مسئولان فرهنگی سبزوار به هوش باشید:

فراخوان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران برای دومین سال متوالی

هرچند سال گذشته در جریان برگزاری اولین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران که در نهایت افتخار آن به شهر اهواز رسید، مسئولان فرهنگی سبزوار کارنامه ضعیفی داشتند و نتوانستند نام شهر دیرینه های پایدار را حتی در فهرست 10 نامزد این عنوان قرار دهند، اما امسال با یک چشم به هم زدن دوباره نوبت به انتخاب پایتخت کتاب ایران برای دومین سال پیاپی رسیده است تا ببینیم آیا امسال محبوبه طبسی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار ، مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، زیبا باغانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار و البته مجموعه شورا، شهرداری و دیگر مسئولان شهرستان سبزوار می توانند  برنامه مناسبی برای عرضه در این رقابت مهم کشوری ارائه دهند و نام شهر دیرینه های پایدار را به عنوان دومین پایتخت و یا حداقل در زمره نامزدهای پایتختی کتاب ایران قرار دهند؟
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل فراخوان دومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران را به نقل از مهر منتشر می کند:
 
برای دوره دوم؛
فراخوان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران منتشر شد
فراخوان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اساس این فراخوان، معاونت امور فرهنگی با همکاری سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی، به ‌منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی و با هدف حمایت از برنامه‌ها، پیشنهادهای نو و ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، از بین شهرهای متقاضی، «پایتخت کتاب ایران» را معرفی می‌کند.
 
بنا بر این گزارش، در این فراخوان آمده است:
 
به ‌منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی، با هدف حمایت از برنامه‌ها، پیشنهادهای نو و ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی، از بین شهرهای متقاضی، «پایتخت کتاب ایران» را معرفی می‌کند. از نتایج این طرح در معرفی نامزد ایران برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب نیز استفاده خواهد شد.
 
پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی کوشش چشمگیری کرده باشد.
 
برنامه‌های سال ۱۳۹۵ هر شهر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مربوط ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.
 
به شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری اعتبارات و منابع فرهنگی تخصیص خواهد یافت.
 
شرایط حداقلی برنامه‌های هر شهر
 
برنامه ارسالی باید حاوی معرفی مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال با شرایط زیر باشد:
 
* مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، کتاب‌فروشان، کتابداران و...)
 
* مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتاب‌خوانی
 
* حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب
 
* در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان (ازجمله زنان، کودکان و نوجوانان)
 
ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی
 
۱. متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد.
 
۲. تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد.
 
۳. از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد.
 
۴. قابلیت الگوبرداری داشته باشد.
 
۵. از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا برخوردار باشد.
 
۶. قابلیت و ضمانت اجرا داشته باشد و اسناد ضمانت اجرایی به پیوست باشد.
 
تبصره: توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شوراهای اداره، به‌عنوان مستندات تضمینی در نظر گرفته می‌شوند.
 
۷. برآورد کلی از هزینه‌های برنامه ارائه شود. در برآورد مالی به تأمین منابع، بهره‌وری و کسب بیشترین تأثیر با کمترین هزینه توجه شود.
 
۸. گستره اجرای برنامه می‌تواند در سطح شهر، یا در سطوح ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.
 
برنامه‌های پیشین
 
شهرهایی که در نخستین دوره پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌اند، باید گزارشی از پیشرفت برنامه‌های سال گذشته را همراه با مستندات ارائه کنند.
 
مدارک لازم
 
۱. اصل طرح
 
۲. فرم تکمیل‌شده با امضا و مهر رئیس اداره یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار
 
۳. مستندات شامل توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شورای اداری و غیره در قالب گزارش مکتوب، فیلم، یا عکس.
 
نحوه شرکت
 
متقاضیان شرکت می‌بایست مدارک لازم را تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ از طریق پست به دبیرخانه مرکزی معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران به نشانی: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، شماره۷، ساختمان فجر، طبقه۶، کد پستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ ارسال کنند.
 
شماره تماس‌های ۸۸۳۷۲۹۷۹ – ۸۸۸۶۱۳۲۴ پست الکترونیک: ketabkhani@farhangmail. ir
 
برای اطلاع از جزئیات مندرج در این فراخوان می‌توانید اینجا را کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments

محبوبه طبسی رئیس اداره میراث فرهنگی ?!!! :)

قاصدک

پایتختی کتاب پیشکش حتی نامزدی پایتختی کتابم پیشکش امسال فقط لطف بکنن درست تو ایام انتخاب پایتخت کتاب جشنواره دسر در کتابخانه ها برگزارنکنند خودش یک پیشرفت محسوب میشه

مسولان ما اگر می خواستند در این جشنواره سبزوار به جایی برسد باید از همان سال قبل برنامه ریزی می کردند و طرح هایشان را اماده می کردند. از این مسولان کند و لخت و فشل که اصلا از جشنواره خبر ندارند چشم مان اب نمی خورد. حالا ببینیم امسال چه می کنند.

سلام دمتان گرم که پیگیر این موضوع هستید. اما مهم تر از همه اینا کتابخانه مرکزی سبزواره را که خیلی واجب تره. از همه این مسولان پیگیری کنید چی شد؟ یادتون باشه نمایندگان و مسولان قول داده بودن تا اخر سال قبل تکلیف زمینش رو مشخص کنن تا طراحی و ساختش شروع بشه پیگیری کنید چه شد. خیلی زشته سبزوار با این همه دانشگه و دانشجو از نظر کتاب و کتابخوانی رتبه 11 استان رو داشته باشه.

اشتباه نکنيد، اتفاقا به نظرم آن صد، ساخت کتابخانه مرکزي است. يعني کتابخانه مرکزي مهم تر و به نوعي عامل و مقدمه موفقيت در جشنواره پايتخت کتاب ايران و همچنين برنامه هاي مشابه ديگر در آينده است. از همه اين ها مهم تر کتابخانه مرکزي مي تواند تاثير و نقش مهمي در رشد و ارتقاي فرهنگي و کتابخواني شهرستان و منطقه داشته باشد. کتابخانه مرکزي مي تواند سبزوار را به يک مرجع علمي و فرهنگي در کل منطقه تبديل کند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما