در بازدید امروز رئیس و اساتید دانشگاه حکیم سبزواری رسانه ای شد:

کشف اسکلت انسان و اشیاء قدیمی در تپه باستانی سبزواری ها

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق کشور و هیأت همراهش صبح امروز از محل تپه باستانی سبزواری ها که به نام تپه دامغانی نیز شناخته می شود، بازدید کردند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری ضمن انتشار متن کوتاهی از این بازدید تعدادی عکس نیز روی خروجی خود قرار داده است که در یکی از این عکس ها اسکلت یک انسان به همراه کوزه و چند شیء قدیمی دیگر به چشم می خورد.

گفتنی است محوطه باستانی سبزوار که مساحت وسیعی در بیش از 100 هکتار از اراضی جنوب شرقی شهر سبزوار را در بر می گیرد، دارای لایه های مختلفی از قدمت تاریخی است که بر اساس کاوش هایی که تا کنون در آن محوطه صورت گرفته است، قدمتی حدود 5 الی 6 هزارساله را برایش تخمین زده اند.

هرچند این تپه در اواخر دهه 70 کشف شده است و یک مرتبه نیز در نیمه های دهه 80 توسط تیمی از باستان شناسان فرانسوی وایرانی موردگمانه زنی وکاوش های محدود و اولیه قرار گرفته و نتایج آن در مجلات و رسانه های تخصصی باستان شناسی منتشر شده (منبع)، اما تا چند ماه قبل تقریبا بخش اعظم آن بکر و دست نخورده باقی مانده بود و اینک تیمی از باستان شناسان ایرانی به سرپرستی دکتر عمران گاراژیان در این تپه مشغول کاوش هستند.

براساس آنچه دکتر گاراژیان اعلام کرده است کاوش ها قرار است در تپه باستانی سبزواری ها در 4 فاز هر کدام به مدت 5 سال به طول بیانجامد و در زمان مناسب سایت موزه باستان شناسی در محل این تپه تأسیس شود که با توجه به همجواری این محوطه باستانی در جنوب شهر سبزواربا جاده آسیایی تهران - مشهد، پیش بینی می شود به یکی از جاذبه های مهم گردشگری برای زائران ومسافرانی شود که همه ساله از این بزرگراه عبور می کنند.

گفتنی است وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری در خبر کوتاه خود از بازدید امروز تپه باستانی سبزواری توسط مسئولان دانشگاه نوشته است، از آنجایی که دانشگاه مذکور دارای دانشکده معماری وشهرسازی است بنابراین می تواند با باستان شناسان فعال در سایت تپه باستانی سبزواری ها همکاری خوبی داشته باشد.

با این حال، اکنون بیش از پیش به نظر می رسد که دانشگاه حکیم سبزواری علاوه بر رشته معماری وشهرسازی نیاز به وجود رشته ویا دانشکده تاریخ و باستانشناسی نیز دارد. چرا که با وجود چنین گنجینه باستانی ارزشمندی در شهر سبزوار، دانشجویان و اساتید رشته های تاریخ و باستان شناسی در این شهر عملاً عرصه های لازم برای کار عملی و استفاده کاربردی از دانش نظری خود را دارند.

دکتر محمودرضا سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار نیز به تازگی در یک مصاحبه دیگر که با اسرارنامه داشته است، به این مهم اشاره کرده و وجود رشته های باستان شناسی و تاریخ را در دانشگاه های سبزوارضروری وکاربردی دانسته است.(منبع)

اسرارنامه در ادامه متن و تصاویر بازدید امروز مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری از تپه باستانی سبزواری ها را منتشر می کند:

بازدید جمعی از مسئولان دانشگاه از تپه دامغانی
 
جمعی از مسئولان و مدیران دانشگاه صبح روز چهارشنبه اول مهرماه، از تپه تازه کاوش شده دامغانی در حاشیه سبزوار بازدید نمودند.
 
در این بازدید، آقای دکتر گاراژیان، سرپرست گروه کاوشگر تپه مزبور از چگونگی کشف و کاوش در این منطقه و تاریخ باستانی نهفته در دل آن توضیحاتی مبسوطی ارائه نمود.
 
شایان ذکر است که علاوه بر اداره میراث فرهنگی و شهرداری سبزوار، دانشگاه حکیم سبزواری نیز با دارا بودن دانشکده مهندسی و معماری، آمادگی هر گونه مساعدت و همکاری لازم را با گروه مزبور اعلام نموده است.
 
 
 
 
 
 
 
وبسایت رصد نیز گزارش تصویری این بازدید را منتشر کرده است که شما گرامیان هم اکنون می توانید با کلیک روی اینجا به مشاهده مجموعه تصاویر بپردازید.(کلیک کنید)
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

فاطمه

باسلام من خاکشور هستم دانشجوی باستان شناسی دانشگاه نیشابور.من هم در کاووش تپه سبزواری هافعالیت داشتم و ضمنا سبزواری هستم.واقعا خوشحالم که مسئولین شهرم روز بروز بیشتر به اهمیت تپه سبزواری ها دارن پی میبرن.به امید روزی که اهمیت و قدمت سبزوار رو همه بفهمن وبهش بها بدن و به امید روزی که سبزوار قطب مهم جذب توریست درشمال شرق ایران بشه انشاله.

دکتر ساسان

سلام و وقت خوش خوشحالیم که شما هستید. متاسفانه شهر سبزوار با وجود این همه اثر باستانی و تاریخ بزرگ و غنی در شهر خودش رشته باستان شناسی و تاریخ را ندارد و شکر که شما در نیشابور دارید میخوانید ...... ایشالا خوشحال میشویم هرچه بیشتر در باره آثار باستانی سبزوار پژوهش کنید و ما را بیشتر با تاریخ و آثار شهرمان آشنا سازید .... ممنون

م.ب

سلام. شما که راه و چاه را خوب بلدید خودتان دست به کار شوید و به عنوان خبرنگار افتخاری این خبر را تا سطح رسانه ملی پیش ببرید مگر حتما باید منتظر باشید دیگران این مهم را انجام دهند؟ سپاس

بابا اثار به این مهمی کشف شده باید در سطح ملی خبرش پخش بشه تا توجه مسولان سازمان میراث فرهنگی و مردم رو جلب کنه. چرا مسولان و شما خبرنگاران برای انتشار این خبر در رسانه های ملی هیچ کاری نمی کنید پس شما به چه دردی می خورید اگر در چنین روزهایی کاری نتوانید بکنید

به نظرم اين که بگوييم آنها خودشان توجه شان کم کم جلب مي شود و خودشان کار مي کنند، از زير اين کار شانه خالي کردن است. به نظرم يکي از وظايف رسانه و خبرنگاران شهرستان اين است که بتوانند با رسانه هاي کشوري از جمله خبرگزاري ها ارتباط برقرار کنند تا بتوانند اخبار مهم شهرستان را در سطح کشوري منتشر کنند. اگر در رسانه هاي ديده باشيد شهرهاي ديگر حتي يک ماه قبل از شروع فصل کاوش کم کم خبرهاي آن را در سطح ملي منتشر مي کنند تا هم توجه مسئولان را جلب کنند و هم اين اثر باستاني در سطح کشوري شناخته شود. متاسفانه با اين همه سايت و خبرنگار در سبزوار هنوز اخبار و گزارش هاي اين تپه مهم در سطح کشور مطرح نشده است. انتشار اخبار و گزارش هاي تپه سبزواري ها در سطح ملي موجب مي شود توجه مسئولان کشوري سازمان ميراث فرهنگي را جلب کند تا هم حمايت معنوي و مادي کنند هم موجب شهرت و شناخته شدن اين اثر باستاني مي شود. و از همه مهم تر اين که زمينه براي ثبت جهاني ان فراهم مي شود مانند اثار باستاني شهرهاي ديگر. خلاصه اين که بگوييم آنها خودشان توجه شان جلب مي شود برخورد خوبي نيست چون ممکن است آنها اصلا توجه شان جلب نشود. اين ما هستيم که بايد آنقدر تلاش کنيم و حرفه اي کار کنيم تا توجه رسانه هاي ملي را جلب کنيم. متاسفانه هنوز يک گزارش جامع و خوبي از اهميت اين تپه در رسانه هاي کشوري منتشر نشده است. آيا اين تاسف بار نيست؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما