ابوالفضل بیهقی در تاریخ نگاری ایران مورخی صاحب سبک است/ به دنبال تدوین مکتب بیهقی هستم

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار گفت: ابوالفضل بیهقی در عرصه تاریخ نگاری ایران مورخی صاحب سبک و دارای مکتب است که اکنون پس از هزارسال از حیات وی، روش او در تاریخ نگاری همچنان قابل انطباق با نظریه های جدید این رشته است.

وی سپس گفت: امروز در دانش جدید تاریخ می گویند بیان تاریخ یک دانش اختصاصی می خواهد که بیهقی چندین قرن قبل به آن رسیده و رعایت کرده است.

محمودرضا سلیمانی درگفتگو با خبرنگار اسرارنامه افزود: با وجود این جایگاه برجسته بیهقی در تاریخ نگاری ایران، جنبه تاریخی شخصیت او مغفول مانده و بیشتر به ابعاد ادبیش تاکنون پرداخته شده است.

وی افزود: ارزش کار بیهقی به لحاظ تاریخ نگاری به حدی است که می توان اول آبان را که به ابوالفضل بیهقی منتسب است، به عنوان روز تاریخ نیز در تقویم ایران ثبت کرد و این جریان اول باید در سبزوار به وجود بیاید و برند شود.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار اسرارنامه که آیا نامگذاری اول آبان به عنوان روز نثر فارسی را قبول ندارد؟ گفت: البته جنبه ادبی بیهقی نیز به جای خود قابل احترام و ستایش است و لقب پدر نثر فارسی نیز برای او صحت دارد زیرا کسی نتوانسته روی نثر بیهقی حرفی بزند اما کار واقعی او داستان گویی وادبیات سرایی نیست بلکه او از ادبیاتی فاخر برای بیان فاخرمقطعی از تاریخ کشورمان استفاده کرده است.

سلیمانی ادامه داد: بیهقی خود در ابتدای کتابش می گوید قصد دارم تاریخی پایه ای بنویسم و بنایی بزرگ را افراشته گردانم، بنابراین کار اصلی او تاریخ نگاری است و باید ازاین جنبه بیشتر مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

 این مسئول همچنین اظهار داشت: امروز همه صاحب نظران تاریخ بیهقی را به عنوان یک منبع مستند وقایع قرن پنجم هجری قبول دارند و بیهقی در شیوه تاریخ نگاری خود سبکی منحصر به فرد دارد که از دیگر مورخان هم دوره خود متمایز است و باعث شده اثری منحصر به فرد را پدید بیاورد که دیگر کتاب های تاریخی هم عصر خودش نظیر تاریخ سیستان و مجمل فصیحی با آن تفاوت زیادی دارند.

وی افزود: بیهقی میراث معنوی ماست و بنده در گفتگویی با خانم دکتر صهبا به عنوان یکی از بیهقی پژوهان برجسته کشور، عرض کرده ام که به دنبال تدوین مکتب بیهقی هستم. اگر در این خصوص بتوانیم کاری انجام دهیم بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سبزوار سپس در پاسخ به این سئوال که آیا برای ثبت اول آبان درتقویم ملی ایران ازکانال اداره تحت مدیریت خود تلاش خواهد کرد؟ گفت: من تازه مسئولیت اداره میراث فرهنگی سبزوار را پذیرفته ام و دارم تمام مسائل آن را بررسی می کنم و به شناسایی آسیب ها و نقاط قوت می پردازم، اما با این حال چندان هم با این عرصه نا آشنا نیستم زیرا قبل از رسیدن به این سمت، سال ها به عنوان یک سرباز دون پایه برای میراث فرهنگی کشورم زحمت کشیده ام و اکنون نیز حاضرم هر کاری بکنم.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دکتر سلیمانی: لزوم تأسیس رشته های تاریخ و باستان شناسی در دانشگاه های سبزوار

نظرت را بنویس
comments

حسن نظر آقاي سليماني متين اما فکر کنم اگر روز بيهقي به نام نثر فارسي ثبت شود بهتر است. چون تاريخ تنها يک رشته و يک بخش محدود از علوم مختلف است اما "نثر" محدوده وسيعي را دربر مي گيرد. به عبارت ديگر اگر روز بيهقي به نام تاريخ ثبت شود محدود مي شود اما گر به نام نثر فارسي ثبت شود خيلي گسترده است و همه نثر فارسي را دربر مي گيرد. بنابراين ثبت اين روز به نام نثر فارسي اولويت دارد. البته اين دو متضاد هم ديگر نيستند و آقاي سليماني هم مي تواند بحث مهم مکتب بيهقي را در حوزه تاريخ دنبال کند و اگر بتواند آن را از نظر علمي به نتيجه برساند برندي براي بيهقي و سبزوار خواهد شد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما