مهدی مقصودی:

سبزوار محوریت نثر فارسی را در ایران وجهان دارد / بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اواسط آبان ماه برگزار می شود / پیگیری ها برای ثبت روز ملی بیهقی در تقویم ادامه دارد

 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار از برگزاری بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در نیمه های آبان ماه امسال خبر داد.
 
مهدی مقصودی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه اظهار داشت: هرچند این همایش مانند چند سال گذشته به مناسبت اول آبان روز منتسب به بزرگداشت ابوالفضل بیهقی برگزار می شود، اما امسال به دلیل مصادف شدن اول آبان با ایام سوگواری های تاسوعا و عاشورای حسینی این مراسم با کمی تأخیر احتمالا در یازدهم یا دوازدهم آبان به همت کمیسیون فرهنگی شورای شهر، گروه ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری و اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار، برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: در سه سال گذشته به طور متوالی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی را در اول آبان برگزار کرده ایم، اما هنگامی که مناسبت های مهمی نظیر عزاداری های دهه اول محرم با چنین روزهایی مصادف شوند، ناچاریم زمان برگزاری همایش را کمی تغییر دهیم.
 
عضو شورای چهارم شهر سبزوار در پاسخ به این سئوال که چرا همایش بزرگداشت بیهقی 10 روز زودتر و قبل از آغاز ماه محرم برگزار نمی شود، گفت: مهربه لحاظ کاری ماه شلوغ و پر مناسبتی است و از طرفی دیگر در هفته های اول سال تحصیلی به دلیل اینکه دانشگاه ها تازه بازگشایی شده اند ممکن است گروه های آموزشی و دانشجویان هنوز آمادگی کافی را برای حضور و مشارکت در این گونه برنامه ها نداشته باشند، لذا نیمه های آبان را برای این منظورمناسب تر دیدیم.
 
وی سپس در پاسخ به این سئوال اسرارنامه که چرا سال های گذشته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نقش حاشیه ای و کمرنگی داشته است در حالی که این اداره در واقع باید پرچمدار چنین مراسمی باشد، گفت: ما امسال نیز مانند سال های گذشته از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت می کنیم که در این برنامه مشارکت داشته باشد اما در سال 91 که قرار بود این برنامه را برای اولین مرتبه - بعد از چند سال وقفه از همایش اول در سال 86- برگزار کنیم عده ای به ما خرده گرفتند که با اداره ارشاد موازی کاری می کنیم و برگزاری چنین مراسمی از وظایف آن اداره است.
 
وی ادامه داد: آن زمان بنده به تمام کسانی که اعتراض داشتند، عرض کردم، ما می توانیم این برنامه را برگزار نکنیم تا ارشاد به برگزاری آن بپردازد.
 
مقصودی سپس اظهار داشت: از آنجایی که ارشاد برای برگزاری چنین برنامه هایی بودجه کافی را ندارد، رئیس وقت این اداره به ما گفت: بودجه را شورا و شهرداری کامل در اختیار ما بگذارند و برگزاری برنامه را اداره ارشاد انجام دهد، اما بنده عرض کردم، اگر قرار باشد شورا و شهرداری بودجه اش را تأمین کنند، منطقی نیست که بگوییم برنامه را ارشاد برگزار کرده و دیگر شورا و شهرداری را کنار بگذاریم بلکه باید به شکل مشارکتی باشد و نقش شورا و شهرداری نیز در آن دیده شود.
 
مقصودی سپس گفت: البته بنده این گفته را هم قبول ندارم که وظیفه شورای شهر و شهرداری برگزاری چنین برنامه هایی نیست زیرا در بحث وظایف تعریف شده برای شورا و شهرداری با آن چیزی که در بین عموم برداشت شده، تفاوت وجود دارد.
 
وی در همین زمینه توضیح داد: اگر به شهرداری تهران و مشهد نگاه کنیم در سال های اخیر از انجام کارهای صرف عمرانی و خدماتی خارج شده اند و به مسائل اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کرده اند و معتقدند بسیاری ازمسائل و مشکلاتی که امروز درشهرها داریم به دلیل نگاه صرفاً مادی گرایانه به مسائل شهری بوده است، بنابراین  برگزاری برنامه هایی نظیر بزرگداشت بیهقی و دیگر مشاهیر شهرها نه تنها وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه وظیفه شورا و شهرداری نیز می باشد اما به هرحال آن زمان مسئولان وقت اداره ارشاد با چون چنین دیدگاهی داشتند پای کار نیامدند و حتی سالن برگزاری همایش را هم به سختی در اختیار می گذاشتند اما حالا دیگر این پذیرش در سبزوار هم ایجاد شده است.
 
وی سپس گفت: به هرحال همایش بزرگداشت بیهقی امسال کار مشترکی است بین شورا، اداره فرهنگی ورزشی شهرداری و دانشگاه حکیم سبزواری و ما از اداره ارشاد و فرمانداری هم دعوت می کنیم برای حضور دراین برنامه که اگر خواستند مشارکت کنند.
 
مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار در بخش دیگری از این گفتگو با اسرارنامه اظهار داشت: امسال اتفاق مثبتی که در ارتباط با بیهقی افتاد این بود که یادآوری و بزرگداشت این نویسنده و مورخ بزرگ فقط به اول آبان محدود نشد بلکه در اردیبهشت ماه گذشته نیز همزمان با مجموعه برنامه های هفته سبزوار رونمایی از تندیس بیهقی را در پارک ایرانیان  داشتیم که خانم دکتر فروغ صهبا به عنوان یکی از بیهقی پژوهان برجسته کشور در آن برنامه حضور داشتند.
 
وی همچنین درباره اینکه چرا علی رغم وعده های قبلی مسئولان شهرستان  اول آبان هنوز به عنوان روز ملی  بیهقی در تقویم ملی ایران  ثبت نشده است گفت: در طول سال گذشته این  موضوع چند مرتبه توسط مسئولان شهرستان پیگیری شده و  اخیرا هم جلسه دیداری از سوی دکتر طالبی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ شده است که ان شاالله به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند از موضوع ثبت روز ملی بیهقی حمایت کند.
 
مقصودی سپس گفت: ثبت روز بیهقی از جنبه های مختلف حائز اهمیت است و در جلسه ای که به زودی برگزار خواهد شد هیئتی متشکل از یک یا دو عضو شورای شهر، شهردار و یکی از اساتید ادبیات دانشگاه های سبزوار که به احتمال زیاد دکتر مهیار علوی مقدم خواهد بود، به حضور وزیر  خواهند رفت تا ضرورت های ثبت روز ملی بیهقی در تقویم ایران را تبیین نمایند.
 
این  مسئول در ادامه گفت: چه روز ملی بیهقی به این زودی ها در تقویم ملی کشور ثبت شود و چه ثبت آن به تأخیر بیافتد، مسئله  ای که مهم است این است که بیهقی دیگر نباید در زادگاه خود غریب باشد و هر سال باید اول آبان مراسم بزرگداشت بیهقی در زادگاهش برگزار گردد و در طول سال هم نام و یاد بیهقی در میان سبزواریان وجود داشته باشد.
 
وی همچنین از طرحی برای تدارک یک محفل تخصصی بیهقی شناسی با دعوت از همه بیهقی پژوهان سراسر کشور به سبزوار خبر داد و گفت متاسفانه نتوانستیم این طرح را برای آبان امسال اجرا کنیم اما اگر موفق شویم چنین اجتماعی از بیهقی پژوهان برجسته از دانشگاه های مختلف کشور را در سبزوار گردآوریم و در پایان امضای کتبی آنان را پای نامه درخواست روز ملی ابوالفضل بیهقی به دست بیاوریم، حرکت موثری برای تسهیل در  ثبت اول آبان در تقویم ملی ایران خواهد بود.
 
مقصودی تصریح کرد: خوشبختانه در کشور بیهقی پژوهان زیادی داریم که قطعا بر چنین طرحی صحه خواهند گذاشت و حتی اگر حضوراً نتوانند به سبزوار بیایند می توانیم امضای الکترونیک آنان را جمع آوری کنیم و سپس نامه را به مسئولان فرهنگی کشور ارسال نماییم.
 
وی سپس گفت: اگر تا به حال ثبت روز ملی بیهقی در تقویم انجام نشده است، کاهلی مسئولان سبزوار و البته کم لطفی مسئولان بالاتر بوده است اما بیهقی شخصیتی است که با توجه به شهرت و تاثیرگذاریش در ایران و سایر کشورهای فارسی زبان این شایستگی را دارد که یک روز در تقویم ایران به نامش ثبت باشد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار  همچنین اظهار داشت: بیهقی پل فرهنگی خوبی برای ارتباط بین سبزوار و برخی دیگر از شهرهای مهم در کشورهای فارسی زبان است و به طور مثال شهر غزنین افغانستان که پایتخت غزنویان بوده است، به واسطه چندین سال سکونت ابوالفضل بیهقی در آن شهر، نقطه اشتراک فرهنگی مناسبی با سبزواردارد.
 
وی گفت البته به جز بیهقی برخی دیگر از مشاهیر سبزوار نظیر ملاحسین واعظ کاشفی نیز که چندین سال از عمر خود را درهرات افغانستان سپری کرده است، می توانند زمینه ساز برقراری ارتباطات فرهنگی سبزوار با دیگر شهرهای تاریخی کشورهای فارسی زبان باشند.
 
مقصودی اما تأکید کرد: اگر قرار باشد چنین کارهای مهمی صورت بگیرد فقط به تنهایی از شورای شهر و شهرداری کاری ساخته نیست و بایدهمه دستگاه های مسئول از جمله فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاداسلامی و حتی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی و ... نیز باید پای کار باشند.
 
وی درپایان با اشاره به وجود بزرگانی نظیر ابوالفضل بیهقی، ملاحسین واعظ کاشفی، محمود دولت آبادی، دکتر شریعتی و ... که هریک آثار مهمی را به نثر فارسی پدید آورده اند، گفت: سبزوار به واسطه چنین مشاهیری محوریت نثر فارسی را در ایران و جهان دارد و از همین رو مدتی قبل دکتر دامغان ثانی ضمن نوشتن مقاله ای این شهر را به عنوان پایتخت نثر ایران معرفی کرد و اینک ما می توانیم برای معرفی بیشتر این ظرفیت ادبی سبزوار موزه ای تخصصی دراین شهر راه اندازی کنیم که به طور مثال اگر فقط دستخط های محمود دولت آبادی در آن قرار بگیرد، می تواند برای بسیاری از افراد جذابیت فراوانی داشته باشد.
 
گفتنی است اسرارنامه در بخش های دیگری از این گفتگوی مفصل با مهدی مقصودی، درباره برنامه های کمیسیون فرهنگی شورای شهر برای شرکت سبزوار در طرح پایتخت کتاب ایران و اخذ مجوز نشریه جدید ستاره شرق به صاحب امتیازی ومدیرمسئولی این چهره فرهنگی سال های اخیر دیار سربداران نیز صحبت کرده است، که مشروح این بخش از گفتگو در روزهای آینده منتشر خواهد شد.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

بازقندی

سلام. از اقای مقصودی به خاطر فعالیت های خوبشان در عرصه فرهنگی شهرمان متشکرم و از دیگر مسئولان شهر خواستارم در به انجام رسیدن کارهای خوب و بزرگ در زمینه های مختلف در سبزوار کوشا باشند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما