فرماندار داورزن ویژگی های شاخص نهضت سربداران را تشریح کرد: حکومتی مذهبی، مردمی و غیر موروثی

وبسایت کنگره بین المللی سربداران نوشت:

نهضت سربداران حرکتی اصیل، سرنوشت ساز و الهام بخش بود


شهرستان داورزن، شهرستانی تازه تاسیس در غرب شهرستان سبزوار است. این منطقه میقات، پیشانی و مبدا ورود زائرین امام هشتم (ع) از محور غرب کشور می باشد و دارای پیشینه بسیار غنی فرهنگی و مذهبی است و آثار و بناهای تاریخی فراوانی را در خود جای داده است همچنین این خطه زادگاه شخصیتهای برجسته ای همچون معلم شهید، دکتر شریعتی است.از طرفی روستای باشتین خاستگاه اولین قیام شیعی ایرانیان یعنی نهضت سربداران نیز در این منطقه واقع شده که این مهم نیز بر اهمیت تاریخی و فرهنگی این پهنه افزوده است.

در آستانه برگزاری کنگره نهضت سربداران بر آن شدیم با جناب آقای رضا فلاحی فرماندار داورزن درباره پیشینه و ظرفیت های فرهنگی و تاریخی این منطقه گفت و گویی داشته باشیم که حاصل این گفت و گو در ادامه خواهد آمد.


 ۱- با تشکر از وقتی که به ما دادید، صحبت درباره نهضت سربداران است در ابتدا برایمان بگویید شما وجوه شاخص نهضت سربداران سبزوار را در چه چیزی می بینید؟
 
*به نام خدا، می دانیم که قیام سربداران یکی از مهمترین قیام ها و خیزش های مردمی تاریخ ایران است که دارای وجوه شاخص فراوانی نیز می باشد و در این میان ماهیت و جوهره مذهبی قوی و یکدست آن که برگرفته از آموزه های مذهبی قیام امام حسین (ع) است را می توان به عنوان یکی از شاخصه های مهم این نهضت برشمرد از دیگر ویژگی های این نهضت مردمی بودن آن است. سربداران حرکتی کاملا مردم نهاد بودو قیامی است که از بطن جامعه ی روستایی شکل گرفت و گسترش و وسعت یافت، یکی دیگر از وجوه شاخص این قیام مردم داری و عدالت گستری حاکمان سربدار است بدین حالت که ما برای اولین بار در تاریخ ایران شاهدیم حکومت حالت وراثتی پیدا نکرد و بحث موروثی بودن حکومت در بین سرداران سربدار جایی نداشت. البته شاخص های مهم دیگری نیز در نهضت سربداران مشاهده می شود که از جمله آن می توان به بحث غیرتمندی این مردمان و ظلم ستیزی آنها نیز اشاره کرد.


 ۲– شما جایگاه این قیام و نهضت در تاریخ ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
* بی شک این قیام از جایگاه والایی در تاریخ ایران برخوردار است و این را می توان در تاثیرگذاری و الهام بخشی این حرکت در دنیای پیرامون خود مشاهده کرد به طوری که ما به موازات و به تبعیت از نهضت سربداران مردم باشتین و سبزوار، خیزش ها و نهضت های مشابه و باعنوان سربداران را در مناطقی همچون سمرقند، کرمان و همچنین قیام مرعشیان و آل کیا را در شمال کشور مشاهده می کنیم که همگی با الهام از نهضت سربداران سبزوار است و این خود اهمیت و جایگاه مهم این حرکت را در تاریخ ایران و منطقه نشان می دهد.

 

 ۳– اولین خیزش مردمی بر علیه ظلم و جور مغولان ناحیه باشتین در شهرستان داورزن آغاز گردید به نظر شما مردم این خطه چه ویژگی هایی داشتند که آغازگر چنین جنبش بزرگی در تاریخ ایران بودند؟
 
*مردم ناحیه باشتین خطه ی داورزن از گذشته های دور به دین داری و غیرتمندی و منش پهلوانی و روحیه ی جوانمردی شهرت داشته و دارند و هم اکنون نیز این شاخصه ها را می توان به وضوح در ساکنان این پهنه مشاهده کرد به واقع اینان مردمانی معتقد و پایبند به مباحث و اصول دینی و مذهبی هستند که در فعالیت های مذهبی و برپایی آیین و رسوم دینی مشارکت بسیار فعالی دارند، خوب به یمن همین روحیه ی جوانمردی و غیرت دینی بود که در زمانه ی سلطه ی مغولان ساکنان باشتین از خطه ی داورزن شروع کننده قیامی بودن که به عنوان یکی از اولین خیزش ها در برابر ظلم و جور مغولان در تاریخ ایران ثبت شده است.


 ۴- می دانیم که شهرستان داورزن از پیشینه ی تاریخی بسیار بالایی برخوردار است و دارای آثار تاریخی فراوان است از طرفی روستای باشتین خاستگاه اولین نهضت شیعی ایرانیان در این منطقه قرار دارد، با توجه به این سبقه و پیشینه آیا تاکنون اقدامی برای ثبت ملی و جهانی این ناحیه به عنوان یک میراث تاریخی انجام گرفته است؟
 
*تاریخ و قدمت این ناحیه برکسی پوشیده نیست وجود ۶۸ اثر تاریخی که به ثبت ملی رسیده است و ۱۵۰اثر در نوبت ثبت ملی خود نشانی از قدمت و پیشینه این منطقه است، بناهایی مانند آتشکده آذربرزین مهر، تپه های باستانی، رباط های شاه عباسی و قلعه های تاریخی گواهی است بر قدمت سکونت در این ناحیه قدمتی که کارشناسان آن را در حدود ۴۰۰۰سال قبل تخمین زده اند، تلاش ما نیز در مجموعه فرمانداری در جهت ارتقاء و حفظ و اعتلای این آثار و محوطه های باستانی است اما در این جا باید این مهم را متذکر شوم که داورزن تنها حدود دوسال است که به شهرستان ارتقاء یافته است و ما در ابتدای راه هستیم و هنوز بسیاری از اداره ها و مراکز این شهرستان در حال شکل گیری و بسط هستند و با وجود پیگیری های که شده متاسفانه هنوز شهرستان اداره میراث فرهنگی مستقل ندارد و به همین دلیل کار در این بخش با کمی مشکل به پیش می رود.


 ۵– امسال شاهد برگزاری کنگره ای درباره نهضت سربداران توسط دانشگاه حکیم سبزواری هستیم، شما لزوم برگزاری این مراسم را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
*با توجه به آنچه پیشتر گفته شد نهضت سربداران حرکتی اصیل، سرنوشت ساز و الهام بخش بود و به همین دلایل واکاوی و بررسی همه جوانب آن امری ضروری است و باعث شناساندن این برهه از تاریخ سبزوار بزرگ (که به حق برهه ای افتخار آمیز می باشد) برای همگان مخصوصا نسل جوان خواهد شد از طرفی پرداختن به زوایای این نهضت می تواند چراغی برای راه آیندگان باشد زیرا نهضت سربداران همانطور که دارای نکات مثبت فراوانی بود از جنبه های تاریکی نیز برخوردارد بود اینکه چگونه این حکومت پس از نیم قرن رو به افول نهاد و از بین رفت با وجود اینکه دارای پشتوانه قوی مردمی و مذهبی بود و آسیب شناسی نهضت نیز می تواند کمک بسیاری به روشن شدن زوایای این قیام بکند.


 در پایان اگر سخنی مانده بفرمایید.
 
* باید بگوییم شهرستان داورزن همواره بخشی از سبزوار محسوب می شود و ما هیچگاه خود را جدا از سبزوار بزرگ نمی دانیم و افتخار می کنیم که مرکزی دانشگاهی و علمی همچون دانشگاه حکیم سبزواری پیشقدم برای برگزاری کنگره ای درباره نهضت سربداران شده است. بنده از طرف مردم این شهرستان مراتب تشکر و احترام خود را از تمامی مسئولین شهری و دانشگاهی برگزار کننده این همایش اعلام می دارم و حاضریم در هر بخش از این کنگره که نیاز به ورود و همکاری شهرستان داورزن باشد در کنار دانشگاه حکیم سبزواری ورود پیدا کنیم تا به یاری خداوند بتوانیم همایشی در خور بزرگی و عظمت حرکت سربداران برگزار کنیم.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما