سامان گلریز: از قرمه گوشت سبزوار بسیار لذت بردم و در برنامه های آشپزی طبخ خواهم کرد

اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار جشنواره «غذاهای سنتی و فراموش شده» دیار سربداران را با وجود برخی انتقادهای رسانه ای، برگزار کرد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، تقریبا دو هفته گذشته بود که با انتشار خبری مبنی بر تصمیم اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار برای برگزاری جشنواره غذاهای سنتی در رسانه های محلی منتشر شد و موجی از انتقادات را به همراه آورد.

انتقادها بیشتر شامل این موضوع می شد که در حالی که دستگاه های متولی فرهنگ در سبزوار در اموری نظیر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تأمین کتابخانه های مورد نیاز شهرستان و از همه مهمتر شرکت موثر در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران که همه شهرهای مشابه سبزوار شرکت کرده و تا مراحل نهایی راه یافتند(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4) ، (منبع5) و یا برگزاری مراسم های باشکوه و در خور شأنی برای بزرگان و مشاهیر دیار سربداران چندان با دست پر وارد نشده اند، برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره های غذا و یا دسر که سال گذشته در محل یکی ازکتابخانه های سبزوار برگزار شد، چندان اولویت ندارد.

با این حال اسرارنامه همان زمان در یادداشتی کوتاه به این نکته اشاره کرد که غذاهای محلی نیز یکی از جلوه های مهم فرهنگ هر منطقه هستند و بنابراین برگزاری جشنواره هایی در این زمینه نیز اگر در اولویت اول کار دستگاه های فرهنگی نباشد که یقیناً هم نیست، اما چندان هم بی راه و بی مناسبت نمی باشد و به خصوص اگر به صورتی هدفمندانه و با مطالعه و در نظر گرفتن همه جنبه های مهم درکار، برگزار شود، آن هم می تواند فواید خود را داشته باشد. (منبع)

به هرحال نظر منتقدان رسانه ای هرچه بود و نبود اداره فرهنگی ورزشی شهرداری جشنواره غذاهای سنتی و فراموش شده را با حضور آشپز معروف ایران سامان گلریز برگزار کرده و تصاویر منتشر شده از این جشنواره درسایت شهرداری سبزوار نشان دهنده استقبال خوبی است که از آن به عمل آمده است.

اسرارنامه در ادامه با یاد آوری این مطلب که اکنون وظیفه اداره فرهنگی ورزشی شهرداری و به طور کل مجموعه شهرداری و دیگر دستگاه های مرتبط با امر فرهنگ برای انجام فعالیت های درست و منسجم در زمینه اولویت های فرهنگی مهم تری نظیر کتاب و کتابخوانی و به ویژه شرکت موثر در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، سنگین تر از قبل شده است به انتشار متن گزارش وبسایت شهرداری از جشنواره غذاهای سنتی و فراموش شده سبزوار می پردازد:

سامان گلريز: سبزواري ها هويت غذاهاي سنتي خود را حفظ كردند
 
آشپز ماهر ايران گفت: سنت غذا خوردن، از ماندگارترین میراث‌های فرهنگ و تمدن ایرانیان است که همچنان، همچون یک آیین و رسم تخطی ناپذیر بجا آورده می‌شود.
 
به گزارش روابط عمومي شهرداري سبزوار، سامان گلريز در حاشيه جشنواره غذاهاي سنتي و فراموش شده به خبرنگار ما گفت: در ایران هیچ آیین و مراسمی وجود ندارد که در آن غذا خوردن جایگاهی نداشته باشد، عصر تکنولوژی و دنیای مدرن حتی در غذا خوردن افراد هم تا ثیر گذاشته است.
 
وي با بيان اينكه مهم این است که عناصر فرهنگی که باتجربه و زحمت در طول هزاران سال به‌دست‌آمده این‌چنین فراموش نشود، اظهار داشت: زنان در واقع مهم‌ترین طبقه اجتماعی هستند که می‌توانند با سیستم تغذیه سنتی و محلی به‌خوبی آشنایی کامل یابند و به همه مزایای علمی این سیستم آشنا شده و تمامی نسخه‌های غذایی محلی و سنتی را به فرزندانشان آموزش دهند و آن را به‌منزله یک افتخار بزرگ تلقی کنند.
 
گلريز با اظهار اينكه این عمل خود نوعی انتقال فرهنگی مثبت از نسل فعلی به نسل جوان است، تصريح كرد: درغذای سنتی ایرانی خبری از روغن فراوان و برنج به مقدار زیاد نبود و برعکس حبوبات و انواع سبزی‌های فصلی و محلی در سفره  جا داشت، درحالی‌که در فست‌فودها اصول تغذیه سالم کمتر رعایت شده است.
 
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه كداميك از غذاهاي سبزواري نظر شما را به خود جلب كرد، گفت: فكر نمي كردم بانوان سبزوار تا اين حد به سنت آشپزي و هويت هاي خود پايبند باشند، طعم و مزه غذاهاي سبزوار برايم جالب بود، بنده در بين غذاهاي سبزواري از قرمه گوشت اين شهر بسيار لذت بردم و همين جا اين قول را مي دهم كه در يكي از برنامه هاي آشپزي خود اين غذاي لذيذ را طبخ كنم.
 
اين مربي آشپزي در ادامه تصريح كرد: زيبايي و پاكي شهر سبزوار برايم بسيار جالب بود اما آنچه كه مرا ناراحت و غمگين كرد عدم توجه به ميراث فرهنگي . هويت اين شهر بود.
 
وي اضافه كرد: آنطور كه برايم توضيح دادند در اين شهر بيش از ۹۰۰ اثر تاريخي است اما چرا ما كمتر از آنها مطلب شنيديم جاي سوال دارد، از مسئولان شهري سبزوار تقاضا دارم براي اين شهر كهن و با قدمت كاري كنند و آثار تاريخي را بگونه اي ديگر به مردم بشناسانند.
 
مدير اداره فرهنگي هنري شهرداري سبزوار نيز در اين رابطه گفت: بزرگترين مسابقه و جشنواره غذاهاي سنتي فراموش شده در سبزوار با حضور سرآشپز بزرگ ايران سامان گلريز در محل پارك بانوان با طبخ ۲۲ نوع از غذاهاي سنتي سبزوار برگزار شد.
 
محمد اختريان گفت: اين جشنواره با هدف حفظ و يادآوري هويت و ميراث فرهنگي سبزوار صورت گرفت كه در پايان پس از داوري آقاي گلريز به ۵ نفر از برندگان جوايز ارزشمندي اهدا شد.
 
 
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments

شهروند سبزواری

باسلام همشهری محترم شاید در این مورد کمی حق را به شما بدهیم اما اولین این برنامه هیچ ربطی به مهدی مقصودی ندارد شاید اصلا در جریان این برنامه هم نباشد اینها همه زحمات آقای اختریان وهمکاران محترمشان می باشد که ما خانمها همیشه دعا گویشان هستیم تا این زمان هیچ کس به فکر برنامه فرهنگی برای خانمها نبوده که مادران جامعه نیاز به کارهای فرهنگی ونشاط دارند

- غذاها خوشمزه بود؟ - حالا که تمام شد ان شا الله مديران اداره فرهنگي طرح پايتخت کتاب ايران و ساخت کتابخانه مرکزي را هم به اندازه جشنواره غذا پيگري کنند. آيا کتابخانه مرکزي که باقيات صالحاتي براي شهرداري سبزوار و پايتخت کتاب ايران که سبزوار را در سطح ملي بالا خواهد برد، به اندازه جشنواره آش و غذا براي مديران اداره فرهنگي هنري ارزش پيگيري و کار کردن و هزينه دارد؟

مبارک مسئولان شهرداري و اداره فرهنگي هنري باشد؛ برگزاري جشنواره غذا در سابقه آنها فرهنگي آنها ثبت شد. متاسفانه اداره فرهنگي هنري شهرداري؛ چه زمان مهدي مقصودي و چه بعدش و تا حالا، خيلي دوست دارند برنامه هاي پر سر و صدا و پر هياهو برپا کنند. مانند جشن هاي پر زرق و برق، مراسم هاي پرهياهو و غيره. اين مراسم ها پرهياهو هست اما فقط دو سه روز است و ته اش چيزي نمي ماند و براي شهر چيزي ندارد. تا حالا نديديم که اين اداره به مسائل اصلي و اولويت دار فرهنگي شهرستان بپردازد. حالا که جشنواره غذا را هم برگزار کردند و خيالشان راحت شد، حالا ببينيم حضرات چه مي کنند. ايا اداره فرهنگي هنري ساخت کتابخانه مرکزي سبزوار را هم به طور جدي پيگيري مي کند؟ آيا اداره فرهنگي هنري راه اندازي حوزه هنري را هم که بارها قول و وعده اش را داده و حتي با حوزه هنري استان تفاهم نامه امضا کردند، پيگيري مي کند؟ ؟آيا اداره فرهنگي هنري طراحي و ساخت پرديس جامع فرهنگي بيهقي را هم پيگري مي کند تا وضع زير ساخت هاي فرهنگي سبزوار بهتر شود؟ منتظريم تا ببينيم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما