نـمونه ديگـر اصطلاحات و تركيباتى است كه در ذيل برخى شاهد مثالها به چشم مىخورد:
تشابه اصـطلاحات و مـضامين
اسرار:
حـافظ:
حـافظ:
اسرار:
حافظ:
اسـرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حـافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حـافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حـافظ:
اسـرار:
حـافظ:
اسرار:
حـافظ:
اسرار:
حافظ:
اسـرار:
حافظ:
اسرار:
حـافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
تشابهات قافيه و رديف
از وسعت تشابهات قافيه و رديف و نيز اصطلاح، تـركيب و مـضمون در دو ديوان حافظ و اسرار،اين حقيقت روشـن مـىشود كه ابيات خواجه شيراز در ذهن و ضمير حكيم سبزوارى ملكه بوده است،به گونهاى كه هر گاه به سرودن غزلى مىپرداخته در مدار كلمات آسمانى حافظ واقـع مـىشده است و ترديدى نيست كهـ خـود نيز به اين مهم واقف بوده و سير در اين گلستان را خوش مىدانسته است و گويا از اين تشابه مضمون، استقبال و تضمين نيز بيمى نداشته اكنون نظرى به مهمترين نمونههاى اين ابيات متشابه مىاندازيم: اسرار:
حافظ:
اسرار:
حـافظ:
اسـرار:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
حافظ:
اسرار:
حافظ:
اسرار:
حـافظ:
اسرار:
حافظ:
حـافظ:
تشابهات وزنى
حكيم سبزوارى در تمام ديوان خود از بيست و چهار وزن استفاده كرده است كه بيست و سه وزن آن، مجموعه اوزان به كار گرفته شده در ديوانـ خـواجه شـيراز است.هماهنگى اوزان شعر در دو ديوان حافظ و «اسرار»از اين هم فراتر مىرود،بدين مـعنى كه پر كاربردترين اوزان در هر دو ديوان نيز همانندى در خور توجهى دارند.از مجموع 495 غزل موجود در ديوان رمل،هزج،مجتث و مضارع سروده شـده اسـت و از مـجموع 189غزل در ديوان اسرار نيز 155 غزل در همين چهار بحر سروده شده است.در اينـجا شـش وزن پر كاربرد از ديوان حافظ را به ترتيب اولويت مىآورم و اين اوزان را به شش وزن پر كاربرد ديوان اسرار مقايسه مىكنم تا ترتيب اولويتـ بـه كارگـيرى آنها در ديوان اسرار هم ملاحظه شود:
ميزان استفاده به ترتيب اولويت
نام وزنـدر ديوان حـافظدر ديوان اسـرار فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلناولدوم مفاعلن فعلاتن مفاعل فعلندومششم مفعول فاعلات مفاعيل فاعلنسومسوم فاعلاتن فـاعلاتن فـاعلاتن فـاعلنچهارمنهم مفاعيلن مفاعيلن مفاعيلن مفاعيلنپنجمچهارم فاعيلن مفاعيلن فعولنششماول ؟؟گونه كه ملاحظه مىشود بجز يك وزن كه در ؟؟«اسرار»اوليت نهم را دارسـت،پنـج وزن ديگر از نظر اوليت از مدار شش وزن پر كاربرد ديوان خواجه خارج نيستند.
پى نوشت
*ديوان چاپ كتابفروشى با مـقدمه مـرتضى مـدرسى چهاردهى مورد استفاده نگارنده بوده است. *به دليل تراكم مطالب،گزيدهاى از اين مقاله ارائه شده است.
پایان مقاله
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید: